Member profile

Prof. Dr. Andreas Breiter

: Prof. Dr. Andreas Breiter

Homepage:  http://www.informatik.uni-bremen.de/agim

Building/room:  Ecotec 5, Am Fallturm 1 (FZHB, IFW, ITB, IFIB, TAB) (ECO5) 3.91
Phone:  +49 (0) 421 218 565 71

E-Mail:  abreiterprotect me ?!ifibprotect me ?!.de

E-Mail:  abreiterprotect me ?!informatik.uni-bremenprotect me ?!.de

Head of the ZeMKI Lab: "Information Management and Media"

Subject

Information and Knowledge Management in Education

Vita

In July 2008 Andreas Breiter was appointed professor for Applied Computer Science in Faculty 3 (Mathematics and Computer Science) of the University of Bremen. He is also head of the Institute for Information Management Bremen GmbH, a nonprofit research and advisory institute at the University of Bremen. 2004 to 2008 he held a Junior Professorship in the same field of research at the University of Bremen and spent four years as a research assistant working for the Telecommunications Research Group at the University of Bremen. In 2002 he was Visiting Scholar at the Columbia University in New York and at the Center for Children and Technology. After studying sociology, computer science and law at the JW Goethe University in Frankfurt / Main and at the University of Southampton, he was a researcher at the Fraunhofer Institute for Systems and Innovations Research in Karlsruhe (1995-1997). Following this he worked as a researcher at the University of Bremen (1997-2000) and received his PhD in Applied Computer Science with a study on "IT Management in the Academy".

Research interests

  • Datafication and Digital Transformation of Educational Institutions (Media Literacy, E-Learning, AI Support, Organizational Development)
  • IT governance, information security management, IT service management
  • User:inside-centered information infrastructures

Memberships

  • Member of the German Informatics Society (GI).
  • Member of the Association for Computing Machinery (ACM).
  • Member of the German Society for Educational Science (DGfE).
  • Member of the ZDF Television Council for Science and Research.
  • Member of the Board of UniWind e.V. (University Association for the Qualification of Young Scientists in Germany).

Selected Publications

  1. Blumröder, L. von, & Breiter, A. (2020). Die Nutzung maschineller Lernsysteme für den Erlass verwaltungsrechtlicher Ermessensentscheidungen. dms - der moderne staat, 13(2), 448-463.
  2. Breiter, A. (2022). CMD. Ein Kommando zur Berechnung auf der Hinterbühne. In S. Hofhues & K. Schütze (Hrsg.), Doing Research (S. 172-177). Bielefeld: Transcript-Verlag.
  3. Breiter, A., Krieter, P., Lehmann-Wermser, A., Viertel, M., & Weyel, B. (2022). KI-Unterstützung in der Kulturellen Bildung. Potenziale von Learning Analytics für Musiklernen am Beispiel automatisierter Auswertungen von Bildschirmaufzeichnungen. In C. de Witt, C. Gloerfeld & S. E. Wrede (Hrsg.), Künstliche Intelligenz in der Bildung. Berlin: Springer VS.
  4. Breiter, A., Zeising, A., Müller, M., & Telle, L. (2021). Digitalisierungsstrategien im föderalen Schulsystem: Lernmanagementsysteme und ihre Betriebsmodelle. Umsetzungsstand in den Bundesländern und in ausgewählten Großstädten. Bonn, Bremen: Deutsche Telekom Stiftung und Institut für Informationsmanagement Bremen.
  5. Hartong, S., & Breiter, A. (2021). Between fairness optimization and ‘inequalities of dataveillance’: The emergence and transformation of social indices in German school monitoring and management. In S. Grek, C. Maroy & A. Verger (Hrsg.), World Yearbook of Education 2021. Accountability and Datafication in the Governance of Education (S. 54-71). London/New York: Routledge.
  6. Hartong, S., Breiter, A., Jarke, J., & Förschler, A. (2020). Digitalisierung von Schule, Schulverwaltung und Schulaufsicht. In T. Klenk, N. Frank & W. Gottrik (Hrsg.), Handbuch Digitalisierung in Staat und Verwaltung (S. 1-10). Wiesbaden: Springer VS.
  7. Heuer, H., Jarke, J., & Breiter, A. (2021). Machine Learning in Tutorials – Universal Applicability, Underinformed Application, and Other Misconceptions. Big Data & Society. doi: doi.org/10.1177/20539517211017593
  8. Jarke, J., & Breiter, A. (2021). Die Schule als Digitale Bewertungsfiguration? Zur Soziomaterialität von Algorithmen und Daten MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung 44, 140-159. doi: doi.org/10.21240/mpaed/44/2021.11.01.X
  9. Jarke, J., & Breiter, A. (2019). Editorial: the datafication of education. Learning, Media and Technology, 44(1), 1-6. doi: 10.1080/17439884.2019.1573833
  10. Krieter, P., Viertel, M., & Breiter, A. (2021). ‹Da habe ich es dann einfach ausgeschaltet›. Perspektiven von Lernenden auf Datensammlung mittels Langzeit-Bildschirmaufzeichnungen in non-formalen Bildungskontexten MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung 44, 1-21. doi: doi.org/10.21240/mpaed/44/2021.10.26.X
  11. Lehmann-Wermser, A., & Breiter, A. (Hrsg.). (2020). Computer Based Assessment and Feedback in Music Education. Hannover: Institut für musikpädagogische Forschung. Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover.
  12. Molina León, G., & Breiter, A. (2020, May 25-29, 2020). Co-creating Visualizations: A First Evaluation with Social Science Researchers. EuroVis 2020, Norrköping, Sweden.
  13. Welling, S./Breiter, A./Schulz, A. H. (2015): Mediatisierte Organisationswelten in Schulen. Wiesbaden: VS-Verlag

 

Complete List of Publications