Course Catalog

Study Program WiSe 2018/2019

Transnationale Literaturwissenschaft, M.A.

MASTER-STUDIENGANG TRANSNATIONALE LITERATURWISSENSCHAFT

MASTER-STUDIENGANG: 1. STUDIENJAHR, 1. SEMESTER (= WS)

Theoriemodul 10-M83-1, Pflichtmodul, ECTS (Credit Points): 9 CP

Modulbeauftragte: Prof. Dr. Julia Brühne, Kontakt: bruehne@uni-bremen.de

In diesem Modul werden weiterführende neue zeitgenössische Texte aus angelsächsischen, karibischen und frankoromanischen Sprachräumen bearbeitet, die die aktuellen theoretischen Auseinandersetzungen um begriffliche Fragen der Transnationalität und der Transkulturalität - wie Hybridität, Synkretismus, „Créolité“ sowie Differenz, Alterität und Subalternität - im Kulturkontakt in der Beschreibung der komplexen Vermischung von und innerhalb von Kulturen der Moderne und Postmoderne widerspiegeln. Ein Schwerpunkt sind die postkolonialen Analysen kultureller Repräsentationen in den Bereichen Literatur, Film, Fernsehen und Videokunst. Dieses Modul findet nur im Wintersemester statt.

Achtung: Die CP-Zahlen einzelner Lehrveranstaltungen können von der Anzahl der im Modul zu vergebenden CP abweichen. Zu Beginn der LV informiert der/die Lehrende über die zu erwerbende CP-Zahl.
Course numberTitle of eventLecturer
10-M80-1-OrMo-02Cultural History: Postcolonial and Transcultural Theories and Concepts (in English)

Lecture (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 16:15 - 17:45 GW2 B2900 GW2 B3009 (Großer Studierraum)

Additional dates:
Tue. 05.02.19 16:00 - 18:00 GW2 B3009 (Großer Studierraum)

This lecture will introduce students to the field of transcultural and postcolonial studies and will lay the basis for classes with topics relating to transcultural and postcolonial phenomena, literatures, films, and media. Through a rather dense reading program and some documentary films and webcasts we will learn about colonial histories, neocolonial relations in the globalized world, and key concepts in Postcolonial Studies, such as alterity, hybridity, transculturality, manicheanism, dichotomy, colonial discourse, colonized mind, creolization, hegemony, exoticism, orientalism, essentialism, and syncretism. We will read the writings of the foremost thinkers of postcolonial and transcultural theories, including Frantz Fanon, Edouard Glissant, Gayatri Chakravorty Spivak, Stuart Hall, Homi Bhabha, Walter Mignolo, Edward Said, Wolfgang Welsh, Bill Ashcroft, Gareth Griffiths, and Helen Tiffin.
The lecture will be held in English. All texts will be provided electronically or through Stud IP. Requirements are regular attendance, participation in discussions, and in-depth knowledge of reading materials. Please note that prior enrollment via Stud.IP is mandatory.

Prof. Dr. Kerstin Knopf

Praxismodul I: Sprache/Theater/ Film 10-M83-1, Wahlpflichtmodul, ECTS (Credit Points): 6 CP

Dieses Modul wird nur im WS angeboten.

Praxismodul I a: Sprache

Modulbeauftragte: Prof. Dr. Karen Struve, Kontakt: struve@uni-bremen.de

Das Praxismodul umfasst 6 CP. Es geht um die Vermittlung von Kenntnissen und Fähigkeiten wie z.B.: schriftliche Analyse und Kommentar wissenschaftlicher Texte (literarischer, kulturkritischer u.ä.). Schwerpunkt: schriftliche Zusammenfassung und Synthese verschiedener wissenschaftlicher Texte, Erarbeitung kulturkritischer u.ä. Artikel, Rezensionen, Präsentationen, Vorträge. Ausarbeitung wissenschaftlicher Vorträge, Schulung von Diskussionsstrategien. Nach Möglichkeit werden kreative Methoden gelehrt.

Aus den nachfolgend aufgeführten Lehrveranstaltungen müssen insgesamt 6 CP gesammelt werden.

