Course Catalog

Study Program WiSe 2024/2025

Erziehungs- und Bildungswissenschaften, M.A.

Erziehungs- und Bildungswissenschaften, M.A. (PO 2023)

1. Semester (PO2023)

Alle Module, denen die Prüfungsordnung 2023 zugrunde liegt.

Modul EW-MA 1.1-a Lernen, Entwicklung und Sozialisiation

Es liegt die PO2023 zugrunde.
Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M1-850Learning, Development and Socialisation

Seminar (Teaching)
ECTS: 6

Additional dates:
Fri. 25.10.24 10:00 - 14:00 GW2 B2900
Fri. 25.10.24 14:00 - 15:30 GW2 B1700
Fri. 08.11.24 10:00 - 14:00 GW1 B1070
Fri. 08.11.24 14:00 - 15:30 GW1 B1070
Fri. 22.11.24 10:00 - 14:00 GW2 B2900
Fri. 20.12.24 12:00 - 14:00 GW2 B1700
Fri. 20.12.24 14:00 - 16:00 GW2 B1700
Sat. 25.01.25 09:00 - 14:00 GW2 B1700
Jacqueline Eidemann, Dr.
12-M90-M1-851Learning, Development and Socialisation

Seminar (Teaching)
ECTS: 6

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 10:00 - 12:00 IW3 0200 (2 Teaching hours per week)
Lars Heinemann

Modul EW-MA 2.1-a Medienbildung und Mediendidaktik I

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M2-853Media education and educational media I: Learning analytics and artificial intelligence in education

Lecture (Teaching)
ECTS: 2

Dates:
weekly (starts in week: 1) Thu. 12:00 - 14:00 SFG 1040 (2 Teaching hours per week)
Prof. Dr. Karsten Detlef Wolf
12-M90-M2-854Media education and educational media I: Learning Analytics and artificial intelligence in education

Seminar (Teaching)
ECTS: 4

Dates:
weekly (starts in week: 1) Thu. 14:00 - 16:00 SFG 2040 (2 Teaching hours per week)
Imke Anna Maria Meyer
12-M90-M2-855Media education and educational media I: Learning by explaining with videos

Seminar (Teaching)
ECTS: 4

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 14:00 - 16:00 (2 Teaching hours per week)
Lisanne Heilmann

Modul EW-MA 3.1-a Forschungsmethoden und Forschungsdesign I

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M3-856Introduction to qualitative and quantative research methods

Lecture (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Wed. 12:00 - 14:00 GW2 B2900 SFG 0140 (2 Teaching hours per week)

Der Einsatz von empirischen Methoden und Praktiken der Erhebung, Darstellung und Interpretation von Daten gehören zu den Basiskompetenzen einer professionellen Erziehungswissenschaft. In dem Modul werden zentrale wissenschaftstheoretische Positionen der Erziehungswissenschaft vorgestellt, um daran anschließend zentrale qualitative und quantitative Forschungsmethoden anhand beispielhafter Fragestellungen im gesamten Forschungszyklus nachzuvollziehen, selbst anzuwenden und ihren Einsatz zu reflektieren. Das Modul ist als Inverted Classroom konzipiert. Zentrale Methoden werden zunächst im Selbststudium erarbeitet und anschließend in Kleingruppen im Rahmen einer angeleiteten Forschungsarbeit anwendend eingeübt.

Florian Schmidt-Borcherding
Dipl.-Psych. Katrin Klieme

Modul EW-MA 5.1-b Diversität I: Theoretische Grundlagen zu Differenz

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M5-860Diversity I - Introduction to theoretical basics (Group A)

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Thu. 10:00 - 12:00 ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)
Prof. Dr. Maria Bettina Heinemann
12-M90-M5-861Diversity I - Introducation to theoretical basics (Group B)

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 10:00 - 12:00 ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)
Julia Tietjen
12-M90-M5-8625.1 Diversity I: Focus migration and education

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Thu. 16:00 - 18:00 GW2 B1700 (2 Teaching hours per week)
Prof. Dr. Yasemin Walda Karakasoglu, M.A.
12-M90-M5-8635.1 Diversity I: Focus Inclusive Education

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Thu. 08:00 - 10:00 SH D1020 (2 Teaching hours per week)
Dr. Ingrid Arndt

Modul EW-MA 6.1-a Biografien

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M6-864Educational biographies - focus on youth

Seminar (Teaching)
ECTS: 6

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 12:00 - 14:00 GW2 B1700 (2 Teaching hours per week)

Im Seminar „Bildungsbiografien Jugendlicher“ beschäftigen wir uns mit der Lebenswelt von Jugendlichen. Dabei versuchen wir uns an einer Definition "der Jugend", betrachten den Wandel der Jugend im Lauf der Zeit und legen einen Fokus auf die Entwicklungsaufgaben, die Jugendliche heute zu bewältigen haben. Im Seminar spielen nicht nur eine gelingende Bewältigung der Entwicklungsaufgaben, sondern auch verschiedenen Risikowege bei der Bewältigung eine Rolle. In einer selbst durchgeführten Biografieforschung legen die Studierenden selbst einen Fokus auf ein jugendrelevantes Thema und werten das durchgeführte narrative Interview mit der Narrationsanalyse im Seminar aus.

Jacqueline Eidemann, Dr.
12-M90-M6-865biographies adulthood

Seminar (Teaching)
ECTS: 5/6

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 12:00 - 14:00 GW1-HS H1010 (2 Teaching hours per week)
Dr. Daniela Ahrens
12-M90-M6-866biographies adulthood

Seminar (Teaching)
ECTS: 6

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 12:00 - 14:00 GW2 A4330 (2 Teaching hours per week)
Thomas Grunau

2. Semester (PO2023)

Alle Module, denen die Prüfungsordnung 2023 zugrunde liegt.

Modul EW-MA 8-a Praktikumsmodul

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M8-874Internship Preparation

Seminar (Teaching)
ECTS: 0,5

Additional dates:
Sat. 14.12.24 10:00 - 16:00 GW2 B2890
Fri. 10.01.25 10:00 - 14:00 GW2 B2900
Fri. 24.01.25 10:00 - 14:00 GW2 B2900

Im Seminar werden Studierende unterstützt sich auf das Pflichtpraktikum vorzubereiten. Auf der Grundalge eigener Interessen entwickeln Studierende u.a. Wege und Vorgehen, um Praxiserfahrungen systematisch an im Studium erworbenes Wissen anzubinden bzw. auf dieser Grundlage zu reflektieren. Hierfür werden u.a. Anforderungen und individuelle Zielsetzungen geklärt, Leitfragen sowie Aspekte zur (Selbst-)Reflexion für das Praktikum konkretisiert und durch ein grobes Forschungsdesign ergänzt.

