Angela Rabing

Angela Rabing

Department:
Institute for Art History - Film Studies - Art Education; ZeMKI

Subjectg:
Film Studies, Media Studies

Office:
GW2 B3885

Phone:
+49 (0)421 218 67729

E-Mail:
rabingprotect me ?!uni-bremenprotect me ?!.de

Office hours:
please refer to the overview


Résumé

Angela Rabing (M.A.) is research assistant in the field of Film Studies and Media Aesthetics at the IKFK at University of Bremen. Her current doctoral project investigates digital aesthetics of filmic realism. Previously, she completed her Master's degree in Media Studies at the Ruhr-University Bochum.

05/2021–08/2021    
Merian Centre for Advanced Studies in the Maghreb, Tunis/Tunisia
MECAM Fellow 2021 // Member of the Interdisciplinary Fellow Group Aesthetics & Cultural Practice

since 10/2017             University of Bremen
Research Assistant at IKFK // Film Studies and Media Aesthetics

since 10/2019             University of Bremen
Research Assistant at EU-Horizon-2020-Projekt Visual History of the Holocaust: Rethinking Curation in the Digital Age

2015–2019      FernUniversität in Hagen
Student Assistent at the Institute of Modern German Literature and Media Studies at FernUniversität in Hagen

2016    Ruhr-University Bochum
Media Studies, M.A.

Further activities:

Editorial team member of online research journal nach dem film and Research in Film and History

Member of the selection committee 'Innovation' of the Filmfest Bremen 2021

Research

Research focus

| Filmic Realism
| Digital Aesthetics
| Documentary Film
| Smartphone Film
| Film and Migration
| Queer Cinema

PhD project

Digital Aesthetics of Filmic Realism

Publications

Edited Books:

Pauleit, Winfried; Rabing, Angela (Hg.) (2020): Familien-Bilder. Lebensgemeinschaften und Kino. Bertz & Fischer.

González de Reufels, Delia; Pauleit, Winfried; Rabing, Angela (Hg.) (2019): Grenzüberschreitendes Kino. Geoästhetik, Arbeitsmigration und transnationale Identitätsbildung. Bertz & Fischer.

Articles and Essays:

Rabing, Angela (2019): Digitaler Realismus und filmische Bilder von Flucht und Migration in Havarie und Les Sauteurs. In González de Reufels, Delia; Pauleit, Winfried; Rabing, Angela (Hg.): Grenzüberschreitendes Kino. Geoästhetik, Arbeitsmigration und transnationale Identitätsbildung. Bertz & Fischer.

Rabing, Angela (2018): Carne y Arena. In: nachdemfilm.de

Rabing, Angela (2016): Melancholie und Identität in dem Film I’m Not There von Todd Haynes. In: onlinejournal kultur&geschlecht (17)

Edited Journals:

Ästhetik und Theorie des digitalen Films (2020), nach dem film No 18. Hg. mit Winfried Pauleit.

 

 

Presentations

// 2021

Digital Documentations of Migration Movements. MECAM's Spectrum Series, 12.08.2021, Université de Tunis.  
   
Ästhetische und technische Aneignungsprozesse in Smartphone-Filmen. Workshop: Deine Kamera ist eine App. Über Medienverflechtungen des Applizierens und Appropriierens, 08.–09.07.2021, Ruhr-Universität Bochum.

Ungleichheit(en) in film- und medienwissenschaftlicher Perspektive. Mit Winfried Pauleit, ZeMKI Forschungstag, 04.06.2021, Universität Bremen.

Digitalästhetiken: vertikal/horizontal. 34. Film- und Fernsehwissenschaftliches Kolloquium, 24.–26.03.2021, Bauhaus-Universität Weimar.       

// 2020

Zur Ästhetik von Smartphone-Filmen. Gastvortrag im Seminar Bewegte Bilder – von optischen Spielzeugen, Kino, VR und GIFs, 01.12.2020, HBK Braunschweig.

Neue Perspektiven durch ungewöhnliche Kameras, Podiumsdiskussion mit Lia Hietala, Lukas Hauser, Marco Neumeyer, Nina Sonnenberg. Berlinale Open House, 26.02.2020.

// 2019

Die Un|Schärfe der Realität. Symposium: Out of focus? Let’s use autofocus!, 14.–15.11.2019, Universität Bayreuth.

„Was der Mensch einem Geschehen hat entreißen können“ – Digitale Strategien der Authentizität in Filmen über Flucht. Jahrestagung der Gesellschaft für Medienwissenschaft: Medien-Materialitäten, 25.–28.09.2019, Universität zu Köln.

I promise: no drama!“ – Queere Ästhetik und Digitaler Realismus in Tangerine LA. Fachtagung: Perspektiven auf queere Bewegtbilder, 28.06.2019, Berlin.

Das Verschwinden der Bilder. Realismus und Medialität in Havarie. 32. Film- und Fernsehwissenschaftliches Kolloquium, 07.–09.03.2019, Filmuniversität Potsdam.

// 2018

Temporal Realism and the Digital in Victoria. NECS Conference, 27.–29.06.2018, University of Amsterdam.

Digitaler Realismus – eine Annäherung. 31. Film- und Fernsehwissenschaftliches Kolloquium, 13.–15.02.2018, Ruhr-Universität Bochum.

// 2017

Temporale Realismuseffekte in Victoria. Zweite Konferenz für studentische Forschung, 21.–22.09.2017, Humboldt-Universität zu Berlin.

Memberships

| GfM – Gesellschaft für Medienwissenschaft

  • AG Filmwissenschaft
  • AG Gender/Queer Studies und Medienwissenschaft

| NECS – European Network for Cinema and Media Studies
| ZeMKI – Zentrum für Medien-, Kommunikations- und Informationsforschung

  • Lab "Film, Medienkunst und Populärkultur“