Lehrveranstaltungen WiSe 2016/2017

Transkulturelle Studien, M.A.

Veranstaltungen anzeigen: alle | in englischer Sprache | für ältere Erwachsene

Modul 1 - Theoretische Grundlagen der Transkulturalität

Theoretical Foundation of Transculturality
9 Credit Points
VAK Titel der Veranstaltung DozentIn
09-74-M1-1 Einführung in die Kulturtheorie

Vorlesung

Termine:
wöchentlich Do 10:00 - 12:00 SFG 2030 (2 SWS)

Einzeltermine:
Di 25.10.16 18:00 - 20:00 SFG 1040
Prof. Dr. Michaela Knecht
09-74-M1-2 Einführung in die Ethnologie

Seminar

Termine:
wöchentlich Do 12:00 - 14:00 SFG 2060 (2 SWS)
Prof. Dr. Michaela Knecht

Modul 2 - Textuelle und mediale Dimensionen der Transkulturalität

Textual and Medial Dimensions of Transculturality
6 Credit Points
VAK Titel der Veranstaltung DozentIn
09-74-M2 Textuelle und mediale Dimensionen der Transkulturalität (in englischer Sprache)
Textual and Medial Dimensions of Transculturality

Vorlesung

Termine:
wöchentlich Di 16:00 - 18:00 (2 SWS)

Kommentar

Diese Veranstaltung entspricht der Veranstaltung 10-M83-1The-02!!

Prof. Dr. Kerstin Knopf
09-74-M2-Ü1 Textuelle und mediale Dimensionen der Transkulturalität

Übung

Termine:
wöchentlich Mi 18:00 - 20:00 SFG 2070 (2 SWS)
Aissatou Bouba (LB)
10-M83-1-The-02 Textual und media dimensions of transculturality / Textuelle und mediale Dimensionen der Transkulturalität

Seminar

Termine:
wöchentlich Di 16:15 - 17:45 SFG 2070 (2 SWS)

This lecture will introduce students to the field of transcultural and postcolonial studies and will lay the basis for classes with topics relating to transcultural and postcolonial phenomena, literatures, films, and media. Through a rather dense reading program and some documentary films and webcasts we will learn about colonial histories, neocolonial relations in the globalized world, and key concepts in Postcolonial Studies, such as alterity, hybridity, transculturality, manicheanism, dichotomy, colonial discourse, colonized mind, creolization, hegemony, exoticism, orientalism, essentialism, and syncretism. We will read the writings of the foremost thinkers of postcolonial and transcultural theories, including Frantz Fanon, Edouard Glissant, Gayatri Chakravorty Spivak, Stuart Hall, Homi Bhabha, Walter Mignolo, Edward Said, Wolfgang Welsh, Bill Ashcroft, Gareth Griffiths, and Helen Tiffin.
The lecture and discussions will be held in a mix of English and German; it will be combined with a “Übung” conducted in German. All texts will be provided electronically or through Stud IP. Requirements are regular attendance, participation in discussions, and in-depth knowledge of reading materials as well as a written exam at the end of the semester. Please note that prior enrollment via Stud.IP is mandatory.

