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Dr. Marion Brüggemann

: Dr. Marion Brüggemann

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Member of the ZeMKI Lab: "Information Management and Media Technology"

Vita

After several years working as an editor for Educational Media (conceptual and editorial supervision of information and training platforms for teaching and learning with digital media), in 2003Marion Brüggemann joined  the Institute for Information Management Bremen GmbH (ifib) as a research associate. Her work focuses on the evaluation and scientific monitoring of different projects of media use of schools and others. She wrote her doctoral thesis on "Digital Media in the school day - challenges of media integration for the professional actions of teachers" at the University of Bremen. In addition, Marion Brüggemann works as a voluntary youth protection expert on behalf of the state of Bremen at the Freiwilligen Selbstkontrolle Kino (FSK).

Research interests

Digital Media in school education, media education professionalism in educational environments, youth media protection and film

Publications

  1. Aufenanger, Stefan/Brüggemann, Marion/Klockmann, Izumi/Breiter Andreas (2019): Ergebnisse der Begleitstudie zum Projekt „Digitales Lernen Grundschule“. In: Junge, Thorsten/Niesyto, Horst (Hrsg.): Digitale Medien in der Grundschulleherbildung. München: kopaed, S. 293-316.
  2. Brüggemann, Marion (2019): Frühe Bildung und Medien im Spannungsverhältnis zwischen zunehmender Kompetenzorientierung und gesellschaftlicher Digitalisierung. In: Jugendhilfe, 57, 3/2019, S. 265-269.
  3. Brüggemann, Marion (2018): Berufsfeld Grundschule. In: Bosse, Ingo/Schluchter, Jan-René/Zorn, Isabel (Hrsg.): Handbuch Inklusion und Medienbildung. Weinheim: BELTZ Juventa, S. 111-118.
  4. Brüggemann, Marion (2018): Zwischen Bewahren und Fördern - Professionalisierung der frühen Medienbildung. In: KitaFachtexte, S. 1-21.
  5. Götte, Markus/Brüggemann, Marion (2018): Weil es normal ist, verschieden zu sein - „ganz schön anders“ ein Kurzfilmwettbewerb wirbt für Inklusion und Teilhabe. In: Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (Hrsg.): Inklusive Medienbildung - Ein Projektbuch für pädagogische Fachkräfte. Köln: BZgA, S. 86-93.