Achtung: Die CP-Zahlen einzelner Lehrveranstaltungen können von der Anzahl der im Modul zu vergebenden CP abweichen. Zu Beginn der LV informiert der/die Lehrende über die zu erwerbende CP-Zahl.
Course numberTitle of eventLecturer
10-76-6-GS-02Practical Writing (in English)

Exercises (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 12:15 - 13:45 GW2 A3340

This course focuses on writing beyond the framework of university. Students will develop short presentations to explain text types such as film reviews, literary forms (fairy tale, fable etc.) and academic short forms (abstract, exposé etc.). They will be given the opportunity to write these text types themselves and thus enhance their writing skills.

Dr. Vanessa Herrmann
10-76-6-GS-05Grammar Intensive (in English)

Exercises (Teaching)

Additional dates:
Mon. 11.02.19 - Fri. 15.02.19 (Mon., Tue., Wed., Thu., Fri.) 10:00 - 16:00 GW2 B2890
Dr. Vanessa Herrmann

Praxismodul I c: Film

Modulbeauftragte: Prof. Dr. Julia Brühne, Kontakt: bruehne@uni-bremen.de
Course numberTitle of eventLecturer
10-M80-1-SuStMo-1Masterworkshop with film producer Sven Schnell: The Production Process of Dramatic Films (in English)

Seminar (Teaching)
ECTS: 1

Additional dates:
Fri. 11.01.19 12:30 - 19:30 GW2 B1410
Sat. 12.01.19 09:00 - 18:00

Für TnL Studierende: 3 CP Praxismodul Film (Teilnahme mit schriftlicher Arbeit)
For E-SC Master Students: 1 CP Supplementary Studies Module (Participation only), 3 CP (Participation and written paper)
For Erasmus students: 1 CP General Studies Module (Participation only), 3 CP (Participation and written paper)

Im 2-tägigen Masterworkshop werden teilnehmende Studierende die Produktionsprozesse von Spielfilmen von der Idee, der Entwicklung und Postproduktion eines Films kennenlernen. Sie bekommen so Einblick in einen Aspekt des Filmemachens, der weitestgehend für FilmwissenschaftlerInnen und Publikum verborgen bleibt. Die breite kulturelle und international Verortung des Produzenten Sven Schnell (mit lateinamerikanischem kulturellem Hintergrund – Peru) eröffnet eine transkulturelle und transnationale Perspektive auf den praktiven Produktionsprozess eines Filmes. Der Workshop wird in einem kombinierten Lehr- und Praxismodus durchgeführt.
Der Workshop wird abhängig von den TeilnehmerInnen auf Deutsch oder Englisch durchgeführt.

In the 2-day master workshop participating students will get to know the production processes of dramatic films, starting from the idea up to development, production and post production of a film. They will thus gain an insight into an aspect of filmmaking that remains mostly hidden from film scholars and audience. The broad cultural and international background of the producer Sven Schnell (with Latin-American cultural background - Peru) opens a transcultural and transnational perspective towards the practical production process of a film. The workshop will be held in a combined teaching and practical modus. The workshop will be conducted in either English or German, depending on the participants.

Prof. Dr. Kerstin Knopf

MASTER-STUDIENGANG: 1. STUDIENJAHR, 2. SEMESTER

Profilmodul III: Film 10-M83-2, Wahlpflichtmodul (2 von 3 Modulen)

Modulbeauftragte: Prof. Dr. Julia Brühne, Kontakt: bruehne@uni-bremen.de

Das Modul baut auf den im Grund- und Vertiefungsmodul erworbenen Kenntnissen und Fähigkeiten auf und differenziert und vertieft diese. Anhand eines im Vergleich zum Vertiefungsmodul erweiterten Textkorpus, das insbesondere narrative und poetische Texte enthält, grundsätzlich aber alle Formen der écriture sowie ein weites Spektrum von Diskursen einschließt, wird die Transnationalitätsfragestellung nachdrücklicher fokussiert. Die Sprache der Lehre ist deutsch oder wird von den Lehrenden festgelegt.

Beachten Sie bitte, dass das Studienangebot in diesem Modul im Sommersemester breiter als im Wintersemester ist.

