Course Catalog

Study Program WiSe 2018/2019

Transnationale Literaturwissenschaft, M.A.

Show courses: all | in english | for older adults | with sustainable development goals

MASTER-STUDIENGANG TRANSNATIONALE LITERATURWISSENSCHAFT

MASTER-STUDIENGANG: 1. STUDIENJAHR, 2. SEMESTER

Profilmodul III: Film 10-M83-2, Wahlpflichtmodul (2 von 3 Modulen)

Modulbeauftragte: Prof. Dr. Julia Brühne, Kontakt: bruehne@uni-bremen.de

Das Modul baut auf den im Grund- und Vertiefungsmodul erworbenen Kenntnissen und Fähigkeiten auf und differenziert und vertieft diese. Anhand eines im Vergleich zum Vertiefungsmodul erweiterten Textkorpus, das insbesondere narrative und poetische Texte enthält, grundsätzlich aber alle Formen der écriture sowie ein weites Spektrum von Diskursen einschließt, wird die Transnationalitätsfragestellung nachdrücklicher fokussiert. Die Sprache der Lehre ist deutsch oder wird von den Lehrenden festgelegt.

Beachten Sie bitte, dass das Studienangebot in diesem Modul im Sommersemester breiter als im Wintersemester ist.

Achtung: Die CP-Zahlen einzelner Lehrveranstaltungen können von der Anzahl der im Modul zu vergebenden CP abweichen. Zu Beginn der LV informiert der/die Lehrende über die zu erwerbende CP-Zahl.
Course numberTitle of eventLecturer
10-76-3-D1/WD1-03Shakespeare on Screen: Vishal Bhardwaj’s Shakespeare Trilogy Maqbool (2003), Omkara (2006), and Haider (2014) (in English)
B.A. E-SC "Key Topics in Cultural History"

Seminar (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 16:15 - 17:45 GW2 B2880

This course welcomes students who wish to complete the following modules:
MA TnL Vertiefungsmodul 10-M83-3 and Profilmodul III: Film 10-M83-2
MA E-SC Orientierungsmodul LIT (non-graded PASS/FAIL – Studienleistung or grade – Prüfungsleistung)
BA E-SC “Key Topics in Cultural History”- D1b / D1c und WD1b / WD1c

Shakespeare’s plays are as enticing to filmmakers and visual artists as they were in 1899 when the first Shakespeare film was screened. Since then the number of filmic contributions has increased steadily. Divided into three projects depending on the choice of play (Hamlet, Macbeth and Othello) and drawing equally on traditional as well as contemporary ideas, that have emerged in the fields of cultural studies, transnational film, world cinema as well as filmic storytelling, we will explore how three plays by William Shakespeare are re-imagined in different linguistic and cultural contexts in selected late 20th Century and post-2000 productions. Focusing on Vishal Bhardwaj’s Shakespeare trilogy, course participants will be encouraged to investigate these films’ engagement with sexuality and gender, race and ethnicity and questions of power. Since some of the participants are required to submit a research-based term paper, we will use parts of our seminar discussions to the development of topics, the formulation of a thesis statement, as well as considerations about the methodological approaches of writing such a paper.
Additional secondary sources can be accessed in the "Semesterapparat", a reference only section on the third floor of the library building. A number of DVDs will be available in the “Semesterapparat” in the “Mediathek”, located on the fourth floor of the library building: http://www.suub.uni-bremen.de/standorte/zentrale/mediathek/.
Please note that prior enrolment via Stud.IP is mandatory. Deadline: 15 September 2018.
Assessment:
regular attendance, informed participation in class discussion,
in-depth knowledge of the selected reading material,
homework assignments,
presentation of research paper or group project,
research-based term paper.
The requirements as formulated above may vary depending on your module choice and degree program.
Please be familiar with the following materials:
Filmography:
Haider. (Italics) (India, 2014) Dir. Vishal Bhardwaj
Maqbool. (Italics) (India, 2003) Dir. Vishal Bhardwaj
Omkara. (Italics) (India, 2006) Dir. Vishal Bhardwaj

Dr. Jana Nittel

MASTER-STUDIENGANG: 2. STUDIENJAHR, 3. SEMESTER

Vertiefungsmodul 10-M83-3, Pflichtmodul, ECTS (Credit Points): 6 CP

Modulbeauftragte: Prof. Dr. Sabine Schlickers, Kontakt: sabine.schlickers@gmx.de

Das Modul dient der Vermittlung der Grundlagen einer Beschäftigung mit Literatur und Film aus transnationaler Perspektive. Es wird in der Fremdsprache der jeweils im Mittelpunkt stehenden Literatur gelehrt und vertieft die kommunikative Kompetenz in der jeweiligen Philologie. Gegenstände sind u.a. Analysen von Schlüsseltexten der deutschen, englisch-, französisch-, spanischsprachigen und italienischen Primärliteratur vom Mittelalter bis zur Gegenwart, von Filmen (z.B. Filmklassiker, Literaturverfilmungen) sowie theoretischer Texte unter wechselnden Fokussierungen (Literaturgeschichte, Gattungen / Strömungen, Postkolonialität, Narratologie, Lyrikanalyse, Filmanalyse).

