Skip to main content

Theses

Informations on theses

Supporting Services of the University of Bremen

Video series: Introduction to scientific work
The Faculty of Economic Sciences has produced six videos about the project "ForstAintegriert". This video series is published at:
ml.zmml.uni-bremen.de/series/5aa2a5fed42f1c730a8b4569

Bremen writing coach - Online guide
The Bremen Writing Coach for Academic Writing during Studies is an online guide that can support students in writing academic texts during their studies. It contains more than three hundred text modules with practical recommendations for all phases of an academic writing project: planning and preparation, literature research, collection and evaluation of material, structuring, formulating and revising, up to proofreading and external design of the text.
See: Krings, Hans P. / Holz, Peter / Siekmeyer, Anne (2011): The Bremen writing coach.
www.fb10.uni-bremen.de/homepages/krings/Der_Bremer_Schreibcoach.pdf

State and University Library
Every first Wednesday of the month at 17:00 h an introduction to the use of the library takes place. Meeting point is the i-Point in the entrance area of the head office on the Unicampus (registration is not necessary). Teachers can arrange individual school appointments with SUUB, in which the students of a course (max. 30 students) receive an introduction to relevant literature research. A classroom with 20 PCs is available for this purpose in the library. For larger numbers of participants, the introduction will take place in the respective seminar room/lecture hall. The time for these introductory events is about 90 minutes.

Further information and contact: Dr. Uwe Staroske
department of economics
Phone: 0421/218 59554
Email: ustar@suub.uni-bremen.de

Study Workshop
Various workshops on the basics of scientific writing as well as on learning and working techniques are available to students of FB 7 in the study workshop for a small fee (€ 3 to 13). As a rule, these courses can be integrated into the elective area of General Studies. An overview of the courses offered can be found at: www.uni-bremen.de/studierwerkstatt.
Further information and contact: Petra Lazar
Tel: 0421/218 61016
Email: stwk@uni-bremen.de

Status: February 4, 2019 Study Center for Economics

Bachelor theses can be written on the following topics:

 

  • Finance / Corporate Finance
  • Financial Technology (FinTech)
  • Artificial Intelligence in Finance
  • BigData in Finance
  • Digitisation of financial services
  • Behavioural economics
  • Crowdsourcing / Crowdsourced Innovation
  • Crowdworking

First supervisor

University of Bremen

  • Waren nachhaltige europäische Aktienfonds gegenüber der Corona-Krise widerstandsfähiger als konventionelle?
  • Die Auswirkungen von marktweiten Leerverkaufsbeschränkungen während der COVID-19 Krise 2020
  • Personalisierte Kundenansprache nach erfolgreichem Erstkontakt
  • Der Einfluss der Bundestagswahl auf den deutschen Aktienmarkt
  • Erfolgsfaktoren von Immobilien-Crowdinvesting-Kampagnen
  • Bioökonomische Crowdfunding-Kampagnen - Welchen Einfluss hat die Bioökonomie auf den Erfolg einer Crowdfunding-Kampagne?
  • Wie verändert sich die Höhe rechtlicher Schadensersatzansprüche bei börsennotierten deutschen und amerikanischen Unternehmen zwischen den gerichtlichen Instanzen?
  • Haben Twitter-Nachrichten einen Einfluss auf den Aktienkurs von Tesla?
  • Der Börsenrückzug – Ein Überblick der Going-Private-Unternehmen und -Initiatoren in Deutschland 
  • Ist es möglich, mithilfe von Bitcoins positive Diversifikationseffekte in Portfolios zu erzielen?
  • Die Fundamentalanalyse - Wie hoch ist die Liquidität, die zusätzlich durch Fonds mit Nutzung der Fundamentalanalyse relativ zu Fonds mit anderen Analysestrategien in den Markt zugeführt wird?
  • Wie wirkt sich die Bekanntmachung einer Investition in die Blockchain-Technologie auf die Aktienkurse von Unternehmen aus?
  • Welche Auswirkungen haben handelspolitische Tweets von Donald Trump auf den deutschen Aktienindex DAX? - Eine Ereignisstudie
  • The Relationship between ESG Data and Financial Performance
  • Equity Crowdfunding in den USA: Eine Untersuchung der Beteiligung von Investoren an Kampagnen
  • Wie wirkt sich der frühzeitige Tod einer Führungskraft auf die Aktienkurse börsennotierter Unternehmen aus?
  • Zweiseitige Märkte: Determinanten des Wettbewerbs
  • Gründe für die geringe Verbreitung von Mobile Payments in Deutschland
  • Eignen sich künstliche neuronale Netze zur Prognose von Aktienkursen
  • Private Equity und Leveraged Buyouts in der deutschen Unternehmensfinanzierung
  • Vermittlung von Finanzwissen über YouTube
  • Die europäische Finanztransaktionssteuer: Eine effektive Möglichkeit zur Eindämmung schädlicher Handelspraktiken am Finanzmarkt
  • Vergleich von ICOs und IPOs
  • Wie unterscheidet sich die Motivation von Crowdworkern? Ein Vergleich zwischen Crowd Contest und Crowd Labor Markets
  • Die Digitalisierung der Arbeitswelt: Eine Analyse über das Betrugsverhalten bei Crowdworkern
  • Welche Zahlungsverfahren sind für Point-of-Sale- und Internet-Transaktionen am effizientesten?
  • Welche Investitionsstrategien und Finanzprodukte nutzen Robo Advisor?
  • Prototypen von Finanzinnovationen: Finanzberatung von Alexa bis Smart-TV
  • Chatbots in der Finanzindustrie: Implementierung und Kategorisierung
  • Die Innovationskraft der Finanzindustrie in den USA: Eine Analyse anhand von Patentdaten
  • Chatbots - Automatisierungspotential im Finanzdienstleistungssektor (Yanik Wagner-Bischoff)
  • Belohnungsaufschub unter Studierenden: Eine Untersuchung des Common-Ratio Effekts mit Hilfe des Marshmallow Experiments
  • Alternatives Scoring im Kreditgeschäft: Eine Analyse ausgewählter Modelle aus der Kreditpraxis 

