Franziska Laudenbach

Portrait Franziska Laudenbach

Kontakt

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Zentrum für Arbeit und Politik der Universität Bremen (zap)
Forschungsverfügungsgebäude (FVG) 
Celsiusstr. 2, 1. Etage, Raum M.1170
28359 Bremen

Telefon (Büro): +49 (0) 421 - 218 56 713
E-Mail: f.laudenbach(at)uni-bremen.de

Beruflicher Werdegang

Wissenschaftliche Mitarbeiterin der Universität Bremen: Zentrum für Arbeit und Politik (zap)
(seit Januar 2017)

Lehrbeauftragte der Hochschule Bremen, Fakultät 3 Gesellschaftswissenschaften (Public Policy Analysis)
(seit WiSe 2019/2020)

Lehrbeauftragte der Universität Bremen, Fachbereich 12 (Interdisziplinäre Sachbildung/Sachunterricht)
(WiSe 2017/2018)

BerufseinstiegsbegleiterinInternationaler Bund - IB West gGmbH für Bildung und Soziale Dienste
(2016)

Referentin und Teamerin (Selbständig) in der politischen Bildungsarbeit in den Bereichen Gender, Anti-Diskriminierung, Stärkung der digitalen Zivilgesellschaft und Mitbestimmung in der Schule für verschiedene Bildungsträger und Gewerkschaften.
(seit 2012)

Wissenschaftliche Dienstleistung (Werkvertrag), Universität Bremen, Institut für Interkulturelle und Internationale Studien (InIIS) im Projekt "Transnationale politische Ordnungsbildung auf Finanzmärkten"
(2014 - 2015)

Studium

Studium Politikwissenschaft (Master of Arts), Universität Bremen
(2011 bis 2014)

Studium Politikwissenschaft, Institut d'études politiques de Toulouse
(2008 bis 2009)

Studium Integrierte Sozialwissenschaften (Bachelor of Arts), Technische Universität Braunschweig
(2006 bis 2010)

Forschung

Forschungsschwerpunkte:

  • Europäische und internationale Arbeitsmarkt- und Bildungspolitik
  • Europäische Arbeitsbeziehungen
  • Arbeitsmarktmobilität, Fachkräfteeinwanderung
  • Migration
  • Lebenslanges Lernen

Laufende Projekte:

Dissertationsprojekt: Die Validierung non-formalen und informellen Lernens als EU-Ansatz zur Förderung der Arbeitsmarktmobilität. Eine vergleichende Policy-Analyse der Rezeption in Deutschland und Dänemark. (Arbeitstitel)

Orte und Motive solidarischen Handelns in transnationalen Arbeitsbeziehungen (SOHA)
gefördert aus Mitteln des BMBF
Laufzeit: 1. Januar 2021 bis 31. Dezember 2023, Projektteam Dr. Philipp Gies, Franziska Laudenbach, Marcus Franke

Abgeschlossene Projekte:

Effectiveness of VPL Policies and Programmes for Labour Market Inclusion and Mobility – Individual and Employer Perspectives, gefördert aus Mitteln der EU (ERASMUS +). 
Laufzeit: 2016 bis 2019, Projektteam Dr. Simone Haasler, Dr. Eva Anslinger und Franziska Laudenbach

Vorschaltmaßnahme zur Beratung und Begleitung von Jugendlichen in der Ausbildung zur Prävention vorzeitiger Vertragslösungen in geschlechteruntypischen Berufen (GunA), gefördert aus Mitteln des ESF
Laufzeit: November 2019 bis Mai 2020, Projektteam Dr. Eva Anslinger, Dr. Frank Meng und Franziska Laudenbach

Vorträge & Workshops

  • "Transnational crisis corporatism: The European sectoral social dialogue as an arena of transnational collective action during the
    Covid-19 pandemic.", GIRA Jahrestagung, Universität Bochum (6.-7.10.2022).