Dr. Andreas Sebe-Opfermann
12-M90-M8-875Praktikums-Nachbereitungsseminar

Seminar (Teaching)

Additional dates:
Fri. 18.10.24 12:00 - 18:00 GW2 B2900
Sat. 23.11.24 10:00 - 18:00 GW2 B2900

Im Zentrum des Seminars stehen die Praxiserfahrungen der Teilnehmenden aus dem Praktikum oder anderen Praxiserfahrungen und die Reflexion dieser auf dem Hintergrund eigener Interessen und im Studium erworbenen Wissens. Im gegenseitigen Austausch werden Lernerfahrungen und geplantes Vorgehen im Praktikum aufeinander bezogen und aus einer erziehungswissenschaftlichen Perspektive beleuchtet. Neben Hinweise zur Verfassung des Praktikumsberichts bietet die Veranstaltung den Teilnehmenden einen Rahmen sich anhand praxisbezogener Interessen für die anstehende Berufseintiegsphase auszutauschen und zu vernetzen. Je nach Bedarf werden weitere Impulse zu Themen wie Selbstrefelxion, Berufsorientierung, Berufseinstieg, Work-Life-Balance bzw. Self-Care in der pädagogischen Praxis gestreift.

Dr. Andreas Sebe-Opfermann

3. Semester (PO2023)

Alle Module, denen die Prüfungsordnung 2023 zugrunde liegt.

Modul EW-MA 4.1-a Projekt- und Qualitätsmanagement

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M4-858Project and Quality Management
Quality Management

Lecture (Teaching)
ECTS: 2

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 08:00 - 10:00 ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)

Die Vorlesung Qualitätsmanagement vertieft ausgewählte Modelle, Methoden und Einsatzbereiche von Projekt- und Qualitätsmanagement im außerschulischen Bildungsbereich und ergänzt damit das Seminar Projekt- und Qualitätsmanagement.

Prof. Dr. Dr. h.c. Michael Gessler
12-M90-M4-859Project and Quality Management

Seminar (Teaching)
ECTS: 4

Additional dates:
Fri. 04.10.24 12:00 - 22:00 GW2 B2900
Mon. 07.10.24 - Wed. 09.10.24 (Mon., Tue., Wed.) 09:00 - 17:00 GW2 B2900
Thu. 10.10.24 09:00 - 13:00 GW2 B2900

Das Seminar Projekt- und Qualitätsmanagement zielt auf den Erwerb von Grundkenntnissen in den sogenannten Handlungsfeldern sowie auf den Erwerb von planungsbezogenen Fertig- und Fähigkeiten. Die Studierenden arbeiten umsetzungsorientiert und selbstorganisiert, wobei sie von der Dozentin begleitet werden. Das Seminar wird begleitet von einer Vorlesung.

Dr. Ida Kristina Kühn
12-M90-M4-891Project and Quality Management

Seminar (Teaching)
ECTS: 4

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 14:00 - 16:00 ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)

Das Seminar Projekt- und Qualitätsmanagement zielt auf den Erwerb von Grundkenntnissen in den sogenannten Handlungsfeldern sowie auf den Erwerb von planungsbezogenen Fertig- und Fähigkeiten. Die Studierenden arbeiten umsetzungsorientiert und selbstorganisiert, wobei sie von der Dozent*innen begleitet werden. Das Seminar beseht aus Präsenz- sowie Onlineterminen

Prof. Dr. Dr. h.c. Michael Gessler

Modul EW-MA 7-a Fachspezifischer Wahlbereich

Course numberTitle of eventLecturer
09-50-GS-3University Education in Times of Crisis. Abolition Pedagogy / Abolition Pedagogies Symposium (in English)
University Education in Times of Crisis. Abolutionist Perspectives

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Additional dates:
Thu. 17.10.24 - Fri. 18.10.24 (Thu., Fri.) 10:00 - 18:00 UNICOM 3.0170

A collaborative conversation between the Universities of Bremen (Fachbereich 9 und 12), the University of Western Cape, the University of Cape Town, Carleton University, and Rojava University.

3 CP

Where? Room: Room S2, UNICOM, Haus 3 (Turin), Mary-Somerville-Straße 3.
When? October 17 (10:15-18:00) and October 18 (10:15-12:00).

Thursday, 17.10.2024
10:15-10:45: Opening Remarks, Alisha Heinemann and Andrea Muehlebach
10:45: - 12:30: Exploring shifting concepts: Abolition? Justice? Transformative Education?
12:30-14:15: University of Bremen History Walk and Lunch
14:15-15:45: Pedagogical Locations – Histories of Teaching in Times of Crisis
Keynote speakers: Kelly Gillespie, University of Western Cape; Ghaid Amly, University of Bremen; Leigh-Ann Naidoo, University of Cape Town; Sardar Saadi, University of Ottawa; Zaini Ali, Rojava University, Kurdistan; Students for Palestine, University of Bremen; Münevver Azizoglu-Bazan, University of Bremen.
16:15-18:00: Visions of Future Education

Friday, 19.10. 2024
10:15-11:45: Next Steps!


"Abolition Pedagogy / University Education in Times of Crisis" is a 2-day symposium on education organized jointly by the Fachbereiche 9 and 12 at the University of Bremen. It brings together scholars from several of our university partners (the University of Western Cape, the University of Cape Town, and the University of Rojava) and synthesizes the pedagogical experiences of these institutions. South African universites operate from within the context of the former Apartheid regime, while the University of Rojava from within the decades-long oppression of the Kurds in Syria. In both universities critical educational methods, concepts and tools were developed as answers to authoritarian regimes and as vehicles for the critique of violence and hegemonic power. We ask: What is the social role of universities in times of crisis, what is the role that pasts have played in education, and how can we envision possibilities for a transformative education that creatively enables just, non-violent futures?

Building on the concept of “abolition pedagogy” proposed by Kelly Gillespie (University of Western Cape) and Leigh-Ann Naidoo (University of Cape Town), this symposium explores violence and authoritarianism in education and asks what role education can play in the envisioning of these futures. We ask how existing educational spaces can be radically changed, how they ought to be 'decolonized', and how education can do justice to the realities of a diverse and heterogeneous society. What role does education play in the self-assertion and self-determination of marginalized groups, their social struggles and liberation movements? To what extent must education be understood as a form of 'self-defense' against an increasingly right-wing German, European, and global public and political spheres? How can "abolition pedagogy" play a role in enlivening our democratic institutions as a whole?

Language of the conference will be English, but participants are welcome to speak German as well - moderators will be able to translate English/German if needed!

