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Didactics of mathematics

Didactics of mathematics

The research in mathematics education in Faculty 3 of the University of Bremen is characterised by five areas:

·      Epistemic processes in teaching and learning mathematics

·      Researching practices in mathematics classrooms

·      Mathematical reasoning in schools

·      Teaching and learning of mathematics in higher education

·      Mathematics from the perspective of learners and users

We study practices and processes of learning, teaching and using mathematics in various settings: in primary school, general, vocational, and academic secondary schools, university education, and at job; in school and extracurricular settings. We focus on digital media, heterogeneity of learners, and psychological influences as well as content specific factors and their importance for learning and teaching mathematics. Both basic research and applied research are included in our research activities. We work with quantitative as well as qualitative methods.

(Kopie 2)

[Translate to English:]

Der Forschungsschwerpunkt Didaktik der Mathematik der Universität Bremen widmet sich der Erforschung von mathemaitschen Lehr- und Lernprozessen. Ihre Forschungsfelder sind vielfältig, dazu gehören u.a. Argumentations- und Beweisprozesse; Empirische Unterrichtsforschung; Heterogenität von Lernenden; International Vergleichende Perspektiven; Lehrerbildung und ein soziologischer Blick auf Mathematikunterricht (Prof. Dr. Christine Knipping). Beweise im Mathematikunterricht; digitale Meiden in Schule und Lehrerbildung; Enactivism als eine Theorie des Lernens und eine Methodik; Problem orientierter Mathematikunterricht; Soziale Ungleichheit im Mathematikunterricht; Vergleich pädagogischer Ansätze; Interventionen für Schüler zu Beginn der Schulzeit; Research in the composition of toolbox in the context of PBT in upper secondary school in context of Algebra and Geometry (Prof. Dr. David Reid). Affektive Aspekte beim Mathematiklernen; Eye-Tracking von Lernenden; Mathematik im beruflichen Kontext; Sinnkonstruktionen und Motivation im Kontext von Mathematik; Sozio-kulturelle Aspekte von Mathematiklernen (Prof. Dr. Maike Vollstedt).  Kognitive, epistemologische, semiotische und soziale Aspekte von Lernprozessen; Design-Based Research; Netzwerke von Theoriebildung, Digitale Lernumgebungen; Lehren und Lernen von Algebra; Lernen im Kontext von Hochschulmathematik; Lehreraus- und Fortbildung (Prof. em. Dr. Angelika Bikner-Ahsbahs, Dr. Ingolf Schäfer)

 

Involved Working Groups