Achtung: Die CP-Zahlen einzelner Lehrveranstaltungen können von der Anzahl der im Modul zu vergebenden CP abweichen. Zu Beginn der LV informiert der/die Lehrende über die zu erwerbende CP-Zahl.
Course numberTitle of eventLecturer
10-76-3-D1/WD1-03Shakespeare on Screen: Vishal Bhardwaj’s Shakespeare Trilogy Maqbool (2003), Omkara (2006), and Haider (2014) (in English)
B.A. E-SC "Key Topics in Cultural History"

Seminar (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 16:15 - 17:45 GW2 B2880

This course welcomes students who wish to complete the following modules:
MA TnL Vertiefungsmodul 10-M83-3 and Profilmodul III: Film 10-M83-2
MA E-SC Orientierungsmodul LIT (non-graded PASS/FAIL – Studienleistung or grade – Prüfungsleistung)
BA E-SC “Key Topics in Cultural History”- D1b / D1c und WD1b / WD1c

Shakespeare’s plays are as enticing to filmmakers and visual artists as they were in 1899 when the first Shakespeare film was screened. Since then the number of filmic contributions has increased steadily. Divided into three projects depending on the choice of play (Hamlet, Macbeth and Othello) and drawing equally on traditional as well as contemporary ideas, that have emerged in the fields of cultural studies, transnational film, world cinema as well as filmic storytelling, we will explore how three plays by William Shakespeare are re-imagined in different linguistic and cultural contexts in selected late 20th Century and post-2000 productions. Focusing on Vishal Bhardwaj’s Shakespeare trilogy, course participants will be encouraged to investigate these films’ engagement with sexuality and gender, race and ethnicity and questions of power. Since some of the participants are required to submit a research-based term paper, we will use parts of our seminar discussions to the development of topics, the formulation of a thesis statement, as well as considerations about the methodological approaches of writing such a paper.
Additional secondary sources can be accessed in the "Semesterapparat", a reference only section on the third floor of the library building. A number of DVDs will be available in the “Semesterapparat” in the “Mediathek”, located on the fourth floor of the library building: http://www.suub.uni-bremen.de/standorte/zentrale/mediathek/.
Please note that prior enrolment via Stud.IP is mandatory. Deadline: 15 September 2018.
Assessment:
regular attendance, informed participation in class discussion,
in-depth knowledge of the selected reading material,
homework assignments,
presentation of research paper or group project,
research-based term paper.
The requirements as formulated above may vary depending on your module choice and degree program.
Please be familiar with the following materials:
Filmography:
Haider. (Italics) (India, 2014) Dir. Vishal Bhardwaj
Maqbool. (Italics) (India, 2003) Dir. Vishal Bhardwaj
Omkara. (Italics) (India, 2006) Dir. Vishal Bhardwaj

Dr. Jana Nittel

MASTER-STUDIENGANG: 1./2. STUDIENJAHR, 2./3. SEMESTER

Praxismodul II: Sprache/Theater/Film 10-M83-2/3, Wahlpflichtmodul, ECTS (Credit Points): 12 CP

Praxismodul II a: Sprache

Modulbeauftragte: Prof. Dr. Karen Struve, Kontakt: struve@uni-bremen.de

Aus den nachfolgend aufgeführten Lehrveranstaltungen müssen insgesamt 12 CP gesammelt werden.

Das Praxismodul II umfasst 12 CP. Es geht um die Vermittlung von Kenntnissen und Fähigkeiten zu: Vorbereitung und Realisation einer Theaterproduktion, eines Kurzfilms, Videoclips oder Hörspiels in den angebotenen Fremdsprachen (englisch, französisch oder deutsch); praktische Erfahrungen auf den Gebieten Regie- und Drehbuch, Regieassistenz, Schauspiel, Kamera, Fragen zur Rezeption des Theaterstücks oder des Films einschließlich möglicher Einführungen bzw. Diskussionsforen für Schulklassen; Problemfelder des \\\"Darstellenden Spiels\\\".

Achtung: Die CP-Zahlen einzelner Lehrveranstaltungen können von der Anzahl der im Modul zu vergebenden CP abweichen. Zu Beginn der LV informiert der/die Lehrende über die zu erwerbende CP-Zahl.
Course numberTitle of eventLecturer
10-76-6-GS-02Practical Writing (in English)

Exercises (Teaching)
ECTS: 3

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 12:15 - 13:45 GW2 A3340

This course focuses on writing beyond the framework of university. Students will develop short presentations to explain text types such as film reviews, literary forms (fairy tale, fable etc.) and academic short forms (abstract, exposé etc.). They will be given the opportunity to write these text types themselves and thus enhance their writing skills.