Prof. Dr. Andrea Mühlebach
Dr. Ulrike Flader
Prof. Dr. Maria Bettina Heinemann
12-M90-M7-870Media in vocational education and traininig I

Lecture (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 14:00 - 16:00 External location: TAB-Gebäude/ITB, Raum 2.07 (2 Teaching hours per week)
Dr. Christian Staden
12-M90-M7-871Medien in der beruflichen Aus- und Weiterbildung I

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 16:00 - 18:00 External location: ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)
Dr. Christian Staden
12-M90-M7-872Radical Ideas in Pedagogy (in English)

Seminar (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 10:00 - 12:00 Online (2 Teaching hours per week)

DE: In diesem Kurs werden die Studierenden in eine Reihe ausgewählter Philosophen und Denker eingeführt, deren Ideen sehr einflussreiche Antworten auf die Fragen bieten, die sich aus den Bedürfnissen und Anforderungen einer emanzipatorischen Pädagogik ergeben. Die Ziele dieses Kurses sind: Das Aufzeigen der Ideen bestimmter Pädagogen soll als Sprungbrett für eine Diskussion über Fragen der Gleichheit, Freiheit und Solidarität dienen. Darüber hinaus ist es das Ziel dieses Kurses, gewohnte Denkweisen durch die Werke ausgewählter Pädagogen zu hinterfragen.

EN: This course will introduce students to a range of selected philosophers and thinkers whose ideas offer highly influential answers to the questions posed by the needs and demands of an emancipatory pedagogy. The aims of this course are: highlighting the ideas of certain pedagogues here is intended to serve as a springboard to engage us in a discussion of issues related to equality, liberty and solidarity. Furthermore, the aim of this course is to challenge usual ways of thinking through works of selected pedagogues.

Asst. Prof. Dr. Ahmet Murat Aytac (LB)
12-M90-M7-873Arbeitsmigration und Bildung: Herausforderungen und Lösungsansätze
Labor Migration and Education: Challenges und Solutions

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 16:00 - 18:00 ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)
Prof. Dr. Dr. h.c. Michael Gessler
12-M90-M7-890Pedagogical Professionality

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Additional dates:
Fri. 18.10.24 09:00 - 14:00
Fri. 01.11.24 09:00 - 14:00
Fri. 15.11.24 09:00 - 14:00
Fri. 29.11.24 09:00 - 14:00

Das Seminar "Pädagogische Professionalität" ermöglicht im Rahmen des fachspezifischen Wahlbereichs die aktive Verknüpfung bisheriger Studieninhalte vor dem spezifischen Fokus individueller Professionalisierungsbereiche sowie die reflexive Auseinandersetzung mit der eigenen Rolle in pädagogischen Arbeitszusammenhängen. Das Seminar umfasst Impulsvorträge, Praxisbeispiele und Übungen, die Planung erfolgt prozess- und bedarfsorientiert.

Dr. Ida Kristina Kühn

Modul EW-MA 8-a Praktikumsmodul

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M8-874Internship Preparation

Seminar (Teaching)
ECTS: 0,5

Additional dates:
Sat. 14.12.24 10:00 - 16:00 GW2 B2890
Fri. 10.01.25 10:00 - 14:00 GW2 B2900
Fri. 24.01.25 10:00 - 14:00 GW2 B2900

Im Seminar werden Studierende unterstützt sich auf das Pflichtpraktikum vorzubereiten. Auf der Grundalge eigener Interessen entwickeln Studierende u.a. Wege und Vorgehen, um Praxiserfahrungen systematisch an im Studium erworbenes Wissen anzubinden bzw. auf dieser Grundlage zu reflektieren. Hierfür werden u.a. Anforderungen und individuelle Zielsetzungen geklärt, Leitfragen sowie Aspekte zur (Selbst-)Reflexion für das Praktikum konkretisiert und durch ein grobes Forschungsdesign ergänzt.

Dr. Andreas Sebe-Opfermann
12-M90-M8-875Praktikums-Nachbereitungsseminar

Seminar (Teaching)

Additional dates:
Fri. 18.10.24 12:00 - 18:00 GW2 B2900
Sat. 23.11.24 10:00 - 18:00 GW2 B2900

Im Zentrum des Seminars stehen die Praxiserfahrungen der Teilnehmenden aus dem Praktikum oder anderen Praxiserfahrungen und die Reflexion dieser auf dem Hintergrund eigener Interessen und im Studium erworbenen Wissens. Im gegenseitigen Austausch werden Lernerfahrungen und geplantes Vorgehen im Praktikum aufeinander bezogen und aus einer erziehungswissenschaftlichen Perspektive beleuchtet. Neben Hinweise zur Verfassung des Praktikumsberichts bietet die Veranstaltung den Teilnehmenden einen Rahmen sich anhand praxisbezogener Interessen für die anstehende Berufseintiegsphase auszutauschen und zu vernetzen. Je nach Bedarf werden weitere Impulse zu Themen wie Selbstrefelxion, Berufsorientierung, Berufseinstieg, Work-Life-Balance bzw. Self-Care in der pädagogischen Praxis gestreift.

Dr. Andreas Sebe-Opfermann

Modul EW-MA 9.1-a Projektforschung

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M9-876Project research seminar

Seminar (Teaching)
ECTS: 6

Dates:
weekly (starts in week: 1) Thu. 16:00 - 18:00 SuUB 4320 (Studio II Medienraum ) (2 Teaching hours per week)
Dr. Ingrid Arndt
12-M90-M9-877Project research seminar

Seminar (Teaching)
ECTS: 6

Dates:
weekly (starts in week: 1) Wed. 16:00 - 18:00 ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)

Additional dates:
Fri. 31.01.25 12:00 - 18:00 SH D1020
Prof. Dr. Maria Bettina Heinemann

4. Semester (PO2023)

Alle Module, denen die Prüfungsordnung 2023 zugrunde liegt.

Modul: EW-MA 7-a Fachspezifischer Wahlbereich

Course numberTitle of eventLecturer
09-50-GS-3University Education in Times of Crisis. Abolition Pedagogy / Abolition Pedagogies Symposium (in English)
University Education in Times of Crisis. Abolutionist Perspectives

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Additional dates:
Thu. 17.10.24 - Fri. 18.10.24 (Thu., Fri.) 10:00 - 18:00 UNICOM 3.0170

A collaborative conversation between the Universities of Bremen (Fachbereich 9 und 12), the University of Western Cape, the University of Cape Town, Carleton University, and Rojava University.

3 CP

Where? Room: Room S2, UNICOM, Haus 3 (Turin), Mary-Somerville-Straße 3.
When? October 17 (10:15-18:00) and October 18 (10:15-12:00).

Thursday, 17.10.2024
10:15-10:45: Opening Remarks, Alisha Heinemann and Andrea Muehlebach
10:45: - 12:30: Exploring shifting concepts: Abolition? Justice? Transformative Education?
12:30-14:15: University of Bremen History Walk and Lunch
14:15-15:45: Pedagogical Locations – Histories of Teaching in Times of Crisis
Keynote speakers: Kelly Gillespie, University of Western Cape; Ghaid Amly, University of Bremen; Leigh-Ann Naidoo, University of Cape Town; Sardar Saadi, University of Ottawa; Zaini Ali, Rojava University, Kurdistan; Students for Palestine, University of Bremen; Münevver Azizoglu-Bazan, University of Bremen.
16:15-18:00: Visions of Future Education

Friday, 19.10. 2024
10:15-11:45: Next Steps!