LMU Munich

  • Arbitrage bei Internetkäufen und die Grenzen durch Diskriminierung
  • Die Effizienz des Insiderhandelsrechts
  • Steuermoral und Kultur

University of Trier

  • Der Local Bias bei Kleinunternehmen und börsennotierten Unternehmen
  • Die Verfügbarkeitsheuristik in unterschiedlichen Marktphasen
  • Systemische Risiken durch P2P Lending
  • Consumer Innovation: Eine statistische und volkswirtschaftliche Bewertung

Second supervisor

University of Bremen

  • Der Sunk-Cost-Effekt im Kapitalmarkt
  • Eine Metaanalyse von Case Studies zu Smart Services - Aufgearbeitet anhand von Erfolgsfaktoren und Geschäftsmodellen
  • Konzeption, Umsetzung und Evaluation eines Chatbots für Servicefälle im industriellen Kontext
  • Vergleich ausgewählter Klassifikations- und Regressionsmethoden zur prädiktorbasierten Portfolioselektion
  • Sprachgesteuerte Chatbots in der Finanzindustrie: Potenziale und Anforderungen
  • Entwicklung eines Ansatzes für Smart Services
  • Empirische Untersuchung von Kalenderanomalien anhand von internationalen Aktienindizes
  • Smart Service Systeme in der primären Gesundheitsversorgung: Vergleich zwischen Forschungsstand und Praxis

First supervisor

University of Bremen

  • Untersuchung der Inhalte in den Geschäftsberichten der DAX-Unternehmen von 2009 bis 2018
  • Eine empirische Analyse zum Betrugsverhalten bei Initial Coin Offerings

University of Trier

  • Do start-ups win more than money when raising funds online? The benefit of public attention gained from successful crowdfunding campaigns
  • Crowdfunding in Belarus: How Do Media and Social Networks Affect Project Success?

Second supervisor

University of Bremen

  • Plattformökonomie und Personenbeförderung. Eine Darstellung und kritische Analyse von Entwicklungen im lokalen Personenbeförderungsmarkt

Goethe University Frankfurt

  • Summarized Disclosure of Risk Factors

University of Trier

  • Attribution in Konkurrenzsituationen. Eine experimentelle Untersuchung

  • Margins: top / bottom 2 cm, right / left 2.5 cm each.
  • Main text: Times New Roman 12 point (footnotes 10 points).
  • Line spacing: 1 ½ Line spacing (footnotes single line spacing); justified.
  • Graphics: Numbered with Arabic numerals. All graphics have a heading. It should be clear: What? Where? In which year? In which unit? E.g. "GDP per capita in the EU27 between 1994 and 2014, in million EUR".
  • Tables: Numbered with Arabic numerals.
  • Footnotes: No endnotes, only for additional and further information.
  • Length: max. 35 to 40 pages for Bachelor theses and 55 to 60 pages for Master theses. Not included: Title page, index of tables, bibliography and appendix.

Forms for the registration of Bachelor's and Master's theses in the programmes Business Administration and Economics  Download

Before you register your thesis, please also bring the declaration of consent for written work completed and signed to the professorship.