Member profile

Konstanze Wegmann

: Konstanze Wegmann

Vita

From October 2016 to September 2019 Konstanze Wegmann has been working as a research associate at the Department for Educational Sciences in the subject of media education and teaching methodology in multimedia learning environments (Prof. Dr. Karsten D. Wolf). From 2010 to 2013 she studied Media and Communication Studies (BA) at the University of Klagenfurt (Austria) with a semester abroad in the BA programme Film & Television at the University of Lincoln (England). In 2016 she obtained her MA in Children, Adolescents and Media at the University of Erfurt.

Research interests

Education in relation to sustainable use in informal settings / 'situations', extreme right-wing media content (esp. in music), situational analysis

Publications

  • Hajok, Daniel/Wegmann, Konstanze (2017): Feind- und Selbstbilder rechtsextremistischer Musik. In: merz | medien + erziehung, 61(2), S. 57-63.
  • Hajok, Daniel/Wegmann, Konstanze (2016): Extremismus in der Musik: Tatbestände der Jugendgefährdung und vermitteltes Gedankengut. Eine deskriptiv-explorative Analyse der Tonträgerindizierungen. In: BPjM-Aktuell, 24(2), S. 3-14.
  • Hajok, Daniel/Wegmann, Konstanze (2016): Feind- und Heldenbilder rechtsextremistischer Musik. Ergebnisse einer explorativen Analyse von indizierten Tonträgern. In: JMS-Report, 39(5), S. 2-6.
  • Wegmann, Konstanze (2014): Soziale Online-Netzwerke auf Lehrer-Online und Co. Unterrichtsbeispiele für die Thematisierung von Selbstdarstellung und den Umgang mit persönlichen Daten. In: Computer + Unterricht, 95, S. 48-49.
  • Wegmann, Konstanze/Roth-Ebner, Caroline (2013): Medienpädagogik peer-to-peer: Das Praxisbeispiel „Digital Teens“. In: Medienimpulse, 2, S. 1-9. Online unter: http://www.medienimpulse.at/articles/view/551

Presentations

  • Wegmann, Konstanze (2018): Bildung junger Erwachsener im Bereich des nachhaltigen Konsums in informellen Kontexten unter Bedingungen von Mediatisierung. Doktorand*innenforum auf der Herbsttagung der Sektion Medienpädagogik der DGfE, 20.09.2018, Universität Bremen.
  • Wegmann, Konstanze (2018): Communicative Construction of Personal Identity among Young Adults under Conditions of Deep Mediatization - A Situational Analysis. ECREA Doctoral Summer School, 21.07.2018, Università Cattolica del Sacro Cuore, Mailand (Italien).
  • Wegmann, Konstanze (2018): Communicative Construction of Personal Identity among Young Adults Using the Example of People Engaging in Different Aspects of "Conscious Consumption". Global Mediatization Research and Technology, 20.04.2018, Alpen-Adria-Universität Klagenfurt (Österreich).
  • Härtel, Michael & Wegmann, Konstanze (2017): "Darf's ein bisschen mehr sein?" Digitale Medien in der Ausbildung und als IT-Brücke in den Beruf. Kooperationsfachtagung Jugendberufshilfe/Berufliche Bildung "Jugendberufshilfe in der Arbeitswelt 4.0", 05.12.2017, Berlin.