Achtung: Die CP-Zahlen einzelner Lehrveranstaltungen können von der Anzahl der im Modul zu vergebenden CP abweichen. Zu Beginn der LV informiert der/die Lehrende über die zu erwerbende CP-Zahl.
Course numberTitle of eventLecturer
10-76-3-D1/WD1-03Shakespeare on Screen: Vishal Bhardwaj’s Shakespeare Trilogy Maqbool (2003), Omkara (2006), and Haider (2014) (in English)
B.A. E-SC "Key Topics in Cultural History"

Seminar (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Mon. 16:15 - 17:45 GW2 B2880

This course welcomes students who wish to complete the following modules:
MA TnL Vertiefungsmodul 10-M83-3 and Profilmodul III: Film 10-M83-2
MA E-SC Orientierungsmodul LIT (non-graded PASS/FAIL – Studienleistung or grade – Prüfungsleistung)
BA E-SC “Key Topics in Cultural History”- D1b / D1c und WD1b / WD1c

Shakespeare’s plays are as enticing to filmmakers and visual artists as they were in 1899 when the first Shakespeare film was screened. Since then the number of filmic contributions has increased steadily. Divided into three projects depending on the choice of play (Hamlet, Macbeth and Othello) and drawing equally on traditional as well as contemporary ideas, that have emerged in the fields of cultural studies, transnational film, world cinema as well as filmic storytelling, we will explore how three plays by William Shakespeare are re-imagined in different linguistic and cultural contexts in selected late 20th Century and post-2000 productions. Focusing on Vishal Bhardwaj’s Shakespeare trilogy, course participants will be encouraged to investigate these films’ engagement with sexuality and gender, race and ethnicity and questions of power. Since some of the participants are required to submit a research-based term paper, we will use parts of our seminar discussions to the development of topics, the formulation of a thesis statement, as well as considerations about the methodological approaches of writing such a paper.
Additional secondary sources can be accessed in the "Semesterapparat", a reference only section on the third floor of the library building. A number of DVDs will be available in the “Semesterapparat” in the “Mediathek”, located on the fourth floor of the library building: http://www.suub.uni-bremen.de/standorte/zentrale/mediathek/.
Please note that prior enrolment via Stud.IP is mandatory. Deadline: 15 September 2018.
Assessment:
regular attendance, informed participation in class discussion,
in-depth knowledge of the selected reading material,
homework assignments,
presentation of research paper or group project,
research-based term paper.
The requirements as formulated above may vary depending on your module choice and degree program.
Please be familiar with the following materials:
Filmography:
Haider. (Italics) (India, 2014) Dir. Vishal Bhardwaj
Maqbool. (Italics) (India, 2003) Dir. Vishal Bhardwaj
Omkara. (Italics) (India, 2006) Dir. Vishal Bhardwaj

Dr. Jana Nittel
10-76-6-AP-02Begleitveranstaltung Kulturgeschichte - Colloquium Research and Writing (in English)

Exercises (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 14:15 - 15:45

Diese Veranstaltung richtet sich besonders an Studierende, die in diesem Semester Hausarbeiten oder Abschlussarbeiten schreiben wollen. Die Studierenden werden in die Grundlagen des wissenschaftlichen Arbeitens eingeführt. Wir werden eine Bibliotheksschulung für fortgeschrittene Studierende bekommen und selbständig für eigene größere und kleinere Arbeiten bibliographieren, Thesen und Fragestellungen entwickeln, strukturierte Gliederungen entwerfen etc. Gemeinsam werden wir die Projekte diskutieren und voranbringen.

Dr. Karin Esders-Angermund
10-77-5-C2b-1Textes francophones actuels et classiques
BA; MEd;MA RomInt M5;TnL

Seminar (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Thu. 10:15 - 11:45 (2 Teaching hours per week)

Ce séminaire donnera l’occasion de faire connaissance et d’étudier des textes choisis de la littérature francophone actuelle, mais aussi un choix de textes célèbres.

