Zum Inhalt springen

Veranstaltungsverzeichnis

Lehrveranstaltungen WiSe 2018/2019

Englisch Fachwissenschaften/Fachdidaktik, M.Ed

Veranstaltungen anzeigen: alle | in englischer Sprache | für ältere Erwachsene

Semesterzusatztext

Allgemeine Hinweise: Zeit- und Raumaenderungen stehen im Internet.

WICHTIGE HINWEISE ZUM STUDIUM
ECTS-Punkte fuer Gast- und Austauschstudierende: Gast- und Austauschstudierende erhalten in BA-Lehrveranstaltungen grundsaetzlich 3 - 6 ECTS-Punkte je nach Leistungsaufwand und in Abstimmung mit den Lehrenden.
ECTS-Punkte in der Sprachpraxis: Fuer zweistuendige sprachpraktische Lehrveranstaltungen sind 3 ECTS-Punkte vorgesehen. Hoehere Punktwerte koennen vergeben werden, wenn Lehrveranstaltungen mehr als 2 SWS umfassen oder die Studierenden besondere Auflagen erfuellen.
ECTS-Punkte im Bachelor-Studiengang: Hier werden grundsaetzlich keine ECTS-Punkte fuer Einzelveranstaltungen vergeben, sondern ausschliesslich fuer komplette Module.

Das Veranstaltungsprogramm mit Veranstaltungsinhalten, Kommentaren, Zeiten und Raeumen finden Sie unter: http://oracle-web.zfn.uni-bremen.de/veranstaltungen/vorlesungsverzeichnis.
Die Modulbeschreibungen/Studienplaene finden Sie unter: http://www.fb10.uni-bremen.de/studienzentrum/ordnungen.aspx

Im Wintersemester wird grundsaetzlich der Veranstaltungspool "Handlungskompetenzen" (Fachdidaktik IV: Transfermodul 1), im Sommersemester der Veranstaltungspool "Bewertungs- und Reflexionskompetenzen" (Fachdidaktik V: Transfermodul 2) angeboten.

Die fachwissenschaftlichen Anteile, die im M.Ed. ggf. nachzustudieren sind, sind im Bachelor-Studiengang ESC verzeichnet. Angaben zu den Veranstaltungen des Abschlussmoduls (auch fuer FBW-Studierende) finden sich unter der Rubrik 5. Studienjahr.
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-M76-1-OrMo-07Introduction to Language Testing and Assessment (in englischer Sprache)

Seminar

Einzeltermine:
Do 18.10.18 12:00 - 16:00 GW2 B3009
Do 15.11.18 12:00 - 16:00 GW2 A4290
Do 22.11.18 12:00 - 16:00 GW2 A4290
Do 06.12.18 12:00 - 16:00 GW2 A4290
Do 10.01.19 12:00 - 16:00 GW2 A4290
Do 24.01.19 12:00 - 16:00 GW2 A4290

Assessment and evaluation take on an important role in foreign language learning and teaching, since they allow insights into learner development and achievement. It is not only the learners who get feedback and thus can plan their next steps. The teachers, as well, benefit from assessment and evaluation by gaining insights into the effectiveness of their teaching.
In the seminar, we will discuss basic concepts and notions in the field of language assessment and reflect on the complex interactions between learning, teaching and assessment. Against the backdrop of this theoretical basis, we will critically analyse assessment instruments applied in foreign language classrooms and finally develop instruments for diagnostic and assessment practice ourselves.

ASSESSMENT

regular attendance and active participation
careful reading and preparation of assigned readings and tasks
short in-class presentation
term paper

Please note that prior enrollment via Stud.IP is mandatory.

Anika Müller-Karabil
10-M76-1-OrMo-07Handlungskompetenzen (in englischer Sprache)
Introduction to Language Testing and Assessment

Seminar

Einzeltermine:
Do 18.10.18 12:00 - 16:00
Do 15.11.18 12:00 - 16:00 GW2, A4290
Do 29.11.18 12:00 - 16:00 GW2, A4290
Do 06.12.18 12:00 - 16:00 GW2, A4290
Do 10.01.19 12:00 - 16:00 GW2, A4290
Do 24.01.19 12:00 - 16:00 GW2, A4290

Assessment and evaluation take on an important role in foreign language learning and teaching, since they allow insights into learner development and achievement. It is not only the learners who get feedback and thus can plan their next steps. The teachers, as well, benefit from assessment and evaluation by gaining insights into the effectiveness of their teaching.
In the seminar, we will discuss basic concepts and notions in the field of language assessment and reflect on the complex interactions between learning, teaching and assessment. Against the backdrop of this theoretical basis, we will critically analyse assessment instruments applied in foreign language classrooms and finally develop instruments for diagnostic and assessment practice ourselves.

ASSESSMENT

regular attendance and active participation
careful reading and preparation of assigned readings and tasks
short in-class presentation
term paper

Please note that prior enrollment via Stud.IP is mandatory.