Die Vorlesung führt Studierende in das Feld der transkulturellen und postkolonialen Studien ein. Es wird Grundlagen für weitere Seminare mit transkulturellen und postkolonialen Phänomenen, Literaturen, Filmen und Medien legen. Mit einem dichten Leseprogramm und einigen Dokumentar- und Webcastfilmen werden wir Kolonialgeschichte(n) und neokoloniale Gegebenheiten in unserer globalisierten Welt studieren sowie Schlüsselkonzepte der postkolonialen Studien wie Anderssein, Hybridität, Transkulturalität, Manichäismus, Dichotomien, Kolonialdiskurs, colonized mind, Kreolisierung, Hegemonie, Exotizismus, Orientalismus, Essentialismus and Synkretismus. Wir werden Texte der wichtigsten Denker der postkolonialen und transkulturellen Theorien lesen, inkl. Frantz Fanon, Edouard Glissant, Gayatri Chakravorty Spivak, Stuart Hall, Homi Bhabha, Walter Mignolo, Edward Said, Wolfgang Welsh, Bill Ashcroft, Gareth Griffiths, and Helen Tiffin.
Die Vorlesung und Diskussionen werden in einer Mischung aus Englisch und Deutsch gehalten; die Vorlesung wird durch eine “Übung” auf Deutsch begleitet. Alle Texte werden elektronisch oder in Stud IP zur Verfügung gestellt. Anforderungen sind regelmäßige Teilnahme, Beteiligung an Diskussionen und gute Kenntnis der Sekundärtexte sowie eine Klausur am Ende des Semesters. Vorherige Einschreibung durch Stud.IP ist Voraussetzung zur Teilnahme.

Prof. Dr. Kerstin Knopf

Modul 3 - Transkulturelle Kompetenz (früher M7)

Transcultural Competence
9 Credit Points (nicht bei Ringvorlesung!)
VAK Titel der Veranstaltung DozentIn
09-74-M3 Transcultural Competence: Interculturality – Transculturality – Diversity. Concepts and Applications (in englischer Sprache)

Seminar

Termine:
wöchentlich Fr 08:00 - 12:00 SFG 1070 (Schulungsraum Dez. 5) (4 SWS)


Dr. Margrit E. Kaufmann

Modul 4 - Profilbildung

Independent Studies
6 Credit Points (2 Semester)
VAK Titel der Veranstaltung DozentIn
09-74-M4 Profilbildung: Selbststudienmodul
Profile Development: Independent Studies

Seminar

Termine:
wöchentlich Mi 10:00 - 12:00 SFG 2080 (2 SWS)
Dr. Martina Grimmig

Modul 7 - Ethische, religiöse und historische Dimensionen der Transkulturalität (früher M3)

Hinweis: Das Modul ist ein Angebot im WiSe als erster Teil (2 SWS) für M7; der zweite Teil (2SWS) kann dann im SoSe studiert werden. Regulär wird M7 auch im SoSe komplett (4 SWS) angeboten.

Ethical, Religious and Historical Dimensions of Transculturality
6 Credit Points
VAK Titel der Veranstaltung DozentIn
09-54-MA-1-MSQ2 Neuere Theorien zu Religion in gegenwarts- und transkulturellem Kontext / The study of religion in modern and transcultural contexts: A theoretical approach

Vorlesung

Termine:
wöchentlich Di 14:00 - 16:00 SFG 1080 (2 SWS)

Religionswissenschaft ist eine Disziplin, die erst durch die Wahrnehmung von religiöser Pluralität und gesellschaftlicher Säkularisierung entstanden ist. Insofern wird in der Veranstaltung sowohl zunächst in historischer Perspektive die Geschichte der Disziplin in Auseinandersetzung mit religiöser Fremdheit und Säkularisierung vorgestellt. In einem zweiten Schritt werden neuere Ansätze und Studien zu Religion im Kontext von Pluralität und Transkulturalität gemeinsam gelesen und diskutiert.
Ziel der Veranstaltung ist es, religionswissenschaftliche Fragestellungen und Herangehensweisen an religionsbezogener Transkulturalität und Pluralität kennenzulernen.

Angebot für
• MATS: Das Modul ist ein zusätzliches und entsprechend freiwilliges Angebot für Erst- und Drittsemester des MATS als erster Teil (2SWS) für M7; der zweite Teil (2 SWS) kann dann im SoSe17 studiert werden. Regulär wird M7 auch im SoSe komplett (4 SWS) angeboten, allerdings nicht in dieser einführenden Form.
• MA Religionswissenschaft: Verpflichtend für alle ohne religionswissenschaftliches BA-Studium im SQ-Bereich.
• MA General Studies: Interessierte Studierende aus anderen Masterstudiengängen der Universität.

