Publications
Delgado-Osorio, X., Koval, V., Hartig, J., & Harsch, C. (accepted). Strategic processing of source text in reading-into-writing tasks: a comparison between summary and argumentative tasks. Journal of English for Academic Purposes.
Dobric, N., Cesnik, H., & Harsch, C. (Eds.) (in print). Advanced Methods In Language Testing. P. Lang Verlag, Reihe Language Testing and Evaluation.
Harsch, C. (2023). Book review Reflecting on the Common European Framework of Reference for Languages and its Companion Volume. Language Testing
. Online First, doi.org/10.1177/02655322221144788.
Harsch, C. (in print). Large-scale assessment. In F. Matz & D. Rumlich (Eds.), Examinations in Foreign Language Teaching: Theory and Practice. Frankfurt a.M.: Peter Lang.
Harsch, C. (im Druck). Formen und Verfahren der Evaluation von Lernleistungen. In H. Martinez, W. Hallet, & F. G. Königs (Hrsg.), Handbuch Methoden im Fremdsprachenunterricht. Klett/Kallmeyer Verlag.
Harsch, C., & Koval, V. (accepted). Usability of CEFR Companion Volume scales for the development of an analytic rating scale for academic integrated writing assessment. CEFR Journal - Research and Practice.
Harsch, C., Vahlenkamp, H., & Müller-Karabil, A. (2023). "Du musst immer etwas sagen - ob das richtig ist, ob das falsch ist...": Herausforderungen für Internationale Studierende im Bereich der Mündlichkeit. Fremdsprachen und Hochschule, 98, 11-41.
Huhta, A., Harsch, C., Leontjev, D., & Niemegen, L. (2023). Diagnosing Writing. London: Routledge. DOI: 10.4324/9781315511979-5.
Buschmann-Göbels, A. (2022). Bedarfsgerechte Deutschangebote für Lehrkräfte mit ausländischer Qualifikation. Chancen und Herausforderungen. In: Wojciechowicz, A. A., Rüdiger, M. & Gozales Olivo, D. (Hrsg.) (2022). Wie gelingt der berufliche Einstieg von geflüchteten und migrierten Lehrkräften in Deutschland? Theoretische und konzeptionelle Überlegungen, Erfahrungen und Handlungsbedarfe. Weinheim: Beltz, 204-219.
Buschmann-Göbels, A. & Chaudhuri, T. (Hrsg.) (2022). Fremdsprache Deutsch 67 (2022). Kooperative Lernszenarien. Berlin: Erich Schmidt Verlag GmbH & Co.KG
Buschmann-Göbels, A. & Rodewald, C. (2022). Kooperatives Lernen online – Herausforderungen und Chancen am Beispiel einer Fortbildungsreihe zum Sprachcoaching für DaF/DaZ-Lehrkräfte aus aller Welt. In: Buschmann-Göbels, A. & Chaudhuri, T. (Hrsg.). Fremdsprache Deutsch, 67, 40-46.
Buschmann-Göbels, A. & Chaudhuri, T. (2022). Kooperative Lernszenarien. In: Fremdsprache Deutsch, 67, 3-8.
Buschmann-Göbels, A., Lange, S. & Rodewald, C. (2022). (Sprach-)Lernberatung in digitalen Settings – Möglichkeiten und Grenzen. In: Brandt, A. (Hrsg.) (2022). Quo Vadis Sprachlehre? Neue Unterrichtsformen vor der Tür. Dokumentation der 1. AKS-Online- Konferenz. FLF 55. Bochum: AKS-Verlag, 85-98.
Buschmann-Göbels, A. & Purchla, J. (2022). Aus der Praxis in die Praxis. In: Klepper-Pang, A. & Bahr, A. (Hrsg.) (2022). Sprachen. Politik. Sprachenpolitik. Der Beitrag der Sprachenzentren zur Hochschule der Zukunft. FLF 54. Bochum: AKS-Verlag, 467-471.
García Fernández, I., Harsch, C., & Pérez Novo, E. (2022). Assessing speaking skill in English in Cuban Higher Education. Transformación, 18(1), 127-138.
Harsch, C. (2022). Buchrezension Hinger/Stadler "Testen und Bewerten". Zeitschrift Deutsch als Fremdsprache, 3(59), 184-186.