Anika Müller-Karabil

LEHRVERANSTALTUNGEN DES 4. JAHRES (PO 2011 & PO 2014)

Studierende im Master of Education, die nach MPO 2008 studieren, können nach Rücksprache mit Herrn Giesler (giesler@uni-bremen.de) Modulveranstaltungen der neuen MPO 2011 belegen. Dies gilt für alle Schularten und -stufen. Nähere Informationen finden Sie hier: http://www.fb10.uni-bremen.de/anglistik/fd/pruefungsordnungen.aspx

FD-3 Transfermodul Fachdidaktik, Gy u. BIPEB (MPO 2014) Wintersemester

MPO 2014

Modulbeauftragte/r: Tim Giesler giesler@uni-bremen.de

Weitere Informationen zum Studienverlauf und den Modulprüfungen (Prüfungsplan WiSe 15/16) finden Sie auf unserer Fachwebseite:
http://www.fb10.uni-bremen.de/anglistik/med/pruefungen.aspx
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-E76-1-FD3-01Handlungskompetenzen (in englischer Sprache)
Teaching Varieties of English

Seminar

Termine:
wöchentlich Di 14:15 - 15:45 GW2 A3390 (CIP-Labor FB 10)

IMPORTANT NOTICE !!!!
This seminar is reserved for M.Ed. students in their 1st semester. It is offered in combination with a seminar in Key Topics in Linguistics, "10-E76-3-LING-01 Language History for Teachers of English: Varieties of English in the foreign language classroom (Mo 14:15 - 15:45) taught by Prof. Dr. Marcus Callies. Students are strongly requested to register for both seminars. The two seminars build upon each other and should thus be taken together.

This seminar is the practical application of the knowledge gained in the linguistics seminar “Language History for Teachers of English: Varieties of English in the foreign language Classroom”. Here we will discuss ways of incorporating different varieties of English into our teaching and evaluate existing teaching and learning materials. Students will also create a unit focused on varieties, which they will then be able to "try out" at one of our partner schools in Bremen.

Heather Haase
10-E76-1-FD3-02Handlungskompetenzen
Teaching Graphic Novels

Seminar

Termine:
wöchentlich Di 16:15 - 17:45 GW2 B2890

Einzeltermine:
Di 13.11.18 14:15 - 15:45 GW2 B1405

IMPORTANT NOTICE !!!!
This seminar is reserved for M.Ed. students in their 1st semester. It is offered in combination with a seminar in Literatures in English, "10-E76-3-LIT-01 Graphic Novels and Literary Fiction (Tue 14:15 - 15:45) taught by Dr. Jana Nittel. Students are strongly requested to register for both seminars. The two seminars build upon each other and should thus be taken together.

Dr. Tim Giesler
10-E76-1-FD3-04Bewertungs- und Reflexionskompetenzen
Differenzierender Englischunterricht durch literarisches Lernen

Seminar

Termine:
wöchentlich Fr 14:15 - 15:45 SFG 2030

Einzeltermine:
Fr 19.10.18 14:15 - 16:45 SFG 2030
Sa 27.10.18 09:00 - 16:00 SFG 2030
Fr 09.11.18 14:15 - 17:45 SFG 2030
Sa 17.11.18 09:00 - 16:00 GW2 B3770
Fr 23.11.18 13:00 - 16:00 Hermann-Böse-Gymnasium
Fr 07.12.18 13:00 - 16:00 Hermann-Böse-Gymnasium
Sa 26.01.19 10:00 - 14:00 GW2 B2890

Wie kann differenzierender Englischunterricht durch literarisches Lernen gelingen?
Ein Kooperationsprojekt zwischen dem Hermann-Böse Gymnasium und der Englischdidaktik der Universität Bremen, das Antworten in Theorie und Praxis sucht


„Jeder einzelne Schüler soll individuell maximal gefordert und damit gefördert werden” (Genetsch 2015: 115) – so das Ziel eines differenzierenden Unterrichtens. Dies bedeutet daher nicht nur eine Förderung leistungsschwächerer Schüler*innen, sondern eine individuelle Förderung für jeden Einzelnen. Nachdruck wird diesem Ansatz auch durch die Verankerung im Bremischen Schulgesetz verliehen. Seit der Anerkennung, dass die Schülerschaft in vielerlei Hinsicht heterogen ist, stellt sich die Frage, wie eine Differenzierung für alle Schüler*innen angemessen umgesetzt werden kann. Dieser Frage widmet sich das Seminar, indem es konkrete Förderungskonzepte in Bezug auf literarisches Lernen entwickelt, erprobt und evaluiert.
Das Seminar ist als Kooperationsprojekt zwischen dem Hermann-Böse Gymnasium und der Englischdidaktik der Universität Bremen angelegt. Im Seminar werden wir uns zunächst mit unterschiedlichen Differenzierungskonzepten und Literaturdidaktik im Englischunterricht beschäftigen. Davon ausgehend geht es in einer zweiten Phase des Projekts darum, Informationen zum schulischen Kontext zu sammeln, welche den Ausgangspunkt bilden, eigene Konzepte auf Unterrichtsebene oder Schulentwicklungsebene zu entwerfen. Diese Konzepte sollen ausgearbeitet und nach Möglichkeit pilotmäßig überprüft werden.
Das Seminar bringt Forschung und Weiterentwicklung von Lehre in den Projekten zusammen und ist damit Teil des ForstA Plans zum Forschenden Studieren.