Dr. Vanessa Herrmann
10-76-6-GS-05Grammar Intensive (in English)

Exercises (Teaching)

Additional dates:
Mon. 11.02.19 - Fri. 15.02.19 (Mon., Tue., Wed., Thu., Fri.) 10:00 - 16:00 GW2 B2890
Dr. Vanessa Herrmann

Praxismodul II b: Theater

Modulbeauftragte: Dr. Ina Schenker, Kontakt: ina_sch@uni-bremen.de
Course numberTitle of eventLecturer
10-M80-1-SuStMo-2Theatre Workshop (in English)

Exercises (Teaching)

Additional dates:
Mon. 18.02.19 09:30 - 15:30 GW2 B3770
Tue. 19.02.19 - Fri. 22.02.19 (Tue., Wed., Thu., Fri.) 09:30 - 15:30 SpT C4180
Fri. 08.03.19 11:00 - 14:00 SpT C4180
Fri. 15.03.19 11:00 - 14:00 SpT C4180
Thu. 21.03.19 09:30 - 15:00 SpT C4180
Fri. 22.03.19 11:00 - 14:00 SpT C4180
Thu. 28.03.19 09:30 - 15:00 SpT C4180
Fri. 29.03.19 11:00 - 14:00 SpT C4180

In this workshop we will explore and experiment with contemporary methods of improvisational theater, which is the art of making up theatrical moments on the spot, without a script. It is one of the liveliest and most current forms of theater of today and ingrained in US popular culture. This workshop will introduce the basic principles of improvisational theater, reflect on its impact on popular culture and explore its practical approaches to comedic as well as dramatic narrative structures.

Tobias Sailer (LB)

MASTER-STUDIENGANG: 2. STUDIENJAHR, 3. SEMESTER

Vertiefungsmodul 10-M83-3, Pflichtmodul, ECTS (Credit Points): 6 CP

Modulbeauftragte: Prof. Dr. Sabine Schlickers, Kontakt: sabine.schlickers@gmx.de

Das Modul dient der Vermittlung der Grundlagen einer Beschäftigung mit Literatur und Film aus transnationaler Perspektive. Es wird in der Fremdsprache der jeweils im Mittelpunkt stehenden Literatur gelehrt und vertieft die kommunikative Kompetenz in der jeweiligen Philologie. Gegenstände sind u.a. Analysen von Schlüsseltexten der deutschen, englisch-, französisch-, spanischsprachigen und italienischen Primärliteratur vom Mittelalter bis zur Gegenwart, von Filmen (z.B. Filmklassiker, Literaturverfilmungen) sowie theoretischer Texte unter wechselnden Fokussierungen (Literaturgeschichte, Gattungen / Strömungen, Postkolonialität, Narratologie, Lyrikanalyse, Filmanalyse).

Achtung: Die CP-Zahlen einzelner Lehrveranstaltungen können von der Anzahl der im Modul zu vergebenden CP abweichen. Zu Beginn der LV informiert der/die Lehrende über die zu erwerbende CP-Zahl.
Course numberTitle of eventLecturer
10-76-3-D1/WD1-03Shakespeare on Screen: Vishal Bhardwaj’s Shakespeare Trilogy Maqbool (2003), Omkara (2006), and Haider (2014) (in English)
B.A. E-SC "Key Topics in Cultural History"

Seminar (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 16:15 - 17:45 GW2 B2880

This course welcomes students who wish to complete the following modules:
MA TnL Vertiefungsmodul 10-M83-3 and Profilmodul III: Film 10-M83-2
MA E-SC Orientierungsmodul LIT (non-graded PASS/FAIL – Studienleistung or grade – Prüfungsleistung)
BA E-SC “Key Topics in Cultural History”- D1b / D1c und WD1b / WD1c

