Aktuelles
Exploring Multimodal Humour: Decolonial and Intercultural Perspectives
This event explores how black humor functions as a powerful tool for resistance, pedagogy, and decolonial critique in contemporary Europe. Through stand-up performance, digital content, and scholarly analysis, both speakers investigate how racialized identities and social inequalities are negotiated and subverted through comedic expression.
Prof. Alfonso Bartolomé (Virginia State University) will present a lecture titled “Decolonial Perspective through Asaari Bibang’s Humor in the Digital World.” This talk examines the work of Spanish-Equatoguinean comedian Asaari Bibang, whose performances address topics such as racism, immigration, and stereotypes through a decolonial lens. Drawing on Horace’s dictum docere et delectare, Prof. Bartolomé explores how Bibang uses laughter as a means of protest and community-building, asserting Black identity and agency within digital and cultural spaces.
Prof. Margherita Dore (Sapienza University of Rome) will deliver a lecture titled “‘Tanto ‘nero’ in spagnolo si dice ‘negro’: Subverting Stereotypes and Racism through Stand-up Comedy.” Her talk investigates the work of Assiane Diop and Nathan Kiboba, two emerging stand-up comedians in Italy whose performances critically engage with racism, identity, and cultural stereotypes. By subverting audience expectations, these comedians open up space for reflection on systemic social inequalities and the transformative potential of humor.
We hope you will join us for this insightful event. Please feel free to share this invitation with students and colleagues who may be interested.
To register for the online talk please write an email to: afroeuropecyberspace@uni-bremen.de.
Adventures in Afropea: Black Travelogues as Counter Narratives to Colonial-Ethnographic Travel Writing
Gastvortrag von Jenaba Samura (ZfL Berlin) im Rahmen des MA ESC Seminars „African diaspora studies and Afroeuropean literatures“ (Dozentin: J. Borst)
3 July 2025 | 18-20 c.t. | GW2 B3010
In diesem Vortrag wird untersucht, wie zeitgenössische schwarze Reiseberichte über Europa als literarische Gegenerzählung zu den ethnographischen Reiseberichten europäischer Schriftsteller des 19. Anhand von Johnny Pitts Afropean. Notes from Black Europe (2019) und dessen Vorläufer The European Tribe von Caryl Phillips (1986) wird untersucht, wie diese Texte den kolonialen „weißen Blick“ dekonstruieren und narrative Strategien entwickeln, um Europa als hybriden, afro-europäischen Raum neu zu imaginieren.
~Wellen~ Interdisziplinäre Dialoge im WSP Meeres-, Polar- und Klimaforschung
Vorlesungsreihe: Jeden zweiten Dienstag von 18:15-20:00, Rotunde im Cartesium an der Universität Bremen
Diese Vorlesungsreihe soll erstmals über alle Fachbereiche an der Universität Bremen hinweg ein interdisziplinäres Gespräch zu den Ozeanen – genauer gesagt zum Thema „Welle“ – ermöglichen. Die Welle lässt sich aus vielen Perspektiven beleuchten. Die Ozeanographie, Meteorologie und die Mathematik zum Beispiel zeigen auf, wie die Interaktion von Turbulenz, Wellen und Wirbeln im Ozean und der Atmosphäre das Klima und die Temperatur der Erde mitbestimmt. Unsere klimatische Zukunft misst sich unter anderem in Wellen verschiedener Größen, Schnelligkeiten und Ordnungen, in Tsunamis, „rogue waves,“ oder regelmäßigen Wellen.
Aber neben Messungen, Computersimulationen und Zukunftsprognosen in der ocean wave science kann man Wellen auch anders begreifen. So kennen die Ökonomie und Soziologie wellenartigen Phänomene. Die Kunst ist voll von ikonischen Wellendarstellungen, sei es in der Form der Malerei Rembrandts, der 1633 „Christus im Sturm“ auf einer riesigen Welle darstellte, bis hin zur berühmten The Great Wave of Kanagawa des japanischen Künstlers Katsushika Hokusai. Dann gibt es natürlich auch Wellen ganz anderer Art: Schallwellen, Gravitationswellen, elektromagnetische Wellen, oder auch die Welle als aquatische Metapher für politische Bewegungen und literarische und filmische Trends.
Diese Vorlesungsreihe soll verschiedene Aspekte der Welle beleuchten und somit unsere Fachbereiche miteinander ins Gespräch bringen. Wie messen, beschreiben, begreifen und verstehen wir Wellen in den verschiedenen Disziplinen? Und wo und wie ergeben sich interdisziplinäre Interferenzen und Anknüpfungspunkte?
Organisation: Kerstin Knopf (FB 10), Andrea Muehlebach (FB 9) kknopfuni-bremen.de und muehlebauni-bremen.de
Diese Veranstaltung ist hybrid.