Literatur:
Die Senatorin für Kinder und Bildung (2016): Bremisches Schulgesetz und Bremisches Schulverwaltungsgesetz..Abrufbar unter https://www.bildung.bremen.de/sixcms/media.php/13/schulgesetze.pdf (Zugriff am 08.05.2018).
Genetsch, Martin (2015): Literarisches Lernen und Differenzierung im Unterricht. In: Hallet, Wolfgang; Surkamp, Carola & Krämer, Ulrich (Hrsg.), Literaturkompetenzen Englisch. Modellierung – Curriculum – Unterrichtsbeispiele. Seelze: Klett, Kallmeyer, 114-127.

Mareike Vanessa Tödter
Matthias Myrczek
10-E76-1-FD3-05Bewertungs- und Reflexionskompetenzen
Die "großen Fragen" der Fremdsprachendidaktik

Seminar

Termine:
wöchentlich Do 12:15 - 13:45 GW1 B0100

Einzeltermine:
Di 20.11.18 16:15 - 17:45 GW2 B2890

Am Anfang jedes Forschungsprozesses steht eine Frage. Sie ist das, was jede/n Forscher/in an- und umtreibt, was eine/n nicht mehr loslässt, was man genauer – am besten ganz genau – wissen will. Auch wenn die Beantwortung dieser Frage(n) manchmal schwierig, vielleicht sogar unmöglich ist, auch wenn sich die Frage(n) im Laufe eines Forschungsprozesses (immer wieder) verändern können, so sind diese Fragen doch für Erstsemester wie für Nobelpreisträger/innen (von denen es in der Fremdsprachenfor- schung bis dato noch gar keine/n gibt) der Treibstoff des täglichen Tuns.

Dieser Kurs besteht aus einer eLecture sowie einem begleitenden Seminar. In der eLecture haben wir alte Hasen, Newcomer, nationale und internationale Expertinnen und Experten aus der Fremdsprachenforschung gefragt: Was ist IHRE große Frage? Im Seminar erarbeiten wir im Sinne des forschenden Studierens mögliche Fragen in der Englischdidaktik, diskutieren deren Relevanz für Praxis und Wissenschaft und operationalisieren eigene Fragestellungen, denen dann im Hinblick auf mögliche Masterarbeiten nachgegangen werden kann.

Dr. Tim Giesler
10-M76-1-OrMo-07Introduction to Language Testing and Assessment (in englischer Sprache)

Seminar

Einzeltermine:
Do 18.10.18 12:00 - 16:00 GW2 B3009
Do 15.11.18 12:00 - 16:00 GW2 A4290
Do 22.11.18 12:00 - 16:00 GW2 A4290
Do 06.12.18 12:00 - 16:00 GW2 A4290
Do 10.01.19 12:00 - 16:00 GW2 A4290
Do 24.01.19 12:00 - 16:00 GW2 A4290

Assessment and evaluation take on an important role in foreign language learning and teaching, since they allow insights into learner development and achievement. It is not only the learners who get feedback and thus can plan their next steps. The teachers, as well, benefit from assessment and evaluation by gaining insights into the effectiveness of their teaching.
In the seminar, we will discuss basic concepts and notions in the field of language assessment and reflect on the complex interactions between learning, teaching and assessment. Against the backdrop of this theoretical basis, we will critically analyse assessment instruments applied in foreign language classrooms and finally develop instruments for diagnostic and assessment practice ourselves.

ASSESSMENT

regular attendance and active participation
careful reading and preparation of assigned readings and tasks
short in-class presentation
term paper

Please note that prior enrollment via Stud.IP is mandatory.

Anika Müller-Karabil
10-M76-1-OrMo-07Handlungskompetenzen (in englischer Sprache)
Introduction to Language Testing and Assessment

Seminar

Einzeltermine:
Do 18.10.18 12:00 - 16:00
Do 15.11.18 12:00 - 16:00 GW2, A4290
Do 29.11.18 12:00 - 16:00 GW2, A4290
Do 06.12.18 12:00 - 16:00 GW2, A4290
Do 10.01.19 12:00 - 16:00 GW2, A4290
Do 24.01.19 12:00 - 16:00 GW2, A4290

Assessment and evaluation take on an important role in foreign language learning and teaching, since they allow insights into learner development and achievement. It is not only the learners who get feedback and thus can plan their next steps. The teachers, as well, benefit from assessment and evaluation by gaining insights into the effectiveness of their teaching.
In the seminar, we will discuss basic concepts and notions in the field of language assessment and reflect on the complex interactions between learning, teaching and assessment. Against the backdrop of this theoretical basis, we will critically analyse assessment instruments applied in foreign language classrooms and finally develop instruments for diagnostic and assessment practice ourselves.

ASSESSMENT

regular attendance and active participation
careful reading and preparation of assigned readings and tasks
short in-class presentation
term paper

Please note that prior enrollment via Stud.IP is mandatory.

