Skip to content

Member profile

Ricarda Bolten

:  Ricarda Bolten

Building/room: Geisteswissenschaften 2 (GW2) 60120
Phone: +49 (0) 421 218 691 44

E-Mail: boltenprotect me ?!uni-bremenprotect me ?!.de

Member in the ZeMKI Lab: "Media Education and Educational Media"

Vita

Since February 2019, Ricarda Bolten has been working as a research assistant at the Department for Educational Sciences in the subject of media education and teaching methodolody in multimedia learning environments (Prof. Dr. Karsten D. Wolf). From 2016-2018 she worked as a research assistant at the German Institute for Adult Education (DIE). Before that, she worked as a research assistant at the University of Hamburg at the Faculty of Education, where she also completed her diploma studies in educational science with a focus on adult education from 2007-2013. Ricarda Bolten is currently doing her doctorate at the TU Kaiserslautern in the field of media pedagogy and adult education. 

Research interests

Media pedagogy and adult education; media habitus; subject-oriented learning; teaching and learning with digital media

Research projects

Since February 2019, she has been working on the project "Digital extracurricular learning and educational practices of young people (Dab-J)" under the direction of Prof. Dr. Karsten D. Wolf and Prof. Dr. Christian Pentzold (funded by the Federal Ministry of Education and Research BMBF).

Publications

Bolten, R. (2018). Der mediale Habitus als System von Grenzen für medienpädagogisches Handeln von Lehrenden in der Erwachsenenbildung. MedienPädagogik - Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung. H. 32. doi.org/10.21240/mpaed/32/2018.10.26.X 

Bolten, R., Kohl, J. & Rohs, M. (2018). Digitale Infrastruktur der Volkshochschulen in Rheinland-Pfalz. In Beiträge zur Erwachsenenbildung (6). Retrieved from: kluedo.ub.uni- kl.de/frontdoor/deliver/index/docId/5237/file/_Beitraege_zur_EB_6_VHSenRL P_final.pdf

Bolten, R. & Rott, K. J. (2018). Medienpädagogische Kompetenz: Anforderungen an Lehrende in der Erwachsenenbildung - Perspektiven der Praxis. MedienPädagogik- Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 30, 137–153. doi: 10.21240/mpaed/30/2018.03.05.

Rohs, M. & Bolten, R. (2017). Medienpädagogische Professionalisierung von Erwachsenenbildner * innen. Eine biographische Annäherung.Beiträge zur Erwachsenenbildung (4). Retrieved from: kluedo.ub.uni- kl.de/files/4547/_Beitraege_zur_EB_4_Medienkompetenz.pdf

Rohs, M., Bolten, R. & Kohl, J. (2017). Medienpädagogische Kompetenzen in Kompetenzbeschreibungen für Erwachsenenbildner * innen. Beiträge zur Erwachsenenbildung (5). Retrieved from: kluedo.ub.uni- kl.de/frontdoor/deliver/index/docId/4690/file/_Beitraege_zur_EB_5_final.pdf

Rohs, M., Rott, K. J., Schmidt-Hertha, B. & Bolten, R. (2017). Medienpädagogische Kompetenzen von ErwachsenenbildnerInnen. Magazin Erwachsenenbildung.at, (30), 04/1-04/12.

Schmidt-Hertha, B, Rohs, M., Rott, K.J. & Bolten, R. (2017). Fit für die digitale (Lern-)Welt? DIE Zeitschrift Für Erwachsenenbildung, 3, 35-37.

 

Presentations

„MEKWEP – Medienpädagogische Kompetenz des beruflichen Weiterbildungspersonals“: 5. DEQA-VET Regionaltagung/Gütesiegelverbund Weiterbildung e.V. in Soest, 26.01.2018

„Transformationen professioneller Anforderungen - Medienpädagogische Kompetenzen von Lehrenden in der Erwachsenenbildung“ (together with Karin Julia Rott): Conference of the German Society for Science Education (Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)) at the University Duisburg-Essen in Essen, 18.03.2018

„Medienpädagogische Handlungskompetenz Lehrender in der Erwachsenenbildung“ (together with Karin Julia Rott) conference of the section Media Education of the German Society for Science Education (Sektion Medienpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)) at the  University of Bremen, 20.09.2018

 „Ambivalenzen medienpädagogischer Erwachsenenbildung – Anregung zur Diskussion über medienpädagogische Erwachsenenbildung“ (together with Sandra Hofhues und Christian Helbig)  conference of the section Media Education of the German Society for Science Education (Sektion Medienpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)) at the  University of Bremen, 20.09.2018

„Einstellungen von Erwachsenenbildner*innen zur digitalen Transformation“ (together with Matthias Rohs) Conference of the section Adult Education of the German Society for Science Education (Sektion Erwachsenenbildung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)) at the Johannes Gutenberg University Mainz, 26.09.2018

„Biographisch begründete Grenzen von Medienhandeln in Lehr- /Lernsettings der Erwachsenenbildung“: Jungen Forums für Medien und Hochschulentwicklung 2017 (JFMH) at the University of Hamburg, 15.06.2017

„Development of a Media Competency Model for Adult Educators“ (together with Matthias Rohs): 23. European Conference on Educational Research (ECER) of the European Educational Research Association (EERA) at the University College UCC in Copenhagen, 02.08.2017.

„Informelles und non-formales Lernen im Rahmen erwachsenenpädagogischer Professionalisierung“ (together with Matthias Rohs), 25. Conference of the section Adult Education of the German Society for Science Education (Sektion Erwachsenenbildung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)) at the  University Kassel, 15.03.2016

 

Poster Presentations

„Medialer Habitus von Lehrenden in der Erwachsenenbildung“: Doktorand*innenforums des Jungen Netzwerks Medienpädagogik of the autumn conference of the section Media Education of the German Society for Science Education (Sektion Medienpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)) at the University of Vienna, 29.09.16

„Medialer Habitus von Lehrenden in der Erwachsenenbildung“: Conference „Weiterbildung und Digitale Medien“ at Johannes Gutenberg University Mainz, 25.11.16

„Erwachsenenbildung in Zeiten der Digitalisierung – Ein Plädoyer für die Notwendigkeit einer medienpädagogischen Professionalisierung“ (together with Franziska Bellinger): Conference of the section Adult Education of the German Society for Science Education(Sektion Erwachsenenbildung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)) at Johannes Gutenberg University Mainz, 27.09.2018