Termine:
12.11.2024:
Stefan Helmreich (Massachusetts Institute of Technology (MIT)): Inaugural Lecture: A Book of Waves: Ocean Waves, Ocean Science, Ocean Media.
26.11.2024:
Johannes Kiefer (Fachbereich 4): Technische Thermodynamik: Welleninterferenz – von der Badewanne bis ins Optiklabor
Kerstin Knopf (Fachbereich 10): North American and Postcolonial Literary and Cultural Studies: Fluten und Wellen in Amerikanischer Literatur
3.12.2024:
Alice Lefebvre (Fachbereich 5 und MARUM): Sediment waves in rivers and estuaries: What underwater dunes tell us about water currents and sand transport, and how can we manage them?
Raimund Bleischwitz (Fachbereich 8 und ZMT): Wellenreiten für den Klimaschutz – Bausteine einer Theorie des Wandels und zur Rolle der Politik
17.12.2024:
Andreas Rademacher (Fachbereich 3): Mathematical Models of Waves and their Analysis
Jana Jürgs (Fachbereich 10): Germanistische Mediavistik: Wellen sind weiblich – Undine und ihre Schwestern
7.1.2025:
Elda Miramontes García (Fachbereich 5 und MARUM): Brandung in der Tiefsee
Torben Klarl (Fachbereich 7): (Lange) Wellen in der Ökonomik
21.1.2025:
Marie Fujitani (Fachbereich 8 und ZMT): Waves to and from our shores: reflecting on the future of coastal tourism
Sarina Niedzwiedz (Fachbereich 2): Die Folgen mariner Hitzewellen auf Kelpwald-Gemeinschaften
28.1.2025
Till Markus (Fachbereich 6 und Helmholtz-Zentrum Leipzig für Umweltforschung): Titel TBD
Andrea Muehlebach (Fachbereich 9): Haben Wellen Rechte?
The Black Diaspora in Western Andalusia from a Historical-Anthropological Perspective
Presentation by Andrea Rueda Herrera (Sevilla) in the public lecture series of Worlds of Contradiction (WOC)
On the 05.11.2024: 18:15 - 19:45
Uni Bremen, SFG: Room 1.020
Until the middle of the 20th century, there were small groups of people known as “negra” (black) or “morena” (brown) in several towns in Huelva (Andalusia, Spain). Both socially and academically, their existence has been linked to the trade of enslaved black Africans in the Early Modern period, which relates these populations to the Black Diaspora in the Iberian Peninsula. My doctoral research has been conducted in one of these towns, Gibraleón, where many of these “morenas” and “negras” families live today. Through archival and ethnographic work, I have been able to create a genealogy as well as delve into the social, economic and cultural dynamics of the town to understand the structures and strategies that help us to understand the existence and persistence of this very specific social phenomenon in Spain.
Andrea Rueda Herrera holds a bachelor in Humanities and Translation Studies, a Master in Religion Studies and a Master in Anthropology. She is currently working on her Doctoral dissertation, financed by the Spanish Ministry of Universities. In her research, Andrea focuses on the identity and sociability of the Black Diaspora in Southwestern Spain, combining historiographic and anthropological methodologies. In this regard, she is a member of the Research Project The Making of Blackness in Early Modern Spain: A Process of Cultural and Social Negotiation from the Bottom-Up, directed by Dr. Diana Berruezo-Sánchez.
Photo Exhibition: Afromayores – Memory and Genealogy of Afrodescendants in Spain
15.10.2024 –15.12.2024, 18:00
At GRK Contradiciton Studies, Grazer Straße. 2
“Afromayores” is an audiovisual project coordinated by Lucía Asué Mbomío Rubio, Laurent Leger Adame, and José Oyono Ngalo that aims to increase the visibility of African and Afro-descendant individuals over 65 years of age in Spain. The project’s objective is to acknowledge their existence, elucidate their history, and valorise their experiences, celebrating their legacy, knowledge, contributions, and struggles. It is one of the numerous artistic initiatives associated with the Conciencia Afro association and its Afro-centric cultural centre, Espacio Afro, in Madrid.
From 15 October to 15 December 2024 the photographic exhibition “Afromayores” will be displayed at the premises of RTG Contradiction Studies (Grazer Str. 2, Bremen). The exhibition comprises portraits captured by photographer Laurent Leger Adame, and images from the personal archives of the persons represented.
The exhibition is supplemented by a series of video interviews accessible via YouTube through QR codes.The exhibition will commence with a vernissage on 15 October 2024, at 6:00 PM, featuring Laurent Leger Adame, who will discuss the project’s conception, motivation and aim (in English).
Curators:
Nelson Sindze Wembe (RTG: Contraditions Studies)
Dr. Julia Borst (PI, ERC Starting Grant AFROEUROPECYBERSPACE)