Studienbegleitende Leistung:
• vorbereitende Lektüre, regelmäßige Teilnahme an den Seminardiskussionen

Eine Online-Anmeldung bei StudIP ist erforderlich.

Modulprüfung für M7: Kleine HA; z.B. Theorievergleich unter einem Aspekt auf 10 Seiten.
Master-Hausarbeiten (20-25 S.) für andere Module nach Absprache auch möglich.
Modulprüfungen nur nach vorheriger Absprache mit der Dozentin!
Andere Prüfungsformen in Absprache mit der Dozentin u.U. möglich.

Prof. Dr. Gritt Maria Klinkhammer

Modul 8/9/10 - Wahlpflicht MATS (Kernfach)

9 Credit Points
VAK Titel der Veranstaltung DozentIn
09-50-M89-A1 Downsizing, Voluntary Simplicity und Minimalismus. Materielle Kultur in der Überflussgesellschaft (in englischer Sprache)
Downsizing, Voluntary Simplicity and Minimalism. Material Culture in the Affluent Society

Seminar

Termine:
wöchentlich Mi 18:00 - 20:00 SFG 1070 (Schulungsraum Dez. 5) (2 SWS)


Prof. Dr. Heike Derwanz
09-50-M89-A5 Scientific Travel Writing Before Orientalism? The Constantinopel Diary of Jasper Ulrich Seetzen (1802/03) (in englischer Sprache)

Seminar

Einzeltermine:
So 30.10.16 10:00 - 16:00 GW2 B3010 (Kleiner Studierraum)

Study Trip / Exkursion: Nov. 13-18th (20th)

Kommentar

Dr. Detlev Quintern (LB)
09-74-M8910-1 Transkulturelle Perspektiven auf Technik, Wissenschaft, Umwelt: Environmental Racism

Seminar

Termine:
wöchentlich Fr 12:00 - 16:00 SFG 2060 GW2 B1700 (4 SWS)

Die Veranstaltungen VAK 09-74-M8910-2 "Postkoloniale Wissenschafts- und Technikanthropologie" und VAK 09-74-M8910-2 ergeben zusammen das Modul "Transkulturelle Perspektiven auf Technik, Wissenschaft, Umwelt".

Kommentar

Dr. Sven Bergmann
09-74-M8910-2 Postkoloniale Wissenschafts- und Technikanthropologie

Seminar

Termine:
wöchentlich Di 10:00 - 12:00 SFG 2080 (2 SWS)

Die Veranstaltungen VAK 09-74-M8910-2 "Postkoloniale Wissenschafts- und Technikanthropologie" und VAK 09-74-M8910-2 ergeben zusammen das Modul "Transkulturelle Perspektiven auf Technik, Wissenschaft, Umwelt".

Kommentar

Dr. Katrin Amelang
Prof. Dr. Michaela Knecht
09-74-M8910-3 Diskurstheorie - Diskursanalyse. Ein Werkstattseminar

Seminar

Termine:
wöchentlich Mi 16:00 - 18:00 SFG 1070 (Schulungsraum Dez. 5) (2 SWS)
Prof. Dr. Dorle Drackle
09-74-M8910-4 Inklusion und Exklusion in Theorie und Praxis - Akademischer Austausch Israel/Deutschland

Seminar

1. Teil: 6.11.2016-13.11.2016 in Deutschland
2. Teil: 26.02.2017-02.03.2017 in Israel


4 SWS

Anne Mari Kauhanen
09-74-M8910-5 Coloniality, Food and Consumption

Seminar

Termine:
wöchentlich Mi 14:00 - 16:00 GW2 B1630 (2 SWS)

Einzeltermine:
Mo 19.12.16 16:00 - 20:30 GW2 B2200


Prof. Dr. Sabine Bröck
10-77-5-C2a-1 Robinsonaden
BA; MEd; TnL;MATS

Seminar

Termine:
wöchentlich Do 10:15 - 11:45 GW1-HS H1000 (2 SWS)

