Dipl.-Oec. Katharina Lingenau

Katharina Lingenau

Scientific Associate

Contact:

Zentrum für Multimedia in der Lehre – ZMML
Klagenfurter Straße 3
28359 Bremen
Germany

Phone: +49 (0)421 218-61434
lingenauprotect me ?!uni-bremenprotect me ?!.de

 

 

Personal details

Study of Economics at the University of Bremen, majoring in: Sustainable Management and International Labor Markets
Employee in an Energy Company in Bremen and Hamburg (until 2012)
Since May 2012: Scientific Associate at the Department of Economics, Sustainable Management

Project-coordination: Virtual Academy Sustainability www.va-bne.de
Project-coordination: Student Crowd Research (BMBF-project 2018-2022) www.scoreforschung.com

Focal points

  • Sustainable Development and Education for Sustainable Development (ESD)
  • Sustainable Development Goals (SDGs)
  • Digital Education of Sustainability in Higher Education
  • Digital Education
  • Research on Sustainability in Higher Education
  • Sustainable Management

Publications

Joachims, J. & Lingenau, K. (2021). Evolution of Knowledge Sharing of Education for Sustainable Development in the Digital Space - Insights from Two Research Projects. In W. Leal Filho, A.L. Salvia, L. Brandli, R. Pretorius & U. Azeiteiro (Eds). Universities, Sustainability and Society: Sup-porting the Implementation of the Sustainable Development Goals. Springer, Cham.

Lingenau K. & Ahel. O. (2019). Digitale Ansätze zur Vermittlung der SDGs in der Hochschullehre im deutschsprachigen Raum. In Leal (Hrsg.): Digitalisierung und Nachhaltigkeit: Chancen und Perspektiven für deutsche Hochschulen. Springer Verlag: München

Lingenau, K. & Ahel, O. (2019). Opportunities and Challenges of Digitalization to improve access to Education for Sustainable Development in Higher Education. In Leal (Hrsg.): Universities as Living for Sustainable Development: Supporting the Implementation of the Sustainable Development Goals. Springer Verlag: München

Lingenau, K & Ahel, O. (2019). Integration der Nachhaltigkeitsziele in die Hochschullehre durch digitale Transformation. In Leal (Hrsg.): Aktuelle Ansätze zur Umsetzung der UN-Nachhaltigkeitsziele. Springer Verlag. München

Lingenau, K. & Müller-Christ, G. (2016). Studentisches Review-Verfahren in einer online-gestützten forschungsorientierten Lehre für Nachhaltigkeit. In M. Schweer (Hrsg.), Bildung für nachhaltige Entwicklung in pädagogischen Handlungsfeldern. Peter Lang: Frankfurt

Lingenau, K. & Dembski, Nadine (2015). Virtuelle Akademie Nachhaltigkeit – Jeder kann Nachhaltigkeit lernen! UWF Umweltwirtschaftsforum/Sustainability Management Forum, Band 23, Ausgabe 3. Springer Verlag: Heidelberg