Brandt, A., Buschmann-Göbels, A., & Harsch, C. (Eds.). (2021). Rethinking the language learner: Paradigms - Methods - Disciplines. Fremdsprachen in Lehre und Forschung. Bochum: AKS Verlag.
Buschmann-Göbels, A., Lange, S., Rodewald, C. & Berthold, U. (2021). Tutorielle Beratung für Deutschlernende – zielgruppenspezifische Weiterentwicklung eines Konzepts. In R. Freudenberg-Findeisen, C. Harsch & A. Middeke (Hrsg.), Zursprachlichen undgesellschaftlichen Integration neu zugewanderter Menschen. Eine Bilanz. Universitätsverlag Göttingen.
Buschmann-Göbels, A., Lübker, L., Rodewald, C. & Haber, O. (2021). Sprachliche Unterstützungsangebote für Lehrkräfte mit Fluchthintergrund – wissenschaftlich begleitet. In A. Brandt, A. Buschmann-Göbels & C. Harsch(Hrsg.), Rethinking the Language Learner: Paradigmen – Methoden – Disziplinen. (S. 78-93). AKS-Verlag.
Freudenberg-Findeisen, R., Harsch, C., & Middeke, A. (Eds.). (2021). Zur sprachlichen und gesellschaftlichen Integration neu zugewanderter Menschen: Eine Bilanz. Göttingen: Materialien Deutsch als Fremdsprache, Bd. 105.
Harsch, C. (2021). Preparing students in higher education for the intercultural workplace. In CERCLES (Hrsg.), Learning beyond Culture: Reports from the field on Intercultural Communicative Competence. European Confederation of Language Centres in Higher Education.
Harsch, C. (2021). Mehrsprachigkeitspolitik an der Universität Bremen – Umsetzung am FZHB. In S. Kirchmeyer (Ed.), Klassisch – modern – digital: Fremdsprachenunterricht an Hochschulen zwischen Tradition und Moderne. Dokumentation der 30. Arbeitstagung des AKS 2018, Weimar, 92-99.
Harsch, C., Müller-Karabil, A. & Buchminskaia, E. (2021). Addressing the challenges of interaction in online language courses. System,103. 102673, pre-print: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0346251X2100227X.
Harsch, C. & Seyferth, S. (2021). Revamping the finals - Transparenz und Vergleichbarkeit schriftlicher Abschlussprüfungen. In A. Brandt, A. Buschmann-Göbels & D. Harsch (Hrsg.), Rethinking the learner. Paradigmen - Methoden – Disziplinen. Fremdsprachen in Lehre und Forschung. (S. 124-148). AKS-Verlag.
Harsch, C., Seyferth, S., & Villa Larenas, S. (2021). Evaluating a collaborative and responsive project to develop language assessment literacy. Language Learning in Higher Education, 11(2), 311-342. https://doi.org/10.1515/cercles-2021-2020
Müller-Karabil, A., Berthold, U., von Ribbeck, G. & Harsch, C. (2021). Deutsch für den Hochschulkontext: Erfahrungen aus einem sprachlichen Vorbereitungsprogramm für Geflüchtete. In A. Brandt, A. Buschmann-Göbbels & C. Harsch (Hrsg.), Rethinking the Language Learner: Paradigmen - Methoden - Disziplinen. Erträge des 7.Bremer Symposions. Fremdsprachen in Lehre und Forschung Bd. 53. (S. 94-105). AKS-Verlag.
Müller-Karabil, A. & Harsch, C. (2021). Refugee students in German Higher Education: How perceptions of time and language impact on academic experiences. In J. Berg, M. Grüttner & B. Streitwieser (Hrsg.), Refugees in Higher Education. Questioning the Notion of Integration. (S. 55-75). Springer.
Müller-Karabil, A., Harsch, C. & Vahlenkamp, H. (2021). Bereit für den Studienstart? Empirische Erkenntnisse aus einer Begleitforschungsstudie zur sprachlichen Vorbereitung von Geflüchteten auf die Hochschule. In R. Freudenberg-Findeisen, C. Harsch & A. Middeke (Hrsg.), Zur sprachlichen und gesellschaftlichen Integration neu Zugewanderter – eine Bilanz. Universitätsverlag Göttingen.