Daniel Defoes Robinson Crusoe installiert im frühen 18. Jahrhundert eine ganz neue Textsorte, die unter der Bezeichnung “Robinsonade” in die Literaturgeschichte eingegangen ist. Ausgehend von Defoes Klassiker, der im englischen Original den umständlichen Titel trägt: The Life and Strange Surprizing Adventures of Robinson Crusoe of York, Mariner: Who lived Eight and Twenty Years, all alone in an un-inhabited Island on the Coast of America, near the Mouth of the Great River of Oroonoque; Having been cast on Shore by Shipwreck, wherein all the Men perished but himself. With An Account how he was at last as strangely deliver'd by Pirates. Written by Himself (1719), werden wir uns diesem besonderen Genre widmen, welches grundsätzliche Fragen zum Zusammenwirken von Natur und Zivilisation, von Individuum und Gesellschaft literarisch entfaltet. Sprachübergreifend werden wir die Entwicklung dieses Genres bis in das 21. Jahrhundert verfolgen. Zuletzt hat der karibische Autor Patrick Chamoiseau eine Neuschreibung des Robinson Crusoe aus außereuropäischer Sicht vorgenommen (Die Spur des Anderen, 2014).
Ferner sind Ausblicke auf Robinsonaden mit weiblichen Protagonisten ebenso vorgesehen wie die mögliche Einbeziehung der Inselabenteuer-Romane von Jules Verne (Die geheimnisvolle Insel, 1874; Die Schule der Robinsons, 1882; Zwei Jahre Ferien, 1888) oder auch der ‘strukturalistische Robinson’ von Michel Tournier.
Ein Besuch des Robinson-Crusoe-Hauses in der Bremer Böttcherstraße ist Teil des Seminars.

Primärliteratur (Auswahl)
Chamoiseau, Patrick: L’empreinte à Crusoé, Paris: Gallimard 2012 [Dt.: Die Spur des Anderen. Roman nach Robinson Crusoe. Heidelberg: Wunderhorn 2014]
Defoe, Daniel: Robinson Crusoe, Köln: Anaconda 2011 (1719)
Tournier, Michel: Vendredi ou les limbes du Pacifique, Paris : Gallimard 1967 [Dt.: Freitag oder Im Schoß des Pazifik, Frankf./M.: Fischer 1996]

Robinsonaden mit weiblichen Protagonisten (Auswahl)
Daubenton, Marguerite: Zélie dans le désert, 2 vols. (1787)
Germanie, Comtesse de: La Petite fille de Robinson (1844)
Woillez, Catherine: Emma, ou le Robinson des demoiselles (1835)

Sekundärliteratur
Blackwell, Jeannine: “An Island of Her Own: Heroines of the German Robinsonades from 1720 to 1800.” In: The German Quarterly, Vol. 58, 1985, No. 1, 5-26.
Daemmrich, Horst S. & Ingrid G.: Robinson (Inseldasein). In: Dies.: Themen und Motive in der Literatur. Ein Handbuch. Tübingen: Francke, 1995. 2., überarb. u. erw. Aufl. S. 297-298.
Liebs, Elke: Schelme, Schiffbrüchige und Schaulustige. Robinsonaden und Aventüren als Alibi für Zivilisationskritiker, Gottsucher und Erotomanen. In: Bausinger, Hermann/ Beyrer, Klaus/ Korff, Gottfried (Hg.): Reisekultur. Von der Pilgerfahrt zum modernen Tourismus. München: Beck 1991, 263-269.
Ohnesorg, Stefanie: Mit Kompaß, Kutsche und Kamel. (Rück-) Einbindung der Frau in die Geschichte des Reisens und der Reiseliteratur. Röhrig: Universitätsverlag St. Ingbert 1996, S. 182-191.
Weber, Marie-Hélène: Robinson et robinsonnades. Etude comparée de « Robinson Crusoë » de Defoe, « Le Robinson suisse » de J. R. Wyss, « L'île mystérieuse » de J. Verne, « Sa Majesté des mouches » de W. Golding, « Vendredi ou Les limbres du Pacifique » de M. Tournier. Ed. Univ. du Sud, Toulouse 1993.
Bieber, Ada/ Greif, Stefan/ Helmes, Günter (Hg.): Angeschwemmt - Fortgeschrieben. Robinsonaden im 20. und beginnenden 21. Jahrhundert. Würzburg: Königshausen und Neumann 2009.