  • "Transnational crisis corporatism: The European sectoral social dialogue as an arena of transnational collective action during the
    Covid-19 pandemic.", Sektionstagung der DVPW Sektion Politische Ökonomie, Freie Universität Berlin (22.-23.09.2022).

  • "The Renaissance of Sectoral Social Dialogues. Did the Covid-19 pandemic serve as an amplifier of transnational workers solidarity at the level of sectoral social dialogues.", SASE 2022 Mini Conference on "Labour and Collective Action in Transformation" (Co-Organizer), University of Amsterdam (9.-11.07.2022).

  • "(De)coupling skilled migration with forced migration? Agenda-setting and policy (re)formulation of the German migration governance – a process analysis of the German skilled labour immigration law.", First Doctoral Conference on the Social and Political Constitution of the Economy, IMPRS-SPCE, Max Planck Institute for the Study of Societies, online (24.-26.03.2021).

  • "Keeping Collective Skill Formation Systems Inclusive in Times of Migration: Comparing Policy Responses in Germany and Switzerland", SASE 2020 Mini Conference on “Education for Social Progress: Socio-Economic Perspectives on Policy Attempts and Impacts between the Different Worlds”, online (18.-21.07.2020).

  • "Policy change, Agenda-setting, and Policy (Re)Formulation of the German Migration Governance: A multiple streams analysis of the German skilled labour immigration law", RESPOND conference “Unpacking the challenges and possibilities for migration governance”, University of Cambridge (17.-19.10.2019).

  • "Skilled migrants’ labour market integration in Germany. An institutional analysis of the German recognition of prior learning regime", SIRIUS conference "Integrating migrants, refugees and asylum seekers into European labour markets: enablers and barriers", Glasgow Caledonian University (29.-30.08.2019).

  • "Labour market mobility into and within Germany – Demands, possibilities and impact", Conference on Crossing Boundaries in Vocational Education and Training: Pedagogical concerns and market demands, University of Valencia (02.-03.05.2019).

  • "Zur Arbeitsmarktintegration Geflüchteter durch Validierung und Anerkennung von Kompetenzen in Deutschland – eine Bestandsaufnahme", DVPW-Kongress 2018 Grenzen der Demokratie – Frontiers of Democracy, Frankfurt (25.-28.09.2018).

  • "The Federal Recognition Act: the German approach for (European) labour mobility.",ECPR General Conference, Hamburg (22.-25.08.2018).

  • "Enhancing mobility. The Validation of Prior Non-formal and Informal Learning and its Impact on Individuals Employment Biography. Examples from Germany and Poland", Universities Association for Lifelong Learning, Annual Conference 2018 "Opportunities for Lifelong Learning in a Changing World", Cambridge (21. - 23.03.2018).

  • "New Perspectives on VPL - visibility, impact and the role of institutions", 2nd International VET Conference "Crossing Boundaries in Vocational Education and Training: Social Dimensions and Participation", Rostock (16. - 18.08.2017).

  • "Validation of Prior Learning: An Effective Means to Foster Social Inclusion?", Standing Conference on University Teaching and Research in the Education of Adults: Adult Education for Inclusion and Diversity, Edinburgh, Scotland (04. - 06.07.2017).

  • 2nd VPL Biennale: The Practice of VPL: The User at the Centre, Aarhus, Denmark (25. - 27.4.2017).

Veröffentlichungen

ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-0687-3980

Laudenbach, F. (2023): Book Review: The role of social partners in managing Europe's great recession. Crisis corporatism or corporatism in crisis?, In: Transfer: European Review of Labour and Research, 1-3. https://doi.org/10.1177/10242589231160419

Anslinger, E., Husted, B. L., Laudenbach, F., Lis, A. & Ünlühisarcıklı, Ö. (Hrsg.) (2022): Dimensions of validation of prior learning in Europe. Empirical insights from Denmark, Poland, Turkey and Germany. Bielefeld: wbv Verlag. DOI: 10.3278/6004749w

