Barbara J. Funck

Barbara J. Funck

B.A. Social Sciences, M.A. Social Politics, Research Assistant and Ph.D student

  
Phone: 0421 218- 69128 
Email:funckprotect me ?!uni-bremenprotect me ?!.de
Room:GW 2 / A 2.460, Universitäts-Boulevard 13, 28359 Bremen
B. Johanna Funck

Vita

Barbara Johanna Funck works as a research assistant and Ph.D student in the Unit of Intercultural Education at the University of Bremen since 2015. In her PhD-project she works on access to the general school system in the context of migration. Recently she was entrusted with evaluative tasks in the project “Promotion of children and youth with migration background”, with a focus on long-term effects of the training for teachers. Before that she worked in a team focusing on problems encountered by undocumented migrant children in the process of registering into primary schools.

Before joining the department, Funck completed her M.A. in Social Policy at the University of Bremen with an actor-centered study of the local implementation of specific education policies funded by the German government. In 2011 she finished her B.A. in Social Sciences at the Philipps-University Marburg with an analysis of the social construction of illegality.

Additionally, Funck is a volunteer consultant in a counseling center for displaced persons and has experience in the field of youth education.

Publications (selection):

  • Vogel, Dita/Funck, Barbara J. (2018): Only Second Best? Interview Reports as a Method of Documenting Qualitative Interviews. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 19(1), Art.7, dx.doi.org/10.17169/fqs-19.1.2716.
  • Funck, Barbara J. (2017): Migrationssensible Lehrkräfteausbildung durch Praxiselemente an der Universität Bremen. Eine vergleichende Studie zu langfristigen Effekten auf das pädagogische Können von Lehrkräften. Fachbereich 12. Arbeitsbereich Interkulturelle Bildung. AbIB-Arbeitspapier 1/2017.
  • Funck, Barbara J. (2017): Zugang zur Schule für schutzsuchende Kinder und Jugendliche –  Rechtsanspruch und Problematiken bei der Umsetzung. Willkommen bei Freunden – Bündnisse für junge Flüchtlinge.
  • Funck, Barbara J./Karakaşoğlu, Yasemin/Vogel, Dita (2015): "Es darf nicht an Papieren scheitern" - Theorie und Praxis der Einschulung von papierlosen Kindern in Grundschulen. Frankfurt am Main: Gewerkschaft für Erziehung und Wissenschaft.  

Academic teaching:

  • „Schule und unsicherer Aufenthalt.“ Durchführung des Seminars im Bachelor-Modul Heterogenität des Fachbereichs 12 Erziehungswissenschaften an der Universität Bremen (WiSe 2017/18).
  • „Migration und pädagogische Professionalität.“ Durchführung des Seminars im Bachelor-Modul Heterogenität des Fachbereichs 12 Erziehungswissenschaften an der Universität Bremen (WiSe 2017/18).