"Abolition Pedagogy / University Education in Times of Crisis" is a 2-day symposium on education organized jointly by the Fachbereiche 9 and 12 at the University of Bremen. It brings together scholars from several of our university partners (the University of Western Cape, the University of Cape Town, and the University of Rojava) and synthesizes the pedagogical experiences of these institutions. South African universites operate from within the context of the former Apartheid regime, while the University of Rojava from within the decades-long oppression of the Kurds in Syria. In both universities critical educational methods, concepts and tools were developed as answers to authoritarian regimes and as vehicles for the critique of violence and hegemonic power. We ask: What is the social role of universities in times of crisis, what is the role that pasts have played in education, and how can we envision possibilities for a transformative education that creatively enables just, non-violent futures?

Building on the concept of “abolition pedagogy” proposed by Kelly Gillespie (University of Western Cape) and Leigh-Ann Naidoo (University of Cape Town), this symposium explores violence and authoritarianism in education and asks what role education can play in the envisioning of these futures. We ask how existing educational spaces can be radically changed, how they ought to be 'decolonized', and how education can do justice to the realities of a diverse and heterogeneous society. What role does education play in the self-assertion and self-determination of marginalized groups, their social struggles and liberation movements? To what extent must education be understood as a form of 'self-defense' against an increasingly right-wing German, European, and global public and political spheres? How can "abolition pedagogy" play a role in enlivening our democratic institutions as a whole?

Language of the conference will be English, but participants are welcome to speak German as well - moderators will be able to translate English/German if needed!

Prof. Dr. Andrea Mühlebach
Dr. Ulrike Flader
Prof. Dr. Maria Bettina Heinemann
12-M90-M7-872Radical Ideas in Pedagogy (in English)

Seminar (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 10:00 - 12:00 Online (2 Teaching hours per week)

DE: In diesem Kurs werden die Studierenden in eine Reihe ausgewählter Philosophen und Denker eingeführt, deren Ideen sehr einflussreiche Antworten auf die Fragen bieten, die sich aus den Bedürfnissen und Anforderungen einer emanzipatorischen Pädagogik ergeben. Die Ziele dieses Kurses sind: Das Aufzeigen der Ideen bestimmter Pädagogen soll als Sprungbrett für eine Diskussion über Fragen der Gleichheit, Freiheit und Solidarität dienen. Darüber hinaus ist es das Ziel dieses Kurses, gewohnte Denkweisen durch die Werke ausgewählter Pädagogen zu hinterfragen.

EN: This course will introduce students to a range of selected philosophers and thinkers whose ideas offer highly influential answers to the questions posed by the needs and demands of an emancipatory pedagogy. The aims of this course are: highlighting the ideas of certain pedagogues here is intended to serve as a springboard to engage us in a discussion of issues related to equality, liberty and solidarity. Furthermore, the aim of this course is to challenge usual ways of thinking through works of selected pedagogues.

Asst. Prof. Dr. Ahmet Murat Aytac (LB)
12-M90-M7-873Arbeitsmigration und Bildung: Herausforderungen und Lösungsansätze
Labor Migration and Education: Challenges und Solutions

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 16:00 - 18:00 ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)
Prof. Dr. Dr. h.c. Michael Gessler

Modul EW-MA 9.2-b Masterabeit (inkl. Kolloquium)

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M9-878Master´s thesis seminar

Seminar (Teaching)
ECTS: 2/3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 12:00 - 14:00 GW2 A2270 (Forschungswerkstatt Thünemann) (2 Teaching hours per week)

Im Begleitseminar zur Masterarbeit werden Kriterien "guter" Forschungsarbeiten sowie generelle (arbeitstechnische) Fragen und Themen behandelt, z.B. das Finden einer Forschungsfrage, der Aufbau einer Arbeit und Fragen zum methodischen Vorgehen. Darüber hinaus stellen die Studierenden ihre Arbeit bzw. eigene Arbeitsfortschritte vor und diskutieren Herausforderungen, um gerade benötigtes Feedback von der Seminarleitung und den Kommiliton:innen zu erhalten.

Dr. Thomas Lehmann

Erziehungs- und Bildungswissenschaften, M.A. 1. Semester (PO2017/2020)

Alle Module, denen die Prüfungsordnung 2017/2020 zugrunde liegt.

Modul EW 1.1 Lernen, Entwicklung und Sozialisation (PO 2017/2020)

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M1-850Learning, Development and Socialisation

Seminar (Teaching)
ECTS: 6

Additional dates:
Fri. 25.10.24 10:00 - 14:00 GW2 B2900
Fri. 25.10.24 14:00 - 15:30 GW2 B1700
Fri. 08.11.24 10:00 - 14:00 GW1 B1070
Fri. 08.11.24 14:00 - 15:30 GW1 B1070
Fri. 22.11.24 10:00 - 14:00 GW2 B2900
Fri. 20.12.24 12:00 - 14:00 GW2 B1700
Fri. 20.12.24 14:00 - 16:00 GW2 B1700
Sat. 25.01.25 09:00 - 14:00 GW2 B1700
Jacqueline Eidemann, Dr.
12-M90-M1-851Learning, Development and Socialisation

Seminar (Teaching)
ECTS: 6

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 10:00 - 12:00 IW3 0200 (2 Teaching hours per week)
Lars Heinemann

Erziehungs- und Bildungswissenschaften, M.A. 1. Semester (PO2017/2020)

Alle Module, denen die Prüfungsordnung 2017/2020 zugrunde liegt.

Modul EW-MA 2.1 Medienbildung und Mediendidaktik I (PO2017/2020)

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M2-853Media education and educational media I: Learning analytics and artificial intelligence in education

Lecture (Teaching)
ECTS: 2

Dates:
weekly (starts in week: 1) Thu. 12:00 - 14:00 SFG 1040 (2 Teaching hours per week)
Prof. Dr. Karsten Detlef Wolf
12-M90-M2-854Media education and educational media I: Learning Analytics and artificial intelligence in education

Seminar (Teaching)
ECTS: 4

Dates:
weekly (starts in week: 1) Thu. 14:00 - 16:00 SFG 2040 (2 Teaching hours per week)
Imke Anna Maria Meyer
12-M90-M2-855Media education and educational media I: Learning by explaining with videos

Seminar (Teaching)
ECTS: 4

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 14:00 - 16:00 (2 Teaching hours per week)
Lisanne Heilmann

Modul EW-MA 3.1 Forschungsmethoden und Forschungsdesign I (PO2017/2020)

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M3-856Introduction to qualitative and quantative research methods

Lecture (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Wed. 12:00 - 14:00 GW2 B2900 SFG 0140 (2 Teaching hours per week)

Der Einsatz von empirischen Methoden und Praktiken der Erhebung, Darstellung und Interpretation von Daten gehören zu den Basiskompetenzen einer professionellen Erziehungswissenschaft. In dem Modul werden zentrale wissenschaftstheoretische Positionen der Erziehungswissenschaft vorgestellt, um daran anschließend zentrale qualitative und quantitative Forschungsmethoden anhand beispielhafter Fragestellungen im gesamten Forschungszyklus nachzuvollziehen, selbst anzuwenden und ihren Einsatz zu reflektieren. Das Modul ist als Inverted Classroom konzipiert. Zentrale Methoden werden zunächst im Selbststudium erarbeitet und anschließend in Kleingruppen im Rahmen einer angeleiteten Forschungsarbeit anwendend eingeübt.