Müller-Karabil, A., Ringwald, C., & Seyferth, S. (2021). Analyse von (Test)Aufgaben zum Leseverstehen. In A.Brandt, A. Buschmann-Göbbels & C. Harsch (Hrsg.), Rethinking the Language Learner: Paradigmen - Methoden - Disziplinen. Erträge des 7.Bremer Symposions. Fremdsprachen in Lehre und Forschung Bd. 53. (S. 260-269). AKS-Verlag.
Harsch, C. (2020). Schreibkompetenzen beurteilen und rückmelden. Fremdsprachen Lehren und Lernen, 49(1), Themenheft „Schreiben in der Fremdsprache“, 99-112.
Harsch, C., de la Caridad Collada Peña, I., Gutiérrez Baffil, T., Castro Álvarez, P. & García Fernández, I.(2020). Interpretation of the CEFR Companion Volume for developing rating scales in Cuban higher education. CEFR Journal Research and Practice, 3, 87-97.
Harsch C. & Kanistra, V. (2020). Using an innovative standard setting method to align integrated and independent writing tasks to the CEFR. Language Assessment Quarterly, 17(3), 262-281. https://doi.org/10.1080/15434303.2020.1754828
Harsch, C., & Malone, M. (2020). Language proficiency: Definitions, scales (ACTFL, CEFR, ILR). In P. Winke & T. Brunfaut (Eds.), Handbook of Second Language Acquisition and Language Testing. Routledge.
Harsch, C. & Seyferth, S. (2020). Marrying achievement with proficiency - developing and validating a local CEFR-based writing checklist. Assessing Writing, 43. Online First: http://doi.org/10.1016/j.asw.2019.100433
Bärenfänger, O., Harsch, C., Tesch, B. & Vogt, K. (2019). Reform, Remake, Retusche? – Diskussionspapier der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung zum Companion to the CEFR. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 30(1), 3-9.
Harsch, C. (2019). English varieties and targets for L2 testing. In C. J: Hall & R. Wicaksono (Hrsg.), Ontologies of English. Conceptualising the language for learning, teaching, and assessment. Cambridge Applied Linguistics Series. (S. 165-186). Cambridge University Press.
Harsch, C. (2019). What it means to be at a CEFR level. Or why my Mojito is not your Mojito – on the significance of sharing Mojito recipes. In A. Huhta, N. Figueras & G. Erickson (Hrsg.), Developments in language education – a memorial volume in honour of Sauli Takala, 76-93. EALTA / University of Jyväskylä, Finland. Available online: http://www.ealta.eu.org/documents/resources/Developments%20in%20Language%20Education%20A%20Memorial%20Volume%20in%20Honour%20of%20Sauli%20Takala.pdf.
Müller-Karabil, A. & Harsch, C. (2019). Sprachlernwege geflüchteter Menschen im Vorbereitungsstudium. Fremdsprachen und Hochschule, 94, 31-61.
Seyferth, S. (2019). Fremdsprachenlehrkräfte als Expertinnen und Experten im Forschungsprozess: Wie können sie selbst davon profitieren? In C. Falkenhagen, H. Funk, M. Reinfried & L. Volkmann (Hrsg.), Sprachen lernen integriert – global, regional, lokal. Dokumentation zum 27. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), Beiträge zur Fremdsprachenforschung Band 15. (S. 201-212). Schneider Verlag Hohengehren GmbH.
Abdulhaleem, E. & Harsch, C. (2018). Using the CEFR Scales to Assess Students’ Proficiency Levels in a Saudi-Arabian Higher Education Context. In A. Brandt, A. Buschmann-Göbels & C. Harsch (Hrsg.), Der Gemeinsame Europäische Referenzrahmen für Sprachen und seine Adaption im Hochschulkontext. Erträge des 6. Bremer Symposions. Fremdsprachen in Lehre und Forschung Bd. 51. AKS-Verlag.
Buschmann-Göbels, A. & Rodewald, C. (2018). Interkulturelles Lernen für die Schule: Deutschförderung für Lehrkräfte aus aller Welt - Der Bremer Weg. In A. Brandt, A. Buschmann-Göbels & C. Harsch (Hrsg.), Der Gemeinsame Europäische Referenzrahmen für Sprachen und seine Adaption im Hochschulkontext. Erträge des 6. Bremer Symposions. Fremdsprachen in Lehre und Forschung Bd. 51. AKS-Verlag.
Harsch, C. (2018). Developing Listening Test Specifications for Listening. In J. I. Liontas, TESOL International Association & M. Deli Carpini (Hrsg.), TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/9781118784235.eelt0619.