PD Dr. Natascha Ueckmann

Modul 8/9/10 - Wahlpflicht: Weitere relevante Angebote aus MATS-Kernfächern

Im Modul 8/9/10 können auch entsprechend gekennzeichnete Angebote aus den BA-Studiengängen der MATS-Kernfächer studiert werden. Notwendig ist hier eine VORHERIGE Absprache mit dem jeweiligen DozentIn, um die Prüfungsleistungen auf MATS-Niveau zu klären.
Wenn Angebote aus anderen Fächern jenseits der MATS-Kernfächer für M8/9/10 gewählt werden, muss das zuvor von der Modulbeauftragten genehmigt werden. Und dies ist ausschließlich nur für EINS der drei Module im 8/9/10-Bereich möglich.
VAK Titel der Veranstaltung DozentIn
09-50-M89-A4 Osteuropa

Seminar

Termine:
wöchentlich Mi 14:00 - 16:00 GW1 B0100 (2 SWS)
Dr. Oliver Hinkelbein
09-54-MA-1-M3 Katholizismus zwischen lokalen Traditionen und globalen Ansprüchen. Selbstkreuzigungen und -geißelungen auf den Philippinen

Seminar

Termine:
wöchentlich Mo 16:00 - 18:00 SH D1020 (2 SWS)

Einzeltermine:
Fr 03.02.17 - Sa 04.02.17 (Fr, Sa) 10:00 - 16:00 Teerhof

Religiöse Gruppen und einzelne Akteure nutzen zunehmend neue Formen digitaler Medien und werden damit Teil einer globalen Diskussion und Aushandlung von religiöser Autorität, Glaubensinhalten und Ritualen. Ein Beispiel solcher Mediatisierungsprozesse ist das beliebte Ritual an Karfreitag auf den Philippinen, namentlich die Selbst-Kreuzigung, die oft von Selbstgeißelungen begleitet wird. Heute ist dieses Ritual stark mediatisiert: es werden verstärkt Smartphones und Videokameras vom Publikum oder begleitenden Journalisten verwendet, zudem wird dieses Material später im Internet veröffentlicht und kommentiert. So ist das World Wide Web voll von Bildern und Videos, welche unter den Usern oft Diskussionen über den Sinn dieses Rituals sowie auslösen. Diese Ereignisse sowie deren öffentliche Präsentation werden von der katholischen Geistlichkeit auf den Philippinen selbst als auch im globalen katholischen Bereich stark kritisiert. Im Zusammenhang mit Globalisierung lässt sich ein interessantes Phänomen beobachten: die Mediatisierung des Rituals führt zu einer Internalisierung einer ehemalig rein lokal gedachten Tradition durch dessen Sichtbarmachung. Im globalen Diskurs führt dies zu neuen Aushandlungsprozessen um die Definition und damit zusammenhängend von Deutungshoheit über Konzepte wie („richtiges“ und „falsches“) Katholizismus und Christentum.
Im Seminar werden wir uns zunächst einen Überblick über das katholische Symbolsystem (religion préscript) und über die Kirchengeschichte in Asien und auf den Philippinen erarbeiten. Darüber hinaus sollen die Studierenden im Sinne des forschenden Lernens selbst sich einen Schwerpunkt in diesem Bereich suchen, eine eigene Fragestellung entwickeln und eine eigene kleine Forschung methodisch durchführen. Am Ende werden im Rahmen eines selbstorganisierten Symposiums die Ergebnisse präsentiert und diskutiert.

