Amelie Ochs
From A to Z
Ahrndt, Prof. Dr. Wiebke
Alvis-Seidel, Julia
Brandes, Prof. Dr. Kerstin
Brohl, Dr. Christiane
Dierks, Klaas
Dietrich, Tobias
Eck, Dr. Katharina
Flömer, Florian
Greiner, PD Dr. Rasmus
Greve, Prof. Dr. Anna
Hartmann, Dr. Johanna
Henschel, Alexander
Henzler, Dr. Bettina
Hess, Kira
Inthoff, Dr. phil. Christina
Keim, Dr. habil. Christiane
Kittlausz, PD Dr. Viktor
Knoop, Ute
Knopf, Dr. Eva
Kreul, Prof. Dr. Andreas
Linke, Dr. Maja
Lüdemann, Sarah
Melchert, Sabine
Müller, Prof. Dr. Michael
Naß, Mira Anneli
Nierhaus, Prof. Dr. Irene
Ochs, Amelie
Pauleit, Prof. Dr. Winfried
Peters, Prof. Dr. Maria
Press, Dr. Alexander
Rabing, Angela
Rauh, Franziska
Rooch, Prof. habil. Dr. phil. Alarich
Rüffert, Christine
Schenk, Prof. Dr. Irmbert
Schürmann, Dr. Jula Helena
Siemer, Nadja Tamara
Skalecki, Prof. Dr. Georg
Stamm, Prof. Dr. Rainer
de Vries, Kirsten
Nathalie Werner
Wöbkemeier, PD Dr. Ruth
Zanichelli, Prof. Dr. Elena
Vita
Since 09/2019
Research assistant at the Institute for Art History - Film Studies - Art Education, Department of Art History and Aesthetic Theory of the University of Bremen in cooperation with Mariann Steegmann Institute. Art & Gender
2018‒2019
Trainee position at DOM publishers, Berlin
2014‒2018
Master programme Art and Visual History at Humboldt-University of Berlin
Master’s thesis: Die gute Gegenwart. Ein Bilderbuch des Deutschen Werkbundes für junge Leute (1958) von Clara Menck
Student assistant on the Project Symbolic Articulation. Language and Image between Action and Schema and to the Chair for Medieval and Modern Art History (Prof. Horst Bredekamp)
2012
Erasmus scholarship at Université de Paris-Sorbonne IV
2009‒2014
Bachelor programme in Art History, History, Humanities and German Studies at Technical University of Dresden
Bachelor’s thesis: Der Hitlergruß in der westdeutschen Kunst seit 1945
Student assistant on the Project Die soziale Geburt der Westkunst. Netzwerke bildender Kunst in Westdeutschland 1945–1964
Tutor for the seminar Introduction to Architecture
Research
- History of modern art and architecture (in relation to politics and society)
- Image theory and modern visual culture
- History of the Deutsche Werkbund
Dissertation in progress on the relation of images and consumer culture at the beginning of the 20th century: Vom Stillleben zum Display. Sachfotografien und Schaufenster im Kontext von Bildgestaltung und -konsum am Beginn des 20. Jahrhunderts
Publications
Vergesellschaftung, in: Marion Lauschke/Pablo Schneider (Hrsg.): 23 Manifeste zu Bildakt und Verkörperung (Image Word Action, Bd. 1), Berlin/Boston: De Gruyter 2017, S. 173–181.
with Rosanna Umbach: Wohnseiten. The interior(s) of home journalsIn: SEQUITUR, 7/1, 2021: Interiors, ed. by İkbal Dursunoğlu, www.bu.edu/sequitur/2021/01/11/wohnseiten-the-interiors-of-home-journals/
Einrichtung einer guten Gegenwart. Zeigestrategie und Ordnungsbehauptung im Bilderbuch des Deutschen Werkbundes für junge Leute (1958), in: Irene Nierhaus/Kathrin Heinz/Rosanna Umbach (Hrsg.): WohnSeiten. Visuelle Konstruktionen des Wohnens in Zeitschriften, Bielefeld: transcript (Publikation in Vorbereitung), pp. 204–227.
Together with Irene Nierhaus, Kathrin Heinz und Rosanna Umbach: Zum Buch, in: Irene Nierhaus, Kathrin Heinz, Rosanna Umbach (Hg.): WohnSeiten. Visuelle Konstruktionen des Wohnens in Zeitschriften, Bielefeld: transcript 2021 (Schriftenreihe wohnen+/–ausstellen, Bd. 8) (publication in progress), pp. 83–99.
Consuming Class. Imagining Upper-Middle Classness through Photography in Vanity Fair, in: View. Theories and Practices of Visual Culture, 31, 2021: Visuality of Social Classes: Histories and Actions, ed. by Magda Szcześniak, Krzysztof Świrek, www.pismowidok.org/en/archive/2021/31-visuality-of-social-classes/consuming-class
Vom Paradigma der Guten Form. Deutsch-deutsche Geschmackserziehung und Kontinuitätskonstruktion(en), in: Artium Quaestiones, 32, 2021, pp. 67–88.
with Ana Lena Werner: Visible Speechlessness. A critical approach to image acts of lip-sewing, in: Stephanie Hartle; Darcy White (eds.): Visual Activism in the 21st Century Art, Protest and Resistance in an Uncertain World, London: Bloomsbury 2022, pp. 141–158.