Harsch, C. (2018). Diagnose und Beurteilung. In S. Heinz, A. Riedel & T. Riecke-Baulecke (Hrsg.), Basiswissen Lehrerbildung: Englisch unterrichten. (S. 275-297). Klett / Kallmeyer.
Harsch, C. (2018): Discrete Testing of Listening. In J. I. Liontas, TESOL International Association & M. Deli Carpini (Hrsg.), TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/9781118784235.eelt0620.
Harsch, C. (2018). How suitable is the CEFR for setting university entrance standards? Language Assessment Quarterly 15(1), 1–7.
Harsch, C. & Poehner, M. E. (2018). Enhancing student experience abroad. The potential of dynamic assessment to develop student interculturality. In C. Borghetti & A. Beaven (Hrsg.), Study abroad and inteculturality. Perspectives and discourses. (S. 158-178). Routledge.
Makarova, A. (2018). Using the CEFR for assessing discussion in class. In A. Brandt, A. Buschmann-Göbels & C. Harsch (Hrsg.), Der Gemeinsame Europäische Referenzrahmen für Sprachen und seine Adaption im Hochschulkontext. Erträge des 6. Bremer Symposiums. Fremdsprachen in Lehre und Forschung, Vol. 51. (S. 65-77). AKS-Verlag.
Ringwald, C. & Harsch, C. (2018). „Und dann kommt das große Erwachen an der Uni“ – Eine explorative Bedarfsanalyse. Fremdsprachen und Hochschule, 92, 9-18.
Seyferth, S., Lavagno, A., Kucera, P. & Harsch, C. (2018). Der GER als Grundlage zur Entwicklung sprachbergreifender Testspezifikationen. In A. Brandt, A. Buschmann-Göbels & C. Harsch (Hrsg.), Der Gemeinsame Europäische Referenzrahmen für Sprachen und seine Adaption im Hochschulkontext. Erträge des 6. Bremer Symposions. Fremdsprachen in Lehre und Forschung Bd. 51. AKS-Verlag.
Buschmann-Göbels, A. & Jahnke, A. (2017). Bridging Passion and Profession – Lernräume für kooperatives Lernen eröffnen. In C. Harsch, Krings, Kühn (Hrsg.), Erträge des 5. Bremer Symposions zum autonomen Sprachenlernen. (S. 121-134). AKS-Verlag.
Buschmann-Göbels, A. & Jahnke, A. (2017). Meet the Needs – Lernberatung heterogener Lerngruppen zwischen individuellen Bedürfnissen und fachlichen Anforderungen. In J. Böcker, C. Saunders, L. Koch & M. Langner (Hrsg.),Beratung und Coaching zum Fremdsprachenlernen – Konzepte, Qualitätssicherung, praktische Erfarungen. Giessener Fremdsprachendidaktik Online 9. http://geb.uni-giessen.de/geb/volltexte/2017/12596/pdf/GiFon_9.pdf
Buschmann-Göbles, A. & Kühn, B. (2017). A CEFR-informed e-portfolio in blended learning at a German university. In F. O'Dwyer et al. (Hrsg.), Critical, Constructive Assessment of CEFR-informed language teaching in Japan and Beyond. (S. 91-106). Cambridge University Press.
Harsch, C. (2017). Kompetenz. In C. Surhkamp (Hrsg.), Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. (S. 166-169). Metzler.
Harsch, C. (2017). Noten und Kompetenzorientierung – wie geht das zusammen?. Die Neueren Sprachen (Gesamtverband Moderne Fremdsprachen Jahrbuch 5/6), 11-22.
Harsch, C. (2017): Zertifikate. In C. Surhkamp (Hrsg.), Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. (S. 383-386). Metzler
Harsch, C., Krings, H. & Kühn, B. (Hrsg.) (2017). Inhalt und Vielfalt – Neue Herausforderungen für das Sprachenlernen und –lehren an Hochschulen. Fremdsprachen in Lehre und Forschung Bd. 50. AKS-Verlag.
Harsch, C., Ushioda, E. & Ladroue, C. (2017). Investigating the predictive validity of TOEFL iBT scores and their use in informing policyin a U.K. university setting
(TOEFL iBT Research Report TOEFL iBT – 30, ETS Research Report RR – 17-41). Educational Testing Service. doi.org/10.1002/ets2.12167. (peer-reviewed)
Hartig, J. & Harsch, C. (2017). Multidimensional structures of competencies – focusing on text comprehension in English as a foreign language. In D. Leutner, J. Fleischer, J. Grünkorn & E. Klieme (Hrsg.), Competence Assessment in Education: Research, Models and Instruments. (S. 357-368). Springer.