Prof. Dr. Kerstin Radde-Antweiler
10-77-5-C2a-3 Kolloquium: Forschung - Neuere Projekte und Texte
BA; MEd;MATS

Seminar

Termine:
wöchentlich Do 14:15 - 15:45 GW2 B1216 UNICOM Haus 3, Eingang rechts, Ebene 0, Seminarraum 4 (2 SWS)
wöchentlich Do 16:00 - 18:00 GW2 B1216
Prof. Dr. Gisela Febel
10-M83-2-P1-1 Key Topics in Literature: Fictions of Migration (in englischer Sprache)

Seminar

Termine:
wöchentlich Mo 12:15 - 13:45 SuUB 4320 (Studio II Medienraum ) (2 SWS)

In this seminar we will read works of fiction, and critical essays and articles, by and about “migrant” authors and their works – those who come from one geographical location and write in/about another. We will explore the changing natures of migration, and the effects that the movements of people and cultures continue to have on such concepts as “home,” “nation” and “identity.” This course is designed to build on students’ existing familiarity with literary and cultural theory, and develop their application of critical reading skills. It is available in both the ‘English-Speaking Cultures,’ and the ‘Transnational Literatures’ degree programmes.

Dr. Janelle Rodriques
10-M83-2-P1-2 Key Topics in Cultural History: The Postcolonial World in Literature and Film: Africa (in englischer Sprache)

Seminar

Termine:
wöchentlich Do 12:15 - 13:45 SFG 2040 (2 SWS)

This course is a comparative survey of the aesthetics and nature of African film and literature. We shall examine the development of these two genres in the last and current centuries. With regard to films, we are not just talking about cinematic productions but also on what has been produced on TV, videos and DVDs.
Images matter; some of the most enduring images of Africa and Africans come from Hollywood representations; from Tarzan (1918) to Tsotsi (2005). Other films such as the African Queen (1951) use Africa as a mere backdrop in their glorification of the west, with many portraying Europeans and Americans as saviours of Africa. Work of literature by westerners such as Joseph Conrad’s Heart of Darkness (1901) have also made a lasting impression on generations of westerners. As a result of these depictions, many members of the first generation of modern African writers, film and television producers produced works that negated these stereotypes by portraying their societies from an African perspective. After colonial rule, many of these men and women focused not just replying back to the West but mainly on portraying the many changes and challenges their countries are undergoing. The past two decades have also witnessed a rapid rise of film industries spearheaded by Nigeria’s Nollywood. These platforms allow African producers to address fellow Africans directly. It is arguably, Africa speaking back to itself. Writers have also turned their attention to the online medium producing short stories and poems that are mainly targeted at a burgeoning online African communities. During the course of a semester, we shall analyse these developments through a study of relevant texts and films. Our analysis of literature will not be complete without discussing oral literature as well as work published online.

Please note that this course is designed to be critically engaged. Class sessions will consist of discussions of the assigned readings and collaborative analysis of selected works. Students are expected to do the readings and to fully contribute to discussions in the classroom.

Week 1: Detailed study of the map of Africa introduction to notable authors and film producers.
Assignment: Students should study a map of Africa and bring this to the first session. Each student is expected to do a five-minute presentation on an African country of their choice.

Week 2: Africa in the West imagination
Reading: Chapter 1 to 3 of Joseph Conrad’s Heart of Darkness

Week 3: The development of African films
We watch Ousmane Sembene’s Borom Sarret (1963)
Reading:
1. Cassis Kilian’s Glimmering Utopia: 50 Years of African Film (2011). This is available for free download at http://www.jstor.org/stable/41336270

2.David Murphy’s Africans filming Africa: questioning theories of an authentic African cinema. This is available for download at http://www.jstor.org/stable/pdf/1771833.pdf?_=1470602958262

Week 4 & 5: First generation of modern African canon
Readings:
Naguib Mahfouz’s A Voice from the Other World (translated from the Arabic by Raymond Stock). This is available for free download at http://www.jstor.org/stable/4338211
Ousmane Sembene’s Tribal Scars and Other Stories. This is available at http://mrchrisattlc.weebly.com/uploads/2/3/4/8/23481786/tribal_scars_and_other_stories_-_sembene_ousmane.pdf
Read at least a chapter from The Cambridge History of African and Caribbean Literature, Volume 1 and Volume 2, edited by F. Abiola Irele and Simon Gikandi.