Florian Schmidt-Borcherding
Dipl.-Psych. Katrin Klieme

Modul EW-MA 4.1 Projekt- und Qualitätsmanagement (PO2017/2020)

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M4-858Project and Quality Management
Quality Management

Lecture (Teaching)
ECTS: 2

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 08:00 - 10:00 ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)

Die Vorlesung Qualitätsmanagement vertieft ausgewählte Modelle, Methoden und Einsatzbereiche von Projekt- und Qualitätsmanagement im außerschulischen Bildungsbereich und ergänzt damit das Seminar Projekt- und Qualitätsmanagement.

Prof. Dr. Dr. h.c. Michael Gessler
12-M90-M4-859Project and Quality Management

Seminar (Teaching)
ECTS: 4

Additional dates:
Fri. 04.10.24 12:00 - 22:00 GW2 B2900
Mon. 07.10.24 - Wed. 09.10.24 (Mon., Tue., Wed.) 09:00 - 17:00 GW2 B2900
Thu. 10.10.24 09:00 - 13:00 GW2 B2900

Das Seminar Projekt- und Qualitätsmanagement zielt auf den Erwerb von Grundkenntnissen in den sogenannten Handlungsfeldern sowie auf den Erwerb von planungsbezogenen Fertig- und Fähigkeiten. Die Studierenden arbeiten umsetzungsorientiert und selbstorganisiert, wobei sie von der Dozentin begleitet werden. Das Seminar wird begleitet von einer Vorlesung.

Dr. Ida Kristina Kühn
12-M90-M4-891Project and Quality Management

Seminar (Teaching)
ECTS: 4

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 14:00 - 16:00 ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)

Das Seminar Projekt- und Qualitätsmanagement zielt auf den Erwerb von Grundkenntnissen in den sogenannten Handlungsfeldern sowie auf den Erwerb von planungsbezogenen Fertig- und Fähigkeiten. Die Studierenden arbeiten umsetzungsorientiert und selbstorganisiert, wobei sie von der Dozent*innen begleitet werden. Das Seminar beseht aus Präsenz- sowie Onlineterminen

Prof. Dr. Dr. h.c. Michael Gessler

Modul EW-MA 5.1 Diversität I: Grundlagen zu Differenz und Gleichheit (PO2017/2020)

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M5-860Diversity I - Introduction to theoretical basics (Group A)

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Thu. 10:00 - 12:00 ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)
Prof. Dr. Maria Bettina Heinemann
12-M90-M5-861Diversity I - Introducation to theoretical basics (Group B)

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 10:00 - 12:00 ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)
Julia Tietjen
12-M90-M5-8625.1 Diversity I: Focus migration and education

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Thu. 16:00 - 18:00 GW2 B1700 (2 Teaching hours per week)
Prof. Dr. Yasemin Walda Karakasoglu, M.A.
12-M90-M5-8635.1 Diversity I: Focus Inclusive Education

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Thu. 08:00 - 10:00 SH D1020 (2 Teaching hours per week)
Dr. Ingrid Arndt

Modul EW-MA 6.1 Biografien (PO2017/2020)

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M6-864Educational biographies - focus on youth

Seminar (Teaching)
ECTS: 6

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 12:00 - 14:00 GW2 B1700 (2 Teaching hours per week)

Im Seminar „Bildungsbiografien Jugendlicher“ beschäftigen wir uns mit der Lebenswelt von Jugendlichen. Dabei versuchen wir uns an einer Definition "der Jugend", betrachten den Wandel der Jugend im Lauf der Zeit und legen einen Fokus auf die Entwicklungsaufgaben, die Jugendliche heute zu bewältigen haben. Im Seminar spielen nicht nur eine gelingende Bewältigung der Entwicklungsaufgaben, sondern auch verschiedenen Risikowege bei der Bewältigung eine Rolle. In einer selbst durchgeführten Biografieforschung legen die Studierenden selbst einen Fokus auf ein jugendrelevantes Thema und werten das durchgeführte narrative Interview mit der Narrationsanalyse im Seminar aus.

Jacqueline Eidemann, Dr.
12-M90-M6-865biographies adulthood

Seminar (Teaching)
ECTS: 5/6

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 12:00 - 14:00 GW1-HS H1010 (2 Teaching hours per week)
Dr. Daniela Ahrens
12-M90-M6-866biographies adulthood

Seminar (Teaching)
ECTS: 6

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 12:00 - 14:00 GW2 A4330 (2 Teaching hours per week)
Thomas Grunau

Modul EW-MA 6.1 b Schwerpunkt Jugend- und Erwachsenenalter: Biografien (PO2017/2020)

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M6-864Educational biographies - focus on youth

Seminar (Teaching)
ECTS: 6

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 12:00 - 14:00 GW2 B1700 (2 Teaching hours per week)

Im Seminar „Bildungsbiografien Jugendlicher“ beschäftigen wir uns mit der Lebenswelt von Jugendlichen. Dabei versuchen wir uns an einer Definition "der Jugend", betrachten den Wandel der Jugend im Lauf der Zeit und legen einen Fokus auf die Entwicklungsaufgaben, die Jugendliche heute zu bewältigen haben. Im Seminar spielen nicht nur eine gelingende Bewältigung der Entwicklungsaufgaben, sondern auch verschiedenen Risikowege bei der Bewältigung eine Rolle. In einer selbst durchgeführten Biografieforschung legen die Studierenden selbst einen Fokus auf ein jugendrelevantes Thema und werten das durchgeführte narrative Interview mit der Narrationsanalyse im Seminar aus.

Jacqueline Eidemann, Dr.
12-M90-M6-865biographies adulthood

Seminar (Teaching)
ECTS: 5/6

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 12:00 - 14:00 GW1-HS H1010 (2 Teaching hours per week)
Dr. Daniela Ahrens
12-M90-M6-866biographies adulthood

Seminar (Teaching)
ECTS: 6

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 12:00 - 14:00 GW2 A4330 (2 Teaching hours per week)
Thomas Grunau

Erziehungs- und Bildungswissenschaften, M.A. 2. Semester (PO2017/2020)

Alle Module, denen die Prüfungsordnung 2017/2020 zugrunde liegt.