Shakespeare’s plays are as enticing to filmmakers and visual artists as they were in 1899 when the first Shakespeare film was screened. Since then the number of filmic contributions has increased steadily. Divided into three projects depending on the choice of play (Hamlet, Macbeth and Othello) and drawing equally on traditional as well as contemporary ideas, that have emerged in the fields of cultural studies, transnational film, world cinema as well as filmic storytelling, we will explore how three plays by William Shakespeare are re-imagined in different linguistic and cultural contexts in selected late 20th Century and post-2000 productions. Focusing on Vishal Bhardwaj’s Shakespeare trilogy, course participants will be encouraged to investigate these films’ engagement with sexuality and gender, race and ethnicity and questions of power. Since some of the participants are required to submit a research-based term paper, we will use parts of our seminar discussions to the development of topics, the formulation of a thesis statement, as well as considerations about the methodological approaches of writing such a paper.
Additional secondary sources can be accessed in the "Semesterapparat", a reference only section on the third floor of the library building. A number of DVDs will be available in the “Semesterapparat” in the “Mediathek”, located on the fourth floor of the library building: http://www.suub.uni-bremen.de/standorte/zentrale/mediathek/.
Please note that prior enrolment via Stud.IP is mandatory. Deadline: 15 September 2018.
Assessment:
regular attendance, informed participation in class discussion,
in-depth knowledge of the selected reading material,
homework assignments,
presentation of research paper or group project,
research-based term paper.
The requirements as formulated above may vary depending on your module choice and degree program.
Please be familiar with the following materials:
Filmography:
Haider. (Italics) (India, 2014) Dir. Vishal Bhardwaj
Maqbool. (Italics) (India, 2003) Dir. Vishal Bhardwaj
Omkara. (Italics) (India, 2006) Dir. Vishal Bhardwaj

Dr. Jana Nittel
10-76-6-AP-02Begleitveranstaltung Kulturgeschichte - Colloquium Research and Writing (in English)

Exercises (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 14:15 - 15:45

Diese Veranstaltung richtet sich besonders an Studierende, die in diesem Semester Hausarbeiten oder Abschlussarbeiten schreiben wollen. Die Studierenden werden in die Grundlagen des wissenschaftlichen Arbeitens eingeführt. Wir werden eine Bibliotheksschulung für fortgeschrittene Studierende bekommen und selbständig für eigene größere und kleinere Arbeiten bibliographieren, Thesen und Fragestellungen entwickeln, strukturierte Gliederungen entwerfen etc. Gemeinsam werden wir die Projekte diskutieren und voranbringen.

Dr. Karin Esders-Angermund
10-M80-1-OrMo-01Maths on Stage and Screen (in English)

Seminar (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Fri. 14:15 - 15:45 SFG 1030

In the course of this seminar, we shall discuss two maths plays and two maths films in terms of their contributions to what is today known as scientific literacy. While Tom Stoppard's outstanding play Arcadia (1993) attempts to maintain a dramatic focus on its thirteen-year-old heroine and maths prodigy, Thomasina, the other play under scrutiny, David Auburn's Proof (2000), presents Catherine, a largely self-taught mathematician, against the backdrop of human attractions, relationships, and conflicts.
In addition to an in-depth analysis of the two plays, we shall discuss the generic make-up of a so-called maths play and compare it to two films. One will be John Madden's adaptation of Proof (2005), starring Gwyneth Paltrow, Anthony Hopkins, and Jake Gyllenhaal. The other example is Matthew Brown's biopic The Man Who Knew Infinity (2015) highlighting the special professional relationship between the Indian mathematician, Srinivasa Ramanujan (Dev Patel), and a prominent Cambridge professor, G. H. Hardy (Jeremy Irons).

requirements:
• regular attendance and active participation
• in-depth knowledge of the reading material
• oral presentation (handout) or
• research in progress and final paper

Please note that prior enrolment via Stud.IP is mandatory. The number of participants is limited to 15 students.


texts:
Auburn, David. Proof. London: Faber & Faber, 2001.
Stoppard, Tom. Arcadia. London: Faber & Faber, 1993.

Prof. Dr. Norbert Schaffeld
10-M80-1-OrMo-05Literatures: Narrating the Black Diaspora I (in English)

Seminar (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 14:15 - 15:45 IW3 0200

This class will work through a series of texts from different spatial contexts to address very different aesthetic, political and representational modes and issues of recent Black Diaspora literature.
Required readings will be:
Christina Sharpe, In the Wake,. Duke UP 2016
John Eichler, Verbotenes Land. Ein schwarzer deutscher Roman, Edition 1.70, 2018
Igiaba Scego, Adua (engl. translation) New Vessel Press 2015
Fatou Diome, The Belly of the Atlantic (engl. translation) , Serpent's Tail 2008.
Please check back with Stud-IP regularly for additional secondary material.
Please activate RSS feed for STUD IP announcements, thank you!

Prof. Dr. Sabine Bröck