Anika Müller-Karabil

LEHRVERANSTALTUNGEN DES 4. JAHRES (PO 2008 & PO 2014)

Studierende im Master of Education, die nach MPO 2008 studieren, können nach Rücksprache mit Herrn Giesler (giesler@uni-bremen.de) Modulveranstaltungen der neuen MPO 2011 belegen. Dies gilt für alle Schularten und -stufen. Nähere Informationen finden Sie hier: http://www.fb10.uni-bremen.de/anglistik/fd/pruefungsordnungen.aspx

Kulturelle Kategorien in den englischsprachigen Kulturen (M.Ed. PO 2008, NF Gy / Gesamtschule)

Modulbeauftragte: Prof. Dr. Anke Schulz anke.schulz@uni-bremen.de

Literaturwissenschaft 3CP; Sprachwissenschaft 3CP; Methodenseminar Literaturwissenschaft oder Cultural Studies oder Sprachwissenschaft 7CP (Hausarbeit)
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-76-3-D1-01Key Topics in Linguistics: Systemic Functional Grammar (in englischer Sprache)

Seminar
ECTS: 3

Termine:
wöchentlich Mo 10:15 - 11:45 GW2 A4020 (2 SWS)

In this class you will learn a method for the grammatical analysis of texts which is based on Systemic Functional Grammar (SFG, Halliday 2004). This method can help us to recognize linguistic patterns that serve a range of purposes in communication. To begin, we practice to identify clause type, clause constituents and word classes. We will then look at the structure of clauses (theme and rheme), at modality, and at the agents and patients involved in the processes, e.g. action, relational or mental processes. For your assignments, you will use computer-assisted manual annotation to investigate a text (written or spoken) of your own choice.
A sound knowledge of clause constituents and their functions can be very useful for writing texts, for teaching, and for a general awareness of how writers or speakers can manipulate their audience.
Requirements:
Homework assignments (reading 10-30 pages each week; possibly some exercises).
Regular and active participation in all class work.

BA ESC D1a: An analysis of a text using the UAM corpus tool plus three pages written report (Portfolio, 3 CP, ungraded)
BA ESC D1c: A term paper describing your own grammatical analysis of a text of your choice with the UAM corpus tool (3 CP, graded)
Erasmus: 3 CP see BA ESC D1a, plus 2 CP for additional exam if required

Recommended Literature (you don’t have to buy any of these):
Coffin, Caroline & Jim Donohue & Sarah North. 2009. Exploring English Grammar: From Formal to Functional. London: Routledge.
Halliday M.A.K. 1985/1994/2004. An Introduction to Functional Grammar. London: Arnold.
Thompson, Geoff. 2004. Introducing Functional Grammar. 2nd ed. London: Arnold.
Young, Lynne & Fitzgerald, Brigid. 2006. The Power of Language: How discourse influences society. London: Equinox.

Dr. Anke Schulz

LEHRVERANSTALTUNGEN DES 5. JAHRES (PO 2011 & PO 2014)

Studierende im Master of Education, die nach MPO 2008 studieren, können nach Rücksprache mit Herrn Giesler (giesler@uni-bremen.de) Modulveranstaltungen der neuen MPO 2011 belegen. Dies gilt für alle Schularten und -stufen. Nähere Informationen finden Sie hier: http://www.fb10.uni-bremen.de/anglistik/fd/pruefungsordnungen.aspx

FD MEd.: Abschlussmodul (MPO 2014)

MPO 2014

Modulbeauftragte: Prof. Dr. Sabine Oda Doff doff@uni-bremen.de

Weitere Informationen zum Studienverlauf und den Modulprüfungen finden Sie auf unserer Fachwebseite:
http://www.fb10.uni-bremen.de/anglistik/med/pruefungen.aspx
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-E76-3-FDMed-01Case Studies

Seminar

Termine:
wöchentlich Mi 14:15 - 15:45 GW2 B3230 SpT C3140

Einzeltermine:
Do 01.11.18 09:30 - 11:00 GW2 B3230
Mi 05.12.18 14:00 - 17:00 Haus der Wissenschaft
Mi 16.01.19 13:00 - 16:00 NW2 A1297
Mi 30.01.19 13:00 - 16:00 Haus der Wissenschaft

Dieses Seminar ist verpflichtend für alle Studierenden, die ihre Masterarbeit (M. Ed.) im Fach Englisch abfassen. Beachten Sie bitte, dass es sich um eine zweisemestrige Veranstaltung handelt, die jeweils im WiSe beginnt.
Das Seminar befasst sich mit der Analyse und Evaluation aktueller Forschungsliteratur im Bereich der Fremdsprachenforschung, was für Studierende die Grundlage zur Vorbereitung ihrer eigenen empirischen Studie im Rahmen der Masterarbeit bildet. Durch eine intensive Betrachtung der gängigen Forschungsmethoden und ihrer Umsetzung in bereits veröffentlichten Studien werden eine Reflexion über Sprachlernprozesse sowie die Förderung logischen und kritischen Denkens angeregt und das Eintauchen in die Hintergründe der Fremdsprachenforschung ermöglicht. Im Seminar sollen Studierende lernen, ihre Erfahrungen mit der Untersuchung neuerer Forschungsarbeiten im Sinne einer Entwicklung zum reflective practitioner als Basis für ihre eigene Lehrkompetenz im Fach Englisch zu begreifen. Deswegen beschäftigen wir uns im Seminar vorrangig mit der Interpretation von Erkenntnissen aus der Fremdsprachenforschung und ihrer Relevanz für die eigene Forschung im Rahmen der Masterarbeit sowie die (spätere) eigene Unterrichtspraxis.