Laudenbach, F. (2022): How does the EU’s idea of validation of prior learning fit into national educational governance? A comparative analysis of Denmark, Germany, Poland and Turkey, In: Anslinger et al. (Hrsg.): Dimensions of validation of prior learning in Europe. Empirical insights from Denmark, Poland, Turkey and Germany. Bielefeld: wbv Verlag, 43-63. DOI: 10.3278/6004749w

Lis, A., Laudenbach, F., Husted, B. L. & Ünlühisarcıklı, Ö. (2022): The individual perspective on VPL. A comparison of experiences from Germany, Poland, Denmark and Turkey. In: Anslinger et al. (Hrsg.): Dimensions of validation of prior learning in Europe. Empirical insights from Denmark, Poland, Turkey and Germany. Bielefeld: wbv Verlag, 149-164. DOI: 10.3278/6004749w

Nussbaum Bitran, I., Dingeldey, I. & Laudenbach, F. (2022): Theoretical conceptions of transnational solidarity in working relations. Bd. 34, Schriftenreihe Institut Arbeit und Wirtschaft /2022, iaw - Institut Arbeit und Wirtschaft. Download PDF

Laudenbach, F. (2022): Bundestagswahlen im Land Bremen. In: Probst, L./Güldner, M./Klee, A. (Hrsg.): Politik und Regieren im Bundesland Bremen. Wiesbaden: Springer VS, 339-348. https://doi.org/10.1007/978-3-658-34574-7_27

Laudenbach, F. (2022): Die Linke im Bundesland Bremen: Vom „zusammen gewürfelten Haufen“ zur Regierungspartei. In: Probst, L./Güldner, M./Klee, A. (Hrsg.): Politik und Regieren im Bundesland Bremen. Wiesbaden: Springer VS, 231-245. https://doi.org/10.1007/978-3-658-34574-7_19

Anslinger, E. & Laudenbach, F. (2020): Uncovering the Talents: Non-formale und informelle Kompetenzen im Rahmen des Lebenslangen Lernens sichtbar machen mit der Webapp "Appsolut Kompetent". In: Rützel, J./Friese, M./Wang, J. (Hrsg.): Digitale Welt - Herausforderungen für die berufliche Bildung und die Professionalität der Lehrenden. Ergebnisse des 5. und 6. Chinesisch-Deutschen Workshops zur Berufsbildungsforschung. Detmold: Eusl-Verlag, 267-283. 

Hocke, S., Laudenbach F. & Anslinger, E. (2019): Kompetenzmanagement im Betriebsrat - Kompetenzen erfassen, dokumentieren und anerkennen. In: SonderMITteilung. Wissenschaftliche Fachartikel zum Deutschen BetriebsräteTag 2019, 18-22.

Laudenbach, F. & Anslinger, E. (2019): Labour market mobility into and within Germany – Demands, possibilities and effectiveness. In: F. Marhuenda & M.J. Chisvert-Tarazona (Hrsg.), Pedagogical concerns and market demands in VET. Proceedings of the 3rd Crossing Boundaries in VET conference, Vocational Education and Training Network (VETNET), 347-352. https://doi.org/10.5281/zenodo.2641762

Laudenbach, F. & Lis, A. (2019):  Enhancing Mobility - validation of prior non-formal and informal learning and it's impact on individual's employment biography: Qualitative insights from Germany and Poland. In: Widening Participation in Lifelong Learning, 21 (1), 8-28. https://doi.org/10.5456/WPLL.21.1.8

Haasler, S., Laudenbach, F. & Anslinger, E. (2018): Comparative perspectives on validation of prior learning – experience from four European countries. In: TVET@Asia, issue 10, 1-16. Online: http://www.tvet-online.asia/issue10/haasler_etal_tvet10.pdf

Haasler, S. & Laudenbach, F. (2017): New Perspectives on VPL - visibility, impact and the role of institutions. In: Kaiser, F./Krugmann, S. (Hrsg.): Social Dimension and Participation in Vocational Education and Training. Proceedings of the 2nd conference "Crossing Boundaries in VET". Institute for Vocational Education, University of Rostock, 130-136.