Dans la première partie du semestre, ce séminaire fonctionne en coopération avec le festival littéraire „globale° - Festival für grenzüberschreitende Literatur“ dans le cadre duquel seront invités également des auteurs de plume franҫaise: Alexis Jenni dont le roman “L’art franҫais de la guerre“ a reҫu le Prix Goncourt en 2011 d’une part et, d’autre part, Néhémy Pierre-Dahomey, un jeune auteur d’origine haitienne qui sera présenté avec son premier roman “Les rapatriés“. Dans les premières semaines, on va étudier des extraits de ces deux romans pour préparer ainsi les soirées de lecture avec les auteurs insérées dans le programme du festival. Ne ratez pas l’occasion de faire connaissance de ces auteurs et de discuter avec eux!

Dans la deuxième partie du séminaire on enchaînera un travail systématique. A partir de textes choisis on discutera les concepts de francophone / francophonie, de la négritude, de la créolité
et de la créolisation. La dernière partie du séminaire est vouée à l‘analyse de textes „classiques“ -
de L. S. Senghor, d’Aimé Césaire et de Mohammed Dib.

Prof. Dr. Elisabeth Arend
10-78-5-C2a/b-1Literatura y cine sobre los desaparecidos en Argentina
spanisch
BA; MEd;TnL;Romanistik International

Seminar (Teaching)

Dates:
weekly (starts in week: 1) Tue. 14:00 - 15:30 SuUB 4320 (Studio II Medienraum ) MZH 1460 (2 Teaching hours per week)

Additional dates:
Thu. 07.02.19 14:00 - 15:30 GW2 B3010 (Kleiner Studierraum)

Este seminario se dedica a la representación literaria y fílmica de los desaparecidos durante la última dictadura militar argentina (1976-1983). Elegí por una parte textos fílmicos canónicos del "cine de desaparecidos": JUNTA. GARAGE OLIMPO (1999) de Marco Brechis,
LA CAUTIVA (2007) de Gaston Biraben y EL SECRETO DE SUS OJOS (2009) de Juan José Campanella.
Trabajamos también con algunos cuentos nuevos y con dos novelas que recomiendo comprar en las ediciones indicadas abajo: “La casa de los conejos” (2008), de Laura Alcoba, y “En ausencia de guerra” (2014), de Eduardo Cozarinsky. El libro de Alcoba presenta el punto de vista infantil de la hija de montoneros. Eduardo Cozarinsky se apropia en su novela “En ausencia de guerra” (2014) de manera desencantada de la imagen santificada del guerrillero.
El análisis detenido de los textos fílmicos y literarios ahondará en las técnicas narrativas, el contexto histórico-político-literario y las intenciones de sentido.

Estos y otros aspectos se tratarán asimismo en la sección "Desaparecido(s)" en el próximo congreso de hispanistas alemanes que se celebra en Berlín (27 al 31 de marzo de 2019). Sería una buena experiencia para los estudiantes de este seminario asistir a las charlas de esta sección que se imparte por Luz C. Souto (Valéncia) y mi colega Albrecht Buschmann (Rostock), quien forma parte de nuestra red de hispanistas de estudios literarios del norte de Alemania.

Al comenzar el curso todos tienen que haber leído la novela “La casa de los conejos“ de Alcoba. El programa detallado se presentará en la primera sesión, hay que inscribirse en StudIP, bajar el programa que se encuentra bajo los ficheros del curso y llevarlo a la primera sesión, en la que se distribuirán asimismo las ponencias.
Para obtener los créditos, los estudiantes del BA tienen que presentar una ponencia en clase y elaborarla después por escrito (6 CP); la fecha de entrega del trabajo escrito es el 31.03.2019.

Adicionalmente, los estudiantes del Máster Romanistik International, del MEd y del Vertiefungsmodul del TnL tienen que elaborar una hipótesis de trabajo o cuestiones para el debate en clase en base a fragmentos textuales que eligen ellos mismos.



Lectura preparatoria
Alcoba, Laura (2008): “La casa de los conejos“, Barcelona: Edhasa
Cozarinsky, Eduardo (2014): “En ausencia de guerra“, Buenos Aires: Tusquets

Más textos literarios y fílmicos

Brizuela, Leopoldo (2012): “Una misma noche“, Florida: Alfaguara/Santillana

JUNTA. GARAGE OLIMPO (1999): Marco Brechis

LA CAUTIVA (2007): Gaston Biraben


EL SECRETO DE SUS OJOS (2009): Juan José Campanella

Sacheri, Eduardo Alfredo (2013): “La pregunta de sus ojos”, Buenos Aires: Alfaguara

Prof. Dr. Sabine Schlickers