Dr. Tim Giesler
10-E76-3-FDMed-02Forschungskolloquium für Promovierende und fortgeschrittene Studierende

Seminar

Termine:
wöchentlich Do 14:30 - 16:00
Sabine Oda Doff

SP-3 Sprachpraxis / Practical Language Module for Secondary School (MPO 2014)

Modulbeauftragter: Michael Claridge claridge@uni-bremen.de

1 Übung, 3 CP

Weitere Informationen zum Studienverlauf und den Modulprüfungen finden Sie auf unserer Fachwebseite:
http://www.fb10.uni-bremen.de/anglistik/med/pruefungen.aspx
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-E76-3-SP3-01Practical Language Module for Secondary School
Online pupil, online student, online teacher?

Übung
ECTS: 3

Termine:
wöchentlich Fr 10:15 - 11:45 GW2 A3390 (CIP-Labor FB 10) GW1 C1070

SUMMARY
Since you will become a teacher of English (soon), you might feel the need to fill any ‘gaps’ regarding your own language learning and skills in English before going into school? Are there any grammatical areas which make you feel queasy? Do you feel confident when explaining these grammar areas to learners of English? If not, now is the time to have another look at grammar....

GRAMMAR
We will adopt an active, hands-on approach to certain areas of basic syntax, among them tense selection and sequencing, use of the articles and reference, word order, and punctuation, examining their function to see how mis-selection can result in misunderstanding. Consideration of contrasting examples and work at the text level will underpin our analysis, while the use of area-focused German-into-English translation exercises will point up potential German interference. You will be explaining the difference between potential options (e.g. the different ‘messages’ conveyed to the reader/listener by selecting Present Perfect or Past, or the definite or indefinite article, in a given context), and will give reasons for your syntactic choices. Thus, the class goes far beyond a merely ‘remedial’ level: if you can explain a grammatical point, you understand it, and can apply it correctly!

While the main focus of this class is on grammar, we will also include
  • a refresher of English pronunciation (especially regarding i. individual sounds problematic for German learners (and teachers?!) of English; ii. sentence intonation, as well as methods for improving this)
  • an exploration of various online resources available to pupils, students and/or (future) teachers to detect their strengths and weaknesses and to evaluate their usefulness for learning and teaching English
  • various resources such as role play, small-scale games and rhythm routines to mobilize vocabulary, internalize aspects of language, and develop self-confidence in using English

CLASS MATERIAL (Please note that the two SP-3 coures might use two different types of the same book, therefore two different ISBN numbers!)
We will be working in class every week from a core applied-grammar book, namely Foley, Mark & Diane Hall, "MyGrammarLab" (Advanced) Student Book (NO key) published by Pearson, ISBN 9781408299128”, costing ca. €36 from online retailers. IMPORTANT: Make sure you get the ADVANCED, C1/C2-level book, NOT the elementary-level (A1/A2) or intermediate-level (B1/B2) ones! You will need your own (new) copy of this book! It comes with online access to much supporting material which you can use both as a student and as a teacher, as well as exercises you can download to your mobile phone (Android, iPhone). It is advisable to buy a new copy of the book to ensure to have an unused access code. I will walk you through how to use the software, and also tell you at the first class meeting about other materials that you will need, some of which will be in Stud.IP. I will also explain then how the class will function, and outline class requirements for Credit Points and a grade for this SP3 MEd class.
While the focus in both SP-3 classes is on grammar, this class has an ‘online’ touch to it, since we will be exploring various online resources available to pupils, students and/or (future) teachers.

REGISTRATION
There will initially be 20 places open for this class. Register in Stud.IP for the class by Friday, 15th September. In the first week of October 2018, I will notify you (via Stud.IP) whether you have a seat in the class. Should you not receive a seat in the class, please check whether there are places still available in the second SP3 class (“From 'Denglish' to English in the EFL classroom), and if so, contact the teacher of this course.
If you believe you are in a situation of exceptional hardship and can truly only take part in my SP3 class, contact me BEFORE Wednesday 24th August to plead your case (i.e. provide proof of the conflict you have). I will consider your request and examine whether I can accommodate you.

NOTE: This class is primarily for Master-of-Education EFL-teacher-trainee students. It is not open to ERASMUS students or students on other exchange programmes, unless their language skills in both English and German are demonstrably at at least C1 level. Any ERASMUS/exchange-programme students interested in participating MUST contact me well in advance.

Katja Müller, M.A.
10-E76-3-SP3-02Grammar for Teachers (in englischer Sprache)

Übung
ECTS: 3

Termine:
wöchentlich Do 16:15 - 17:45 GW1 A1070 GW1 B2130
Dr. Vanessa Herrmann

LIT Literaturwissenschaft (MPO 2014)

Modulbeauftragter: Prof. Dr. Norbert Schaffeld nsch@uni-bremen.de

1 Seminar "Literatures in English", 3 CP

Weitere Informationen zum Studienverlauf und den Modulprüfungen finden Sie auf unserer Fachwebseite:
http://www.fb10.uni-bremen.de/anglistik/med/pruefungen.aspx
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-E76-3-LIT-01Literatures in English: Graphic Novels and Literary Fiction (in englischer Sprache)

Seminar

Termine:
wöchentlich Di 14:15 - 15:45 GW2 B1405 NUR Mo. + Di.

