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Daniel Moersener

: Daniel Moersener

Member of the ZeMKI-Lab: "Film, Media Art and Popular Culture"

Vita
Daniel Moersener is a film scholar, film journalist and filmmaker. He studied film studies and philosophy at the Free University of Berlin. His research focuses on the affinity between ideology critique and mass culture, critical theory and cinema, political film aesthetics, classical and post-classical Hollywood cinema, and the European New Waves. He completed his master's studies with Gertrud Koch with the thesis "Riders, Acrobats, Clowns. On Utopia in Mass Culture." He is currently working on his dissertation on the political film aesthetics of Hollywood cinema. He publishes regularly in ZEIT, TAZ and Jungle World. 

Prizes and lectures

  • The Other Cinema. On the future of a cultural venue. Panelist at the 2nd Congress Future German Film in Frankfurt, May 11, 2022.
  • Nomination for the Siegfried-Kracauer-Preis 2021.
  • Walter Benjamin's Concept of Distraction, lecture at the conference Kinophilosophie. Kinopraxis at the Free University of Berlin 2019. 

Publications (selection)

  1. Moersener, Daniel (2022). Kleine Stunden, große Gefühle, in: ZEIT (01.06.2022). 

  2. Moersener, Daniel (2022). In guter Gesellschaft. Über Julian Radlmeiers „Blutsauger" und die Allegoriegeschichte des Vampirs, in: TAZ (10.05.2022).

  3. Moersener, Daniel (2021). Wie Gefühle in einer kalten Welt. Plädoyer für ein Kino der Großzügigkeit gegenüber dem Unwahrscheinlichen, in: Das andere Kino. Texte zur Zukunft des Kinos, hg: Gregor Maria Schubert, Johanna Süß und Kenneth Hujer, Frankfurt a. M. 2021.

  4. Moersener, Daniel (2021). Wenn Marmorblöcke weinen. Clint Eastwoods „Cry Macho“ und seine Beziehung zu Don Siegel, in: TAZ (21.10.2021).

  5. Moersener, Daniel (2021). Freiheit schmeckt süß. Schwarze Cowgirls und Cowboys im Film, in: TAZ (15.04.2021).

  6. Moersener, Daniel (2021). Kino als Aufwandsersparnis. Die Zukunft des Kinos nach der Pandemie, in: TAZ (10.03.21).

  7. Moersener, Daniel (2021).Wahrhaft übertrieben. Das ästhetische Phänomen Donald Trump, in: Jungle World (14.01.21).

  8. Moersener, Daniel (2020). Kurzatmige Geschichte. Nachruf auf Jean Seberg, in: Jungle World (10.09.2020).

  9. Moersener, Daniel (2020). „Das ganze System ist am Arsch!“ Interview mit Klaus Lemke, in: Jungle World (13.08.2020).

  10. Moersener, Daniel (2020). Bilderverbot und Bildersehnsucht. Die Nähe von Adornos Ästhetischer Theorie zum Film, in: Jungle World (18.06.2020).

  11. Moersener, Daniel (2020). „Schauspieler zu sein, hat mich nie wirklich interessiert“. Interview mit Charlie Wierzejeswki aus Roland Klicks „Supermarkt“ über 1968 und die Folgen, in: Jungle World (07.05.2020).

  12. Moersener, Daniel (2020). Film im Zeitalter der Partikularisierung, in: Jungle World (05.03.2020).

  13. Moersener, Daniel (2019). Auf das Kino folgt die Revolution. Ein später Nachruf auf Bernardo Bertolucci, in: nachdemfilm (16.07.2019).

  14. Moersener, Daniel (2018). Die proletarische Aporie und das Auto. Zu Paul Schraders "Blue Collar" (1978), in: nachdemfilm (27.01.2018).