Week 6 & 7: Written texts in the 20th Century – Language, Colonialism and the response to colonialism
Readings:
Ngugi wa Thiong’o’s Weep Not Child. You can either borrow a copy from the library or buy one from Amazon
L. Adele Jinadu’s Language and Politics: On the Cultural Basis of Colonialism. This is available for download at http://www.jstor.org/stable/pdf/4391483.pdf

Week 8: The Negritude Movement and its influences
Reading:
Poems from the Negritude movement
Christopher L. Miller’s The (Revised) Birth of Negritude: Communist Revolution and "the Immanent Negro" in 1935. This is available for download at http://www.jstor.org/stable/pdf/25704473.pdf

Week 9: Foreign films and their impacts: On censorship and culture War
Reading: James R. Brennan’s Democratising Cinema and Censorship in Tanzania: 1920 – 1980. This is available for download at - http://www.jstor.org/stable/40033967

Week 10: The introduction of films and the evolution of traditional drama
Reading: Students are expected to have read prior to this session, Karin Barber’s “Orality, the Media, and New Popular Cultures in Africa.” Kimani Njoku (ed.) Media and Identity in Africa. (2009: 3-18). The book is available at the University Library and this particular article can also be read on Google Scholar at this web-link

https://books.google.co.uk/books?id=OjWlBgAAQBAJ&pg=PA3&lpg=PA3&dq=%22ORALITY,+THE+MEDIA+AND+NEW+POPULAR+CULTURES+IN+AFRICA&source=bl&ots=EiT8-oF0Yv&sig=CAm4aEbkA1kqQ5ZyoCM5AX-Epx0&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwiG_53ewrTOAhXDCcAKHRYrAoUQ6AEIJjAC#v=onepage&q=%22ORALITY%2C%20THE%20MEDIA%20AND%20NEW%20POPULAR%20CULTURES%20IN%20AFRICA&f=false

Week 12: The rise and rise of Nollywood: How the Nigerian film industry rose to become the second largest in the world. Discussions of some of the key players and seminal works.
Reading:
Jonathan Haynes and Onookome Okome’s Evolving Popular Media Nigerian Video Films. It is available for download at http://www.jstor.org/stable/3820623

Week 13: From YouTube to Netflix: Nollywood in a Digital Age
Reading:
Noah Tsika’s From Yorùbá to YouTube: Studying Nollywood's Star System. This can be downloaded at http://www.jstor.org/stable/10.2979/blackcamera.5.2.95

Week 14: New Media and African literature: New media literary genres; critical discussion of creative works in digital media.
Readings: Students to select texts from Saraba online magazine, www.thenewblackmagazine.com, Brittle Paper etc.

Learning Outcomes: You are expected to write an essay at the end of the semester based on the materials used on this course. You are also expected to produce a detailed journal of external materials you may have read or seen relating to our discussions. In your essay and journal, you are expected to demonstrate you have grappled with most of the issues raised during our discussions.

Olorunshola Adenekan

Weitere Wahlangebote

VAK Titel der Veranstaltung DozentIn
08-29-3-SP12-1 Development Sociology: Theory and Policy in Practice (in englischer Sprache)
[Entwicklungssoziologie: Theorie und Politik in ihrer Umsetzung]

Vorlesung

Termine:
wöchentlich Fr 08:00 - 10:00 SpT C4180 (2 SWS)

The module ‘Development Sociology’ introduces the students to (1) the different theories of development; (2) the implementation of development theory inspired policies in development practice, as well as (3) the epistemological and methodological tools of development research.
Each theoretical approach will be dealt with in two sessions of the lecture. Students will also be encouraged to develop project ideas of their own.