This seminar is reserved for M.Ed. students in their 1st semester. It is offered in combination with a seminar in FD-3 Transfermodul Fachdidaktik, Gy u. BIPEB, 10-E76-1-FD3-02 Handlungskompetenzen - Teaching Graphic Novels (Tue 16:15 - 17:45 GW2 B2890) taught by Dr. Tim Giesler. Students are strongly advised to register for both seminars. The two seminars build upon each other and should thus be taken together.

This course aims to engage students enrolled in the Master of Education programme with the highly popular and thematically complex world of contemporary Anglophone graphic narratives. Following a brief introduction to the history of graphic novels, we will explore medium-specific aspects of storytelling in the graphic novel and identify selected critical approaches to the three novels selected for class. We will read and analyse the following three works: Anne of Green Gables: a graphic novel (2017), an adaption of Lucy Maud Montgomery’s renowned children’s novel first published in 1908; The Outside Circle: a graphic novel (2015) by Patti LaBoucane-Benson and Kelly Mellings focussing on the violent legacy of Canadian Colonialism from an indigenous perspective, and William Shakespeare’s Macbeth, first written as a dramatic text for the stage and now adapted to the world of visual/verbal-pictorial storytelling. Students will need all three novels in our weekly course sessions.

All primary texts and additional secondary sources can be accessed in the "Semesterapparat", a reference only section on the third floor of the library building and in the weekly document folders on Stud.IP (secondary sources only).

Please note that prior enrolment via Stud.IP is mandatory. Deadline: 15 September 2018.

Assessment:
regular attendance, informed participation in class discussion,
in-depth knowledge of the selected reading material,
presentation of research paper or group project,
research-based term paper.

Required reading materials (you need a copy of these publications for class):
LaBoucane-Benson, Patti. The Outside Circle - A Graphic Novel. (Italics) Art by Kelly Mellings, House of Anansi Press Inc., 2015. (ISBN 9781770899377)
Marsden, Mariah. Anne of Green Gables: A Graphic Novel. (Italics) Illustrated by Brenna Thummler. Adapted from L.M. Montgomery's classic story, Andrews McPeel Publishing, 2017. (ISBN 9781449479602)
Shakespeare, William. Macbeth. (Italics) Illustrated by Ken Hoshine, Ernst Klett Sprachen, 2008/2018. (ISBN 9783125782150)
Copies can be purchased at the bookstore on our campus (Universitätsbuchhandlung Bremen: www.unibuch-bremen.de)

Dr. Jana Nittel
10-M76-1-OrMo-01Maths on Stage and Screen (in englischer Sprache)

Seminar

Termine:
wöchentlich Fr 14:15 - 15:45 SFG 1030

In the course of this seminar, we shall discuss two maths plays and two maths films in terms of their contributions to what is today known as scientific literacy. While Tom Stoppard's outstanding play Arcadia (1993) attempts to maintain a dramatic focus on its thirteen-year-old heroine and maths prodigy, Thomasina, the other play under scrutiny, David Auburn's Proof (2000), presents Catherine, a largely self-taught mathematician, against the backdrop of human attractions, relationships, and conflicts.
In addition to an in-depth analysis of the two plays, we shall discuss the generic make-up of a so-called maths play and compare it to two films. One will be John Madden's adaptation of Proof (2005), starring Gwyneth Paltrow, Anthony Hopkins, and Jake Gyllenhaal. The other example is Matthew Brown's biopic The Man Who Knew Infinity (2015) highlighting the special professional relationship between the Indian mathematician, Srinivasa Ramanujan (Dev Patel), and a prominent Cambridge professor, G. H. Hardy (Jeremy Irons).

requirements:
• regular attendance and active participation
• in-depth knowledge of the reading material
• oral presentation (handout) or
• research in progress and final paper

Please note that prior enrolment via Stud.IP is mandatory. The number of participants is limited to 15 students.


texts:
Auburn, David. Proof. London: Faber & Faber, 2001.
Stoppard, Tom. Arcadia. London: Faber & Faber, 1993.

Prof. Dr. Norbert Schaffeld
10-M76-1-OrMo-05Literatures: Narrating the Black Diaspora I (in englischer Sprache)

Seminar

Termine:
wöchentlich Di 14:15 - 15:45 IW3 0200

This class will work through a series of texts from different spatial contexts to address very different aesthetic, political and representational modes and issues of recent Black Diaspora literature.
Required readings will be:
Christina Sharpe, In the Wake,. Duke UP 2016
John Eichler, Verbotenes Land. Ein schwarzer deutscher Roman, Edition 1.70, 2018
Igiaba Scego, Adua (engl. translation) New Vessel Press 2015
Fatou Diome, The Belly of the Atlantic (engl. translation) , Serpent's Tail 2008.
Please check back with Stud-IP regularly for additional secondary material.
Please activate RSS feed for STUD IP announcements, thank you!

