Skip to content

Angela Rabing

Angela Rabing

Department:
Institute for Art History - Film Studies - Art Education; ZeMKI

Subjectg:
Film Studies, Media Studies

Office:
GW2 B3885

Phone:
+49 (0)421 218 67729

E-Mail:
rabingprotect me ?!uni-bremenprotect me ?!.de

Office hours:
please refer to the overview


Résumé

Angela Rabing has been a research associate at the Institute for Art History – Film Studies – Art Education since 2017. She completed her Master’s degree at Ruhr-University Bochum in Media Studies with the thesis titled Twelve Years, one Night. Effects of Realism in Fictional Films and the Influence of the Documentary in Victoria and Boyhood. Based on this the doctoral project she will investigate Cinematic Realism under the terms of Digitalization.

Education:

2013-2016    Ruhr-University Bochum
Media Studies, M.A.

2009-2013    Chemnitz University of Technology
Media Communication, B.A.

Research

| Cinematic Realism
| Film and Digitalization
| Documentary
| Queer Cinema
| Smartphone movies

Publications

Books:

Pauleit, Winfried; Rabing, Angela (Hg.) (2020): Familien-Bilder. Lebensgemeinschaften und Kino. Bertz & Fischer. (erscheint Mai 2020)

González de Reufels, Delia; Pauleit, Winfried; Rabing, Angela (Hg.) (2019): Grenzüberschreitendes Kino. Geoästhetik, Arbeitsmigration und transnationale Identitätsbildung. Bertz & Fischer.

Articles and Essays:

Rabing, Angela (2019): Digitaler Realismus und filmische Bilder von Flucht und Migration in Havarie und Les Sauteurs. In González de Reufels, Delia; Pauleit, Winfried; Rabing, Angela (Hg.): Grenzüberschreitendes Kino. Geoästhetik, Arbeitsmigration und transnationale Identitätsbildung. Bertz & Fischer.

Rabing, Angela (2018): Carne y Arena. In: nachdemfilm.de

Rabing, Angela (2016): Melancholie und Identität in dem Film I’m Not There von Todd Haynes. In: onlinejournal kultur&geschlecht (17)

Newspaper issues:

Ästhetik und Theorie des digitalen Films (2020), nach dem film No 18. Hg. mit Winfried Pauleit. (erscheint März 2020)

 

 

Presentations

Die Un|Schärfe der Realität. Symposium: Out of focus? Let’s use autofocus!, 14.-15.11.2019, Universität Bayreuth.

„Was der Mensch einem Geschehen hat entreißen können“ – Digitale Strategien der Authentizität in Filmen über Flucht. Vortrag im Panel: Bewegte Bilder zu Flucht und deren (mediale) Materialität, Jahrestagung der Gesellschaft für Medienwissenschaft: Medien-Materialitäten, 25.-28.09.2019, Universität zu Köln.

„I promise: no drama!"– Queere Ästhetik und Digitaler Realismus in Tangerine LA. Fachtagung: Perspektiven auf queere Bewegtbilder, 28. Juni 2019, Berlin

Das Verschwinden der Bilder. Realismus und Medialität in Havarie. 32. Film- und Fernsehwissenschaftliches Kolloquium, 07.-09.03.2019, Filmuniversität Potsdam.

Temporal Realism and the Digital in Victoria. NECS Conference, 27.-29.06.2018, University of Amsterdam.

Digitaler Realismus – eine Annäherung, Vortrag im Panel: Realitätserfahrung im Film: Digitaler Realismus, Virtual Reality und Histosphere, 31. Film- und Fernsehwissenschaftliches Kolloquium, 13.-15.02.2018, Ruhr-Universität Bochum.

Temporale Realismuseffekte in Victoria. Zweite Konferenz für studentische Forschung, 21.-22.09.2017, Humboldt-Universität zu Berlin.

 

Memberships

| GfM – Gesellschaft für Medienwissenschaft

  • AG Filmwissenschaft
  • AG Gender/Queer Studies und Medienwissenschaft

| NECS – European Network for Cinema and Media Studies