The lecture ‘Development Sociology: Theory and Policy in Practice’ will cover a range of development theories and their influences on policy practice including key concepts and philosophies spanning Modernization and Growth, Neoliberalism, Dependency and Self-reliance, Participation and Sustainability, Women and Gender, Post-development ideas and alternatives to development, together with multiple modernities and more.

The seminar ‘Development Theory in Practice: Epistemological and Methodological Toolbox’ will introduce students to epistemological reflections and methodological considerations and tools for empirical development research, including power mapping, Praxis/Reflexive Action Research, community-based participatory methods, perception studies, mobile and multi-sited ethnographies, and doing research in difficult environments.

Key reading:

Chen, Kuan-Hsing (2010) Asia as Method: Towards Deimperialization, Durham: Duke University Press.

Scheyvens, R. and Storey, D. (2009) (eds.) Development Fieldwork: A Practical Guide, London: Sage.
Hesse-Biber S.G. and and Leavy, P. (2004) (eds.) Approaches to Qualitative Research: A Reader on Theory and Practice, Oxford & New York: Oxford University Press.

Prof. Dr. Anna-Katharina Hornidge
08-29-3-SP12-2 Development Sociology: Theory and Policy in Practice (in englischer Sprache)
[Entwicklungssoziologie: Theorie und Politik in ihrer Umsetzung]

Seminar

Termine:
wöchentlich Di 08:00 - 10:00 SFG 1070 (Schulungsraum Dez. 5) (2 SWS)

The module ‘Development Sociology’ introduces the students to (1) the different theories of development; (2) the implementation of development theory inspired policies in development practice, as well as (3) the epistemological and methodological tools of development research.
Each theoretical approach will be dealt with in two sessions of the lecture. Students will also be encouraged to develop project ideas of their own.

The lecture ‘Development Sociology: Theory and Policy in Practice’ will cover a range of development theories and their influences on policy practice including key concepts and philosophies spanning Modernization and Growth, Neoliberalism, Dependency and Self-reliance, Participation and Sustainability, Women and Gender, Post-development ideas and alternatives to development, together with multiple modernities and more.

The seminar ‘Development Theory in Practice: Epistemological and Methodological Toolbox’ will introduce students to epistemological reflections and methodological considerations and tools for empirical development research, including power mapping, Praxis/Reflexive Action Research, community-based participatory methods, perception studies, mobile and multi-sited ethnographies, and doing research in difficult environments.

Key reading:

Chen, Kuan-Hsing (2010) Asia as Method: Towards Deimperialization, Durham: Duke University Press.

Scheyvens, R. and Storey, D. (2009) (eds.) Development Fieldwork: A Practical Guide, London: Sage.
Hesse-Biber S.G. and and Leavy, P. (2004) (eds.) Approaches to Qualitative Research: A Reader on Theory and Practice, Oxford & New York: Oxford University Press.

Prof. Dr. Anna-Katharina Hornidge
Dr. Rapti Siriwardane

Modul 11 - Abschluss: Themenfindung und Kolloquium, Masterarbeit

VAK Titel der Veranstaltung DozentIn
09-74-M11 Abschlusskolloquium
Colloquium for Candidates

Colloquium

Einzeltermine:
Di 01.11.16 16:00 - 18:00 SFG 3070
Di 13.12.16 16:00 - 18:00 SFG 3070
Fr 16.12.16 10:00 - 14:00 GW2 B2200
Di 24.01.17 16:00 - 18:00 SFG 3070
Fr 03.02.17 10:00 - 14:00 GW2 B2200
Prof. Dr. Heike Derwanz

Ansprechpartner für die Inhalte des Veranstaltungsverzeichnisses

Alte Vorlesungsverzeichnisse (bis Sommersemester 2012)