Prof. Dr. Sabine Bröck

LING Sprachwissenschaft (MPO 2014)

Modulbeauftragter: Prof. Dr. Marcus Callies callies@uni-bremen.de

1 Seminar "Key Topics in Linguistics for Teachers of English", 3 CP

Weitere Informationen zum Studienverlauf und den Modulprüfungen finden Sie auf unserer Fachwebseite:
http://www.fb10.uni-bremen.de/anglistik/med/pruefungen.aspx
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-E76-3-LING-01Key Topics in Linguistics / Language History for Teachers of English: Varieties of English in the foreign language classroom (in englischer Sprache)

Seminar

Termine:
wöchentlich Mo 14:15 - 15:45 GW2 A3390 (CIP-Labor FB 10) CART Rotunde - 0.67

IMPORTANT NOTICE !!!!

* This seminar is reserved for M.Ed. students in their 1st semester. It is offered in combination with a seminar in FD-3 Transfermodul Fachdidaktik "Handlungskompetenzen (Spotlights-Projekt)" taught by Heather Haase. Students are strongly requested to register for both seminars. The two seminars build upon each other and should thus be taken together. M.Ed. students in their 3rd semester can register for the alternative seminar(s) in the linguistics module. *


Das Englische als globale Lingua Franca verfügt über eine enorme Variationsbreite. Wie alle Sprachen zeigt es Variation entlang sozialer, funktionaler und regionaler Dimensionen, kommt aber darüber hinaus weit mehr als andere Sprachen in einer Vielzahl nationaler und regionaler Erscheinungsformen vor. Der traditionelle Englischunterricht orientiert sich aber noch immer nahezu ausschließlich an den beiden großen Referenzvarietäten, dem britischen und amerikanischen Englisch, wohingegen andere nationale Standardvarietäten, regionale Varietäten oder die „Postcolonial Englishes“ dagegen kaum Berücksichtigung finden.
Vor diesem Hintergrund stellt sich deshalb für die Ausbildung von EnglischlehrerInnen, die überwiegend selbst keine MuttersprachlerInnen des Englischen sind, sowie für den schulischen Englischunterricht die Frage nach der zu verwendenden Standardvarietät bzw. den -varietäten und wie diese Varietätenvielfalt (inklusive von Nicht-Standardvarietäten) in der LehrerInnenausbildung sowie später im Unterricht thematisiert werden kann und sollte. Dieses Seminar greift diese Fragestellungen explizit auf. Es werden zunächst zentrale Forschungsergebnisse zu Standard- und postkolonialen Varietäten des Englischen zusammengetragen, die für die LehrerInnenausbildung im Fach Englisch relevant und für das Verständnis der Rolle des Englischen als weltweite Lingua Franca sowie der verschiedenen Varietäten von Bedeutung sind. Anschliessend sollen existierende Lehrmaterialien für den Schulunterricht evaluiert und auf ihre Nutzbarkeit hin untersucht werden. Die daraus gewonnenen Erkenntnisse werden in Rückbezug auf gegenwärtige Bildungsstandards aufgearbeitet und nutzbar gemacht. In einer praktischen Phase werde dann Unterrichtsdesigns und Lehr- und Lernmaterialien entwickelt und in schulischen Praxisphasen in Zusammenarbeit mit einer Bremer Partnerschule erprobt. Das Seminar bietet auch die Möglichkeit, Themen für forschungsbasierte Masterarbeiten an der Schnittstelle von Sprachwissenschaft und Fremdsprachendidaktik zu entwickeln.

> Literatur <

Galloway, Nicola (2017). Global Englishes and Change in English Language Teaching. Attitudes and Impact. London and New York: Routledge. [Kapitel 1 als einführende Lektüre empfohlen]

Matsuda, Aya (2017). Preparing Teachers to Teach English as an International Language. Clevedon: Multilingual Matters.

Siemund, Peter, Davydova, Julia & Maier, Georg (2012): The Amazing World of Englishes. Berlin: De Gruyter Mouton. [als E-book verfügbar über die SuUB unter http://www.degruyter.com/viewbooktoc/product/179245]

> Assessment <

Portfolio (u.a. inkl. language learning biography und linguistischer Sachanalyse als Teil eines Unterrichtsentwurfs)

Prof. Dr. Marcus Callies
Stefanie Hehner
10-E76-3-LING-02Key Topics in Linguistics for Teachers of English: Why good linguists are better teachers (in englischer Sprache)

Seminar

Termine:
wöchentlich Do 12:15 - 13:45 GW2 B1632
Steffen Schaub

KULT Kultur- und Sprachgeschichte (MPO 2014)

Modulbeauftragte: Dr. Karin Esders esders@uni-bremen.de

1 Seminar "Key Topics in Cultural History for Teachers of English" oder "Key Topics in Language History for Teachers of English", 3 CP

Weitere Informationen zum Studienverlauf und den Modulprüfungen finden Sie auf unserer Fachwebseite:
http://www.fb10.uni-bremen.de/anglistik/med/pruefungen.aspx
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-76-3-D1/WD1-01Key Topics in Cultural History: Gender Culture Feminism (in englischer Sprache)

Seminar

Termine:
wöchentlich Mi 16:15 - 17:45 GW2 B2900

This is course is a mixture between a lecture course and a regular class. Scholars and teachers both from FB 10 and from other universities will deliver lectures on various aspects of our general topic initiating a transdisciplinary discourse on "Gender - Culture - Feminism". In the sessions between the lectures we will discuss corresponding texts and resources to prepare ourselves for the diverse subject matters of the presentations and to critically reflect on their respective ideas and arguments.
Essential readings will be available for download on Stud-IP. You should also consult the 'Semesterapparat' (SuUB) for further readings.
Requirements:
• regular attendance and oral participation
• in-depth knowledge of the reading material
• oral presentation and handout
Please note that prior enrollment via Stud.IP is mandatory.

