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Bachelor's Studies

Bachelor Courses

Lernziele/Kompetenzen:

In Erweiterung des betriebswirtschaftlichen Grundwissens sollen die Teilnehmer die zentralen Aspekte der Unternehmensgründung sowie der Führung eines jungen Unternehmens kennen lernen. Sie sollen insgesamt befähigt werden, unternehmerisch zu denken und zu handeln – einer der wesentlichen Schlüsselkompetenzen für lebenslanges Lernen. Die Vermittlung von Wissen steht dabei ebenso im Mittelpunkt wie die Anwendung ausgewählter Instrumente, Methoden und Ansätze sowie vor allem die Übertragung des Gelernten auf reale Anwendungskontexte. Die Studierenden entwickeln dadurch eine Handlungsfähigkeit und sind in der Lage Situationen, Feedback und die eigene Arbeit kritisch zu reflektieren. Speziell soll die Veranstaltung zum Gründen motivieren und qualifizieren.

Inhalte:

Die Inhalte der Lehrveranstaltung fußen auf einem soliden Verständnis von Unternehmertum und beruflicher Selbstständigkeit als Grundvoraussetzung von Gründungen. Darauf aufbauend wird der Gründungsprozess vermittelt. In diesen eingepasst sind: die Entwicklung einer Geschäftsidee, die Bewertung einer Geschäftsidee, die Überführung einer Geschäftsidee in ein Geschäftsmodell, die Entwicklung von Gesamtdarstellungen wie Value Propositions Canvases, Business-Pläne und „Pitch-Decks“. Darauf aufbauend werden Governance-Fragen (vor allem Rechtsform, Patentschutz) und Grundlagen des Gründungsmarketings und der Gründungsfinanzierung vermittelt.

Prüfungsform:
Portfolio Prüfung mit individueller und Gruppenkomponente.

Besonderheit SoSe20: Alle Prüfungselemente werden in digitaler Form eingereicht. Eine physische Anwesenheit ist nicht erforderlich.

Based on Entrepreneurship I, this course broadens the students’ understandings as for start-up creation and the management of earlystage businesses. Students will learn how to think and act from the perspective of start-up entrepreneurs. The course aims at imparting start-up related knowledge and applies relevant concepts to real-life cases. The course qualifies students and shall motivate students to run own business activities. Participating in Entrepreneurship I is not mandatory for taking part in this course.

Based on LEMEX teaching projects like „SME Management”, “Innovation Projects from Practice (Non-Digital)”, and “Digital Innovation Projects from Practice - Digilab“ students will deepen their expertise of venture management and work on own venture projects or continue their work on the projects from practice. Thereby, the project groups will receive individual mentoring and apply learned skills, methods and tools to real-life cases. They learn how to handle conceptual basics previously learned in the courses Entrepreneurship I and II.

Teaching Project IEM²

The project module for startup management is committed to the development of individual business ideas of students, which are further developed throughout the semester in order to achieve functioning business models. The iterative learning process takes advantage of current practical methods such as Design Thinking and the Lean-Startup. The methods of Design Thinking are used in the initial stage of evaluating the business idea, whereas the method of Lean-Startup is used to develop the business model.

This course is about developing corporate ideas and innovations into new products, services or ventures in close cooperation with the spin company. This includes using strategic planning and startup-management tools such as design thinking, business model canvas, lean startup and business planning. The students enhance their skills in the areas of idea generation and assessment, strategic thinking, business model development, team building, project management, allocation of resources and pitching. The aim is to develop a market-ready business model and to pitch the results at the end of the course.

Stud.IP

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Course Catalog

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Course Handbooks

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