Modul EW-MA 8 Praktikumsmodul (PO2017/2020)

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M8-874Internship Preparation

Seminar (Teaching)
ECTS: 0,5

Additional dates:
Sat. 14.12.24 10:00 - 16:00 GW2 B2890
Fri. 10.01.25 10:00 - 14:00 GW2 B2900
Fri. 24.01.25 10:00 - 14:00 GW2 B2900

Im Seminar werden Studierende unterstützt sich auf das Pflichtpraktikum vorzubereiten. Auf der Grundalge eigener Interessen entwickeln Studierende u.a. Wege und Vorgehen, um Praxiserfahrungen systematisch an im Studium erworbenes Wissen anzubinden bzw. auf dieser Grundlage zu reflektieren. Hierfür werden u.a. Anforderungen und individuelle Zielsetzungen geklärt, Leitfragen sowie Aspekte zur (Selbst-)Reflexion für das Praktikum konkretisiert und durch ein grobes Forschungsdesign ergänzt.

Dr. Andreas Sebe-Opfermann
12-M90-M8-875Praktikums-Nachbereitungsseminar

Seminar (Teaching)

Additional dates:
Fri. 18.10.24 12:00 - 18:00 GW2 B2900
Sat. 23.11.24 10:00 - 18:00 GW2 B2900

Im Zentrum des Seminars stehen die Praxiserfahrungen der Teilnehmenden aus dem Praktikum oder anderen Praxiserfahrungen und die Reflexion dieser auf dem Hintergrund eigener Interessen und im Studium erworbenen Wissens. Im gegenseitigen Austausch werden Lernerfahrungen und geplantes Vorgehen im Praktikum aufeinander bezogen und aus einer erziehungswissenschaftlichen Perspektive beleuchtet. Neben Hinweise zur Verfassung des Praktikumsberichts bietet die Veranstaltung den Teilnehmenden einen Rahmen sich anhand praxisbezogener Interessen für die anstehende Berufseintiegsphase auszutauschen und zu vernetzen. Je nach Bedarf werden weitere Impulse zu Themen wie Selbstrefelxion, Berufsorientierung, Berufseinstieg, Work-Life-Balance bzw. Self-Care in der pädagogischen Praxis gestreift.

Dr. Andreas Sebe-Opfermann

Erziehungs- und Bildungswissenschaften, M.A. 3. Semester (PO2017/2020)

Alle Module, denen die Prüfungsordnung 2017/2020 zugrunde liegt.

Modul EW-MA 7 Fachspezifischer Wahlbereich (PO2017/2020)

Course numberTitle of eventLecturer
09-50-GS-3University Education in Times of Crisis. Abolition Pedagogy / Abolition Pedagogies Symposium (in English)
University Education in Times of Crisis. Abolutionist Perspectives

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Additional dates:
Thu. 17.10.24 - Fri. 18.10.24 (Thu., Fri.) 10:00 - 18:00 UNICOM 3.0170

A collaborative conversation between the Universities of Bremen (Fachbereich 9 und 12), the University of Western Cape, the University of Cape Town, Carleton University, and Rojava University.

3 CP

Where? Room: Room S2, UNICOM, Haus 3 (Turin), Mary-Somerville-Straße 3.
When? October 17 (10:15-18:00) and October 18 (10:15-12:00).

Thursday, 17.10.2024
10:15-10:45: Opening Remarks, Alisha Heinemann and Andrea Muehlebach
10:45: - 12:30: Exploring shifting concepts: Abolition? Justice? Transformative Education?
12:30-14:15: University of Bremen History Walk and Lunch
14:15-15:45: Pedagogical Locations – Histories of Teaching in Times of Crisis
Keynote speakers: Kelly Gillespie, University of Western Cape; Ghaid Amly, University of Bremen; Leigh-Ann Naidoo, University of Cape Town; Sardar Saadi, University of Ottawa; Zaini Ali, Rojava University, Kurdistan; Students for Palestine, University of Bremen; Münevver Azizoglu-Bazan, University of Bremen.
16:15-18:00: Visions of Future Education

Friday, 19.10. 2024
10:15-11:45: Next Steps!


"Abolition Pedagogy / University Education in Times of Crisis" is a 2-day symposium on education organized jointly by the Fachbereiche 9 and 12 at the University of Bremen. It brings together scholars from several of our university partners (the University of Western Cape, the University of Cape Town, and the University of Rojava) and synthesizes the pedagogical experiences of these institutions. South African universites operate from within the context of the former Apartheid regime, while the University of Rojava from within the decades-long oppression of the Kurds in Syria. In both universities critical educational methods, concepts and tools were developed as answers to authoritarian regimes and as vehicles for the critique of violence and hegemonic power. We ask: What is the social role of universities in times of crisis, what is the role that pasts have played in education, and how can we envision possibilities for a transformative education that creatively enables just, non-violent futures?

Building on the concept of “abolition pedagogy” proposed by Kelly Gillespie (University of Western Cape) and Leigh-Ann Naidoo (University of Cape Town), this symposium explores violence and authoritarianism in education and asks what role education can play in the envisioning of these futures. We ask how existing educational spaces can be radically changed, how they ought to be 'decolonized', and how education can do justice to the realities of a diverse and heterogeneous society. What role does education play in the self-assertion and self-determination of marginalized groups, their social struggles and liberation movements? To what extent must education be understood as a form of 'self-defense' against an increasingly right-wing German, European, and global public and political spheres? How can "abolition pedagogy" play a role in enlivening our democratic institutions as a whole?

Language of the conference will be English, but participants are welcome to speak German as well - moderators will be able to translate English/German if needed!

Prof. Dr. Andrea Mühlebach
Dr. Ulrike Flader
Prof. Dr. Maria Bettina Heinemann
12-M90-M7-870Media in vocational education and traininig I

Lecture (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 14:00 - 16:00 External location: TAB-Gebäude/ITB, Raum 2.07 (2 Teaching hours per week)
Dr. Christian Staden
12-M90-M7-871Medien in der beruflichen Aus- und Weiterbildung I

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 16:00 - 18:00 External location: ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)
Dr. Christian Staden
12-M90-M7-872Radical Ideas in Pedagogy (in English)

Seminar (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 10:00 - 12:00 Online (2 Teaching hours per week)

DE: In diesem Kurs werden die Studierenden in eine Reihe ausgewählter Philosophen und Denker eingeführt, deren Ideen sehr einflussreiche Antworten auf die Fragen bieten, die sich aus den Bedürfnissen und Anforderungen einer emanzipatorischen Pädagogik ergeben. Die Ziele dieses Kurses sind: Das Aufzeigen der Ideen bestimmter Pädagogen soll als Sprungbrett für eine Diskussion über Fragen der Gleichheit, Freiheit und Solidarität dienen. Darüber hinaus ist es das Ziel dieses Kurses, gewohnte Denkweisen durch die Werke ausgewählter Pädagogen zu hinterfragen.

