Amelie Ochs

Amelie Ochs

Institute: 
Institute for Art History - Film Studies - Art Education

Subject:
Art Sciences

Office:
GW2 B3905

Telefon:
+49 (0)421 218 67713

E-Mail:
amelie.ochsprotect me ?!uni-bremenprotect me ?!.de


Vita

Since 09/2019            
Research assistant at the Institute for Art History - Film Studies - Art Education, Department of Art History and Aesthetic Theory of the University of Bremen in cooperation with Mariann Steegmann Institute. Art & Gender

2018‒2019                 
Trainee position at DOM publishers, Berlin

2014‒2018                 
Master programme Art and Visual History at Humboldt-University of Berlin

Master’s thesis: Die gute Gegenwart. Ein Bilderbuch des Deutschen Werkbundes für junge Leute (1958) von Clara Menck

Student assistant on the Project Symbolic Articulation. Language and Image between Action and Schema and to the Chair for Medieval and Modern Art History (Prof. Horst Bredekamp)

2012                          
Erasmus scholarship at Université de Paris-Sorbonne IV

2009‒2014                 
Bachelor programme in Art History, History, Humanities and German Studies at Technical University of Dresden

Bachelor’s thesis: Der Hitlergruß in der westdeutschen Kunst seit 1945

Student assistant on the Project Die soziale Geburt der Westkunst. Netzwerke bildender Kunst in Westdeutschland 1945–1964

Tutor for the seminar Introduction to Architecture

Research

  • History of modern art, design and architecture and its political and social implications
  • Dwelling and class
  • Image and design theory
  • History of the Deutsche Werkbund
  • History of Object Photography

Dissertation in progress on the relation of images and consumer culture at the beginning of the 20th century: Vom Stillleben zum Display. Sachfotografien und Schaufenster im Kontext von Bildgestaltung und -konsum am Beginn des 20. Jahrhunderts

Publications

Vergesellschaftung. In: Marion Lauschke/Pablo Schneider (eds.): 23 Manifeste zu Bildakt und Verkörperung (Image Word Action, vol. 1), Berlin/Boston: De Gruyter 2017, pp. 173–181.

with Rosanna Umbach: Wohnseiten: The interior(s) of home journals. In: SEQUITUR, 7/1, 2021: Interiors, ed. by İkbal Dursunoğlu, www.bu.edu/sequitur/2021/01/11/wohnseiten-the-interiors-of-home-journals/.

Einrichtung einer guten Gegenwart: Zeigestrategie und Ordnungsbehauptung im Bilderbuch des Deutschen Werkbundes für junge Leute (1958). In: Irene Nierhaus/Kathrin Heinz/Rosanna Umbach (eds.): WohnSeiten: Visuelle Konstruktionen des Wohnens in Zeitschriften, Bielefeld: transcript 2021 (wohnen+/–ausstellen, vol. 8), pp. 204–227.

with Irene Nierhaus, Kathrin Heinz and Rosanna Umbach: Zum Buch. In: Irene Nierhaus, Kathrin Heinz, Rosanna Umbach (eds.): WohnSeiten: Visuelle Konstruktionen des Wohnens in Zeitschriften, Bielefeld: transcript 2021 (wohnen+/–ausstellen, vol. 8), pp. 83–99.

Consuming Class: Imagining Upper-Middle Classness through Photography in Vanity Fair. In: View. Theories and Practices of Visual Culture, 31, 2021: Visuality of Social Classes: Histories and Actions, ed. by Magda Szcześniak, Krzysztof Świrek, www.pismowidok.org/en/archive/2021/31-visuality-of-social-classes/consuming-class.

Vom Paradigma der Guten Form. Deutsch-deutsche Geschmackserziehung und Kontinuitätskonstruktion(en), in: Artium Quaestiones, 32, 2021, pp. 67–88.

with Ana Lena Werner: Visible Speechlessness: A critical approach to image acts of lip-sewing. In: Stephanie Hartle/Darcy White (eds.): Visual Activism in the 21st Century Art, Protest and Resistance in an Uncertain World, London: Bloomsbury 2022, pp. 141–158.

Kunst und Dekoration: Über die Verortung und Imagination von Stillleben in der Wohnungseinrichtung um 1914. In: Irene Nierhaus/Kathrin Heinz (eds.): Ästhetische Ordnungen und Politiken des Wohnens. Häusliches und Domestisches in der visuellen Moderne, Bielefeld: transcript 2023 (wohnen+/–ausstellen, vol. 9), pp. 143–163.

with Irene Nierhaus and Kathrin Heinz: Zum Buch. In: Irene Nierhaus/Kathrin Heinz (eds.): Ästhetische Ordnungen und Politiken des Wohnens. Häusliches und Domestisches in der visuellen Moderne, Bielefeld: transcript 2023 (wohnen+/–ausstellen, vol. 9), pp. 53–69.