Skip to main content

Dr. Oliver Ahel

Oliver Ahel

Scientific Employee at the Center for Multimedia in Teaching (ZMML) and Research Associate at the Chair for Sustainable Management

Contact:

Phone: +49 (0)421 218-61488
oliver.ahelprotect me ?!uni-bremenprotect me ?!.de

Building: FZB
Room: 0560

Postal address:

Klagenfurter Str. 3
28359 Bremen

or

Enrique-Schmidt-Str. 1
28359 Bremen
WIWI 1

Office hours: by appointment

Personal details

until October 2008 studies of business administration at the University of Applied Sciences Lübeck

until May 2014 studies of business psychology at the University of Bremen

until May 2015 Research Associate to Prof. Dr. Martin Schweer, at the Chair of Educational Psychology at the University of Vechta

Since October 2015 Research Associate to Prof. Dr. Georg Müller-Christ in the Department of Economics - Sustainable management - at the University of Bremen in the project Virtual Academy Sustainability www.va-bne.de

since February 2020 Completion of doctoral studies with the academic degree Dr. rer. pol.

Title of the dissertation: Intuition in Management - Investigation of the space of possibilities concerning intuitive management decisions, related fields of tension and emerging constellations

since August 2020 Scientific Employee at the Center for Multimedia in Teaching (ZMML) in the area of eGeneral Studies

Publications

Scientific publications

Ahel, O. (2020) Intuition im Management – Möglichkeitsraum, Spannungsfelder und emergierende Konstellationen. Wiesbaden: Springer. ISBN 978-3-658-31143-8

Ahel, O. & Lingenau, K. (2019). Integration der Nachhaltigkeitsziele in die Hochschullehre durch digitale Transformation In: Leal Filho, W. (Hrsg.) Aktuelle Ansätze zur Umsetzung der Nachhaltigkeitsziele. München: Springer Verlag. ISBN 978-3-662-58716-4

Ahel, O. & Lingenau, K. (2019). Opportunities and Challenges of Digitalization to improve access to Education for Sustainable Development in Higher Education. In Leal Filho, W. et al. (Hrsg.) World Sustainable Series, Universities as Living Labs for Sustainable Development, Supporting the Implementation of the Sustainable Development Goals. München: Springer Verlag. ISBN 978-3-030-15604-6

Ahel, O. & Lingenau, K. (2020). Digitale Ansätze zur Vermittlung der SDGs in der Hochschullehre im deutschsprachigen Raum. In: Leal Filho, W. (Hrsg.) Digitalisierung und Nachhaltigkeit: Chancen und Perspektiven für deutsche Hochschulen. München: Springer Verlag.

Ahel, O. & Vagts, T. (2019). Die Virtuelle Akademie Nachhaltigkeit: digitalisierte Bildung für nachhaltige Entwicklung. In: Synergie. Fachmagazin für Digitalisierung in der Lehre #07, (S. 50 – 57). DOI: 10.25592/issn2509-3096.007.011 (PDF: uhh.de/pa4mz – Blogbeitrag: uhh.de/rk9vu) URN: urn:nbn:de:101:1-2019061711424566264963

Ahel, O. & Vagts, T. (2018). Forschendes Lernen für Bildung für Nachhaltige Entwicklung unter dem Einsatz digitaler Medien. Beitrag der Virtuelle Akademie Nachhaltigkeit am e-Prüfungs-Symposium 2018 der RWTH Aachen e-pruefungs-symposium.de/wp-content/uploads/2018/12/Abstractband-ePS2018.pdf


Krause, O. (2013). “...weil Koopetition besser ist als reiner Wettbewerb”, “...weil Maximierung auf Kosten des Umfeldes geht”, “...weil Regeneration dauerhafter funktioniert als Ausbeutung”, “...weil hinter jedem Produkt eine Geschichte steckt” und “...weil die Gedanken von heute das Leben von morgen beeinflussen”. In Müller-Christ, G. & Liebscher, A., (2013), 55 Gründe für mehr Nachhaltigkeit, Baden-Baden: Nomos Verlag.

Krause, O. & Vaske, C. (2013). “Chancen des demographischen Wandels für Unternehmen” und “zentrale Einflussfaktoren auf die Innovationsfähigkeit”. In Wohlfahrt L., Schweer, M. & Becke, G. (2016) Demografieorientierte Innovationen gemeinsam gestalten – ein Handlungsleitfaden für die Praxis. Stuttgart: Fraunhofer-Verlag.

Video contributions

https://www.youtube.com/watch?v=zxb3AQVQvgA&feature=youtu.be

Ahel, O. & Schleker, L. (2017). Forschendes Lernen und alternative Prüfungsformen. Beitrag der Virtuelle Akademie Nachhaltigkeit am e-Prüfungs-Symposium 2017 der Uni Bremen

www.youtube.com/watch Z1El_-kPL03bA5_kXcsP-YPI

Ahel, O. & Vagts, T. (2018). Forschendes Lernen für Bildung für Nachhaltige Entwicklung unter dem Einsatz digitaler Medien. Beitrag der Virtuelle Akademie Nachhaltigkeit am e-Prüfungs-Symposium 2018 der RWTH Aachen

https://www.youtube.com/watch?v=RVwT5193A_A&feature=emb_logo

Ahel, O. (2019). SDG 10: Reduced Inequalitiys. Beitrag zur online Lehrveranstaltung „Sustainable Development Goals – Globale Ziele und Zukunftskompetenzen“ der Virtuelle Akademie Nachhaltigkeit