EN: This course will introduce students to a range of selected philosophers and thinkers whose ideas offer highly influential answers to the questions posed by the needs and demands of an emancipatory pedagogy. The aims of this course are: highlighting the ideas of certain pedagogues here is intended to serve as a springboard to engage us in a discussion of issues related to equality, liberty and solidarity. Furthermore, the aim of this course is to challenge usual ways of thinking through works of selected pedagogues.

Asst. Prof. Dr. Ahmet Murat Aytac (LB)
12-M90-M7-873Arbeitsmigration und Bildung: Herausforderungen und Lösungsansätze
Labor Migration and Education: Challenges und Solutions

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 16:00 - 18:00 ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)
Prof. Dr. Dr. h.c. Michael Gessler
12-M90-M7-890Pedagogical Professionality

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Additional dates:
Fri. 18.10.24 09:00 - 14:00
Fri. 01.11.24 09:00 - 14:00
Fri. 15.11.24 09:00 - 14:00
Fri. 29.11.24 09:00 - 14:00

Das Seminar "Pädagogische Professionalität" ermöglicht im Rahmen des fachspezifischen Wahlbereichs die aktive Verknüpfung bisheriger Studieninhalte vor dem spezifischen Fokus individueller Professionalisierungsbereiche sowie die reflexive Auseinandersetzung mit der eigenen Rolle in pädagogischen Arbeitszusammenhängen. Das Seminar umfasst Impulsvorträge, Praxisbeispiele und Übungen, die Planung erfolgt prozess- und bedarfsorientiert.

Dr. Ida Kristina Kühn

Modul EW-MA 8 Praktikumsmodul (PO2017/2020)

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M8-874Internship Preparation

Seminar (Teaching)
ECTS: 0,5

Additional dates:
Sat. 14.12.24 10:00 - 16:00 GW2 B2890
Fri. 10.01.25 10:00 - 14:00 GW2 B2900
Fri. 24.01.25 10:00 - 14:00 GW2 B2900

Im Seminar werden Studierende unterstützt sich auf das Pflichtpraktikum vorzubereiten. Auf der Grundalge eigener Interessen entwickeln Studierende u.a. Wege und Vorgehen, um Praxiserfahrungen systematisch an im Studium erworbenes Wissen anzubinden bzw. auf dieser Grundlage zu reflektieren. Hierfür werden u.a. Anforderungen und individuelle Zielsetzungen geklärt, Leitfragen sowie Aspekte zur (Selbst-)Reflexion für das Praktikum konkretisiert und durch ein grobes Forschungsdesign ergänzt.

Dr. Andreas Sebe-Opfermann
12-M90-M8-875Praktikums-Nachbereitungsseminar

Seminar (Teaching)

Additional dates:
Fri. 18.10.24 12:00 - 18:00 GW2 B2900
Sat. 23.11.24 10:00 - 18:00 GW2 B2900

Im Zentrum des Seminars stehen die Praxiserfahrungen der Teilnehmenden aus dem Praktikum oder anderen Praxiserfahrungen und die Reflexion dieser auf dem Hintergrund eigener Interessen und im Studium erworbenen Wissens. Im gegenseitigen Austausch werden Lernerfahrungen und geplantes Vorgehen im Praktikum aufeinander bezogen und aus einer erziehungswissenschaftlichen Perspektive beleuchtet. Neben Hinweise zur Verfassung des Praktikumsberichts bietet die Veranstaltung den Teilnehmenden einen Rahmen sich anhand praxisbezogener Interessen für die anstehende Berufseintiegsphase auszutauschen und zu vernetzen. Je nach Bedarf werden weitere Impulse zu Themen wie Selbstrefelxion, Berufsorientierung, Berufseinstieg, Work-Life-Balance bzw. Self-Care in der pädagogischen Praxis gestreift.

Dr. Andreas Sebe-Opfermann

Modul EW-MA 9.1 Projektforschungsseminar (PO2017/2020)

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M9-876Project research seminar

Seminar (Teaching)
ECTS: 6

Dates:
weekly (starts in week: 1) Thu. 16:00 - 18:00 SuUB 4320 (Studio II Medienraum ) (2 Teaching hours per week)
Dr. Ingrid Arndt
12-M90-M9-877Project research seminar

Seminar (Teaching)
ECTS: 6

Dates:
weekly (starts in week: 1) Wed. 16:00 - 18:00 ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)

Additional dates:
Fri. 31.01.25 12:00 - 18:00 SH D1020
Prof. Dr. Maria Bettina Heinemann
12-M90-M9-879Research colloquium 'Power and Difference' for Ph.D and advanced students
Research colloquium 'Power and Difference' for Ph.D and advanced students

Colloquium (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Wed. 18:00 - 20:00 External location: online (2 Teaching hours per week)

Online, Zusatzangebot zur Vertiefung forschungsmethodischer/theoretischer Reflexionen der eigenen Forschungstätigkeit

Prof. Dr. Maria Bettina Heinemann

Erziehungs- und Bildungswissenschaften, M.A. 4. Semester (PO2017/2020)

Alle Module, denen die Prüfungsordnung 2017/2020 zugrunde liegt.

Modul EW-MA 7 Fachspezifischer Wahlbereich (PO2017/2020)

Course numberTitle of eventLecturer
09-50-GS-3University Education in Times of Crisis. Abolition Pedagogy / Abolition Pedagogies Symposium (in English)
University Education in Times of Crisis. Abolutionist Perspectives

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Additional dates:
Thu. 17.10.24 - Fri. 18.10.24 (Thu., Fri.) 10:00 - 18:00 UNICOM 3.0170

A collaborative conversation between the Universities of Bremen (Fachbereich 9 und 12), the University of Western Cape, the University of Cape Town, Carleton University, and Rojava University.

3 CP

Where? Room: Room S2, UNICOM, Haus 3 (Turin), Mary-Somerville-Straße 3.
When? October 17 (10:15-18:00) and October 18 (10:15-12:00).

Thursday, 17.10.2024
10:15-10:45: Opening Remarks, Alisha Heinemann and Andrea Muehlebach
10:45: - 12:30: Exploring shifting concepts: Abolition? Justice? Transformative Education?
12:30-14:15: University of Bremen History Walk and Lunch
14:15-15:45: Pedagogical Locations – Histories of Teaching in Times of Crisis
Keynote speakers: Kelly Gillespie, University of Western Cape; Ghaid Amly, University of Bremen; Leigh-Ann Naidoo, University of Cape Town; Sardar Saadi, University of Ottawa; Zaini Ali, Rojava University, Kurdistan; Students for Palestine, University of Bremen; Münevver Azizoglu-Bazan, University of Bremen.
16:15-18:00: Visions of Future Education

Friday, 19.10. 2024
10:15-11:45: Next Steps!