Makarova, A. (2017). Researching and Teaching Discussion in English. The genre of discussion: conducting discourse analysis, designing speaking activities and testing assessment forms. LAP Lambert Academic Publishing.
Makarova, A. (2017). Teaching discussion in the academic settings using genre-based methodology. In T.Pattinson (Hrsg.), IATEFL 2016 Birmingham Conference Selections. IATEFL.
Brandt, A. (2016). Help me write it right! Eine empirische Analyse individueller Schreibcoachings für Promovierende. Fremdsprachen in Lehre und Forschung, 49. AKS-Verlag.
Eckes, T., Müller-Karabil, A. & Zimmermann, S. (2016). Assessing writing. In D. Tsagari & J. Banerjee (Hrsg.), Handbook of second language assessment (S. 147–164). De Gruyter.
Harsch, C. (2016). Benchmarking the revised Integrated Skills In English Exam Suite (ISE) to the CEFR. Internal research report of the benchmarking study conducted March to November 2016, Trinity Colledge London.
Harsch, C. (2016). Der zweite Blick: Meta-Analysen und Replikationen. In D. Caspari, F. Klippel, M. Legutke & K- Schramm (Hrsg.), Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik. Ein Handbuch. (S. 99-107). Narr.
Harsch, C. (2016). Nachhaltiges Sprachenlernen oder: „Was bleibt hängen nach einem Sprachkurs?“. In Goltz (Hrsg), Plattdüütsch … lehrst jümmerst wat dorto. Lebenslanges Lernen mit Plattdeutsch. (S. 12-15). Bundesraat för Nedderdüütsch.
Harsch, C. (2017). Proficiency. ELT Journal, Advanced access, https://academic.oup.com/eltj/article/71/2/250/2447425
Harsch, C. (2016). Standardorientierung im Kontext des Lernens und Lehrens von Sprachen. In E. Burwitz-Melzer, G. Mehlhorn, C. Riemer, K. Bausch & H. Krumm (Hrsg.), Handbuch Fremdsprachenunterricht. (S. 88-92.) A. Francke Verlag Tübingen.
Harsch, C. (2016). Testen. In D. Caspari, F. Klippel, M. Legutke & K- Schramm (Hrsg.), Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik. Ein Handbuch. (S. 204-217). Narr.
Harsch, C. & Hartig, J. (2016). Comparing C-tests and Yes/No vocabulary size tests as predictors of receptive language skills. Language Testing, 33, 555-575, https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0265532215594642
Harsch, C. & Poehner, M. (2016). Enhancing student experience abroad: The potential of dynamic assessment to develop student interculturality. Language and Intercultural Communication
. www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14708477.2016.1168043
Schulz, A. & Seyferth, S. (2016). Schreibkompetenz stärken: Bestandsaufnahme zum Aufbau der dezentralen Schreibwerkstatt im Fachbereich Sprach- Literaturwissenschaften. Resonanz. Magazin für Lehre und Studium an der Universität Bremen, 11-15. https://blogs.uni-bremen.de/resonanz/2016/10/17/schreibkompetenz-staerken/.
Seyferth, S. (2016). Eine Frage der Verantwortung – Zur Assessment Literacy von Lehrkräften am Beispiel mündlicher Klassenarbeiten im Französischunterricht. In Hethey, M., Jöckel, A. (Hrsg.), Perspektiven eines reflexiven Wissenschaftsverständnisses in der fremdsprachendidaktischen Forschung. Studien zur Fremdsprachendidaktik und Spracherwerbsforschung Vol. 6. (S. 113-136). Wissenschaftlicher Verlag Trier.
Seyferth, S. (2016). (Review) Bayerlein, Oliver (Hrsg.) (2015): Campus Deutsch. Deutsch als Fremdsprache B2/C1 (Hueber Verlag). Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht. 21(1), 263 – 267.
Spencer-Oatey, H. & Harsch, C. (2016). The Critical Incident Technique. In Z. Hua (Hrsg.), Research Methods in Intercultural Communication: A Practical Guide. (S. 223-238). Wiley-Blackwell.