Dr. Karin Esders-Angermund
10-E76-3-KULT-01Key Topics in Cultural History - Critical approaches to Popular Culture for Master students (in englischer Sprache)

Seminar

Termine:
wöchentlich Do 10:15 - 11:45 GW2 B3010 (Kleiner Studierraum)

This course will critically approach popular culture. We will engage in debates on popular culture, discuss various ways and methods of analyzing it and engage in exemplary investigations of specific examples. Employing a cultural historical perspective we will focus on categories of difference such as race, class, gender, sexuality. Students will improve their critical reading skills that can be applied to academic as well as to popular texts. Moreover, we will develop ideas how to productively use popular culture in schools.
Essential readings will be available for download on Stud-IP. You should also consult the 'Semesterapparat' (SuUB) for further readings.
Requirements:
• regular attendance and oral participation
• in-depth knowledge of the reading material
• oral presentation and handout
• term paper
Please note that prior enrollment via Stud.IP is mandatory.

Dr. Karin Esders-Angermund
10-E76-3-LING-01Key Topics in Linguistics / Language History for Teachers of English: Varieties of English in the foreign language classroom (in englischer Sprache)

Seminar

Termine:
wöchentlich Mo 14:15 - 15:45 GW2 A3390 (CIP-Labor FB 10) CART Rotunde - 0.67

IMPORTANT NOTICE !!!!

* This seminar is reserved for M.Ed. students in their 1st semester. It is offered in combination with a seminar in FD-3 Transfermodul Fachdidaktik "Handlungskompetenzen (Spotlights-Projekt)" taught by Heather Haase. Students are strongly requested to register for both seminars. The two seminars build upon each other and should thus be taken together. M.Ed. students in their 3rd semester can register for the alternative seminar(s) in the linguistics module. *


Das Englische als globale Lingua Franca verfügt über eine enorme Variationsbreite. Wie alle Sprachen zeigt es Variation entlang sozialer, funktionaler und regionaler Dimensionen, kommt aber darüber hinaus weit mehr als andere Sprachen in einer Vielzahl nationaler und regionaler Erscheinungsformen vor. Der traditionelle Englischunterricht orientiert sich aber noch immer nahezu ausschließlich an den beiden großen Referenzvarietäten, dem britischen und amerikanischen Englisch, wohingegen andere nationale Standardvarietäten, regionale Varietäten oder die „Postcolonial Englishes“ dagegen kaum Berücksichtigung finden.
Vor diesem Hintergrund stellt sich deshalb für die Ausbildung von EnglischlehrerInnen, die überwiegend selbst keine MuttersprachlerInnen des Englischen sind, sowie für den schulischen Englischunterricht die Frage nach der zu verwendenden Standardvarietät bzw. den -varietäten und wie diese Varietätenvielfalt (inklusive von Nicht-Standardvarietäten) in der LehrerInnenausbildung sowie später im Unterricht thematisiert werden kann und sollte. Dieses Seminar greift diese Fragestellungen explizit auf. Es werden zunächst zentrale Forschungsergebnisse zu Standard- und postkolonialen Varietäten des Englischen zusammengetragen, die für die LehrerInnenausbildung im Fach Englisch relevant und für das Verständnis der Rolle des Englischen als weltweite Lingua Franca sowie der verschiedenen Varietäten von Bedeutung sind. Anschliessend sollen existierende Lehrmaterialien für den Schulunterricht evaluiert und auf ihre Nutzbarkeit hin untersucht werden. Die daraus gewonnenen Erkenntnisse werden in Rückbezug auf gegenwärtige Bildungsstandards aufgearbeitet und nutzbar gemacht. In einer praktischen Phase werde dann Unterrichtsdesigns und Lehr- und Lernmaterialien entwickelt und in schulischen Praxisphasen in Zusammenarbeit mit einer Bremer Partnerschule erprobt. Das Seminar bietet auch die Möglichkeit, Themen für forschungsbasierte Masterarbeiten an der Schnittstelle von Sprachwissenschaft und Fremdsprachendidaktik zu entwickeln.

> Literatur <

Galloway, Nicola (2017). Global Englishes and Change in English Language Teaching. Attitudes and Impact. London and New York: Routledge. [Kapitel 1 als einführende Lektüre empfohlen]

Matsuda, Aya (2017). Preparing Teachers to Teach English as an International Language. Clevedon: Multilingual Matters.

Siemund, Peter, Davydova, Julia & Maier, Georg (2012): The Amazing World of Englishes. Berlin: De Gruyter Mouton. [als E-book verfügbar über die SuUB unter http://www.degruyter.com/viewbooktoc/product/179245]

> Assessment <

Portfolio (u.a. inkl. language learning biography und linguistischer Sachanalyse als Teil eines Unterrichtsentwurfs)

Prof. Dr. Marcus Callies
Stefanie Hehner
Aktualisiert von: TYPO3-Support