"Abolition Pedagogy / University Education in Times of Crisis" is a 2-day symposium on education organized jointly by the Fachbereiche 9 and 12 at the University of Bremen. It brings together scholars from several of our university partners (the University of Western Cape, the University of Cape Town, and the University of Rojava) and synthesizes the pedagogical experiences of these institutions. South African universites operate from within the context of the former Apartheid regime, while the University of Rojava from within the decades-long oppression of the Kurds in Syria. In both universities critical educational methods, concepts and tools were developed as answers to authoritarian regimes and as vehicles for the critique of violence and hegemonic power. We ask: What is the social role of universities in times of crisis, what is the role that pasts have played in education, and how can we envision possibilities for a transformative education that creatively enables just, non-violent futures?

Building on the concept of “abolition pedagogy” proposed by Kelly Gillespie (University of Western Cape) and Leigh-Ann Naidoo (University of Cape Town), this symposium explores violence and authoritarianism in education and asks what role education can play in the envisioning of these futures. We ask how existing educational spaces can be radically changed, how they ought to be 'decolonized', and how education can do justice to the realities of a diverse and heterogeneous society. What role does education play in the self-assertion and self-determination of marginalized groups, their social struggles and liberation movements? To what extent must education be understood as a form of 'self-defense' against an increasingly right-wing German, European, and global public and political spheres? How can "abolition pedagogy" play a role in enlivening our democratic institutions as a whole?

Language of the conference will be English, but participants are welcome to speak German as well - moderators will be able to translate English/German if needed!

Prof. Dr. Andrea Mühlebach
Dr. Ulrike Flader
Prof. Dr. Maria Bettina Heinemann
12-23-MAUMHET-118Studies or internship abroad - Reflection of experiences (in English)

Seminar (Teaching)
ECTS: 2 - 3

Additional dates:
Mon. 30.09.24 - Fri. 04.10.24 (Mon., Tue., Wed., Thu., Fri.) 14:00 - 18:00 SFG 1080
Thu. 17.10.24 16:00 - 18:00
Sat. 26.10.24 10:00 - 16:00 SFG 1080

MA-UM-HET: 1 (a)
Interkulturelle Bildung

Dr. Dita Vogel
12-M90-M7-873Arbeitsmigration und Bildung: Herausforderungen und Lösungsansätze
Labor Migration and Education: Challenges und Solutions

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 16:00 - 18:00 ECO5 2.07 (2 Teaching hours per week)
Prof. Dr. Dr. h.c. Michael Gessler
12-M90-M7-890Pedagogical Professionality

Seminar (Teaching)
ECTS: 3

Additional dates:
Fri. 18.10.24 09:00 - 14:00
Fri. 01.11.24 09:00 - 14:00
Fri. 15.11.24 09:00 - 14:00
Fri. 29.11.24 09:00 - 14:00

Das Seminar "Pädagogische Professionalität" ermöglicht im Rahmen des fachspezifischen Wahlbereichs die aktive Verknüpfung bisheriger Studieninhalte vor dem spezifischen Fokus individueller Professionalisierungsbereiche sowie die reflexive Auseinandersetzung mit der eigenen Rolle in pädagogischen Arbeitszusammenhängen. Das Seminar umfasst Impulsvorträge, Praxisbeispiele und Übungen, die Planung erfolgt prozess- und bedarfsorientiert.

Dr. Ida Kristina Kühn

Modul EW-MA 8 Praktikumsmodul (PO2017/2020)

Course numberTitle of eventLecturer
12-M90-M8-874Internship Preparation

Seminar (Teaching)
ECTS: 0,5

Additional dates:
Sat. 14.12.24 10:00 - 16:00 GW2 B2890
Fri. 10.01.25 10:00 - 14:00 GW2 B2900
Fri. 24.01.25 10:00 - 14:00 GW2 B2900

Im Seminar werden Studierende unterstützt sich auf das Pflichtpraktikum vorzubereiten. Auf der Grundalge eigener Interessen entwickeln Studierende u.a. Wege und Vorgehen, um Praxiserfahrungen systematisch an im Studium erworbenes Wissen anzubinden bzw. auf dieser Grundlage zu reflektieren. Hierfür werden u.a. Anforderungen und individuelle Zielsetzungen geklärt, Leitfragen sowie Aspekte zur (Selbst-)Reflexion für das Praktikum konkretisiert und durch ein grobes Forschungsdesign ergänzt.

Dr. Andreas Sebe-Opfermann
12-M90-M8-875Praktikums-Nachbereitungsseminar

Seminar (Teaching)

Additional dates:
Fri. 18.10.24 12:00 - 18:00 GW2 B2900
Sat. 23.11.24 10:00 - 18:00 GW2 B2900

Im Zentrum des Seminars stehen die Praxiserfahrungen der Teilnehmenden aus dem Praktikum oder anderen Praxiserfahrungen und die Reflexion dieser auf dem Hintergrund eigener Interessen und im Studium erworbenen Wissens. Im gegenseitigen Austausch werden Lernerfahrungen und geplantes Vorgehen im Praktikum aufeinander bezogen und aus einer erziehungswissenschaftlichen Perspektive beleuchtet. Neben Hinweise zur Verfassung des Praktikumsberichts bietet die Veranstaltung den Teilnehmenden einen Rahmen sich anhand praxisbezogener Interessen für die anstehende Berufseintiegsphase auszutauschen und zu vernetzen. Je nach Bedarf werden weitere Impulse zu Themen wie Selbstrefelxion, Berufsorientierung, Berufseinstieg, Work-Life-Balance bzw. Self-Care in der pädagogischen Praxis gestreift.

Dr. Andreas Sebe-Opfermann

Modul EW-MA 9.2 Modul Masterarbeit (PO2017/2020)

Course numberTitle of eventLecturer
12-23-AM-112Research monitoring
Kein reguläres Seminar, keine CP`s, Einzeltermine siehe Profilseite

Seminar (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Thu. 14:00 - 16:00 (2 Teaching hours per week) Ort: GW 2 A 2.270
weekly (starts in week: 1) Thu. 14:00 - 16:00 External location: Forschungswerkstatt GW 2 A 2.270

M.Ed. Grundschule / M.Ed. GO
Abschlussmodul: Masterthesis

M.Ed. alle Schulstufen (auslaufend)
Abschlussmodul: Master-Arbeit

B.A. BiPEB
Abschlussmodul

Dr. Silvia Thünemann
12-M90-M9-878Master´s thesis seminar

Seminar (Teaching)
ECTS: 2/3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 12:00 - 14:00 GW2 A2270 (Forschungswerkstatt Thünemann) (2 Teaching hours per week)

Im Begleitseminar zur Masterarbeit werden Kriterien "guter" Forschungsarbeiten sowie generelle (arbeitstechnische) Fragen und Themen behandelt, z.B. das Finden einer Forschungsfrage, der Aufbau einer Arbeit und Fragen zum methodischen Vorgehen. Darüber hinaus stellen die Studierenden ihre Arbeit bzw. eigene Arbeitsfortschritte vor und diskutieren Herausforderungen, um gerade benötigtes Feedback von der Seminarleitung und den Kommiliton:innen zu erhalten.

Dr. Thomas Lehmann