Sessions

Session 1

Lifelong Learning and Language Centers

How do we prepare students for language learning after academia?

Chair: Ann Schult (Bremen) / Gabriele Marx-Tilp (Nordhausen)
Room: B 2890
TimeTopicLanguage
16:15 - 17:00

Scope of Digital Applications and Digital Security in Foreign Language Teaching

Ahmet Bal (Köln)

English
17:00 - 17:45

Talent or grit? How to become a competent autonomous learner (PDF presentation)

Olaf Lenders (Bonn-Rhein-Sieg)

English

 

TimeTopicLanguage
11:30 - 12:15

Kompetenzvermittlung am Sprachenzentrum der Zukunft: vom kritischen Umgang mit Sprachlernmedien zum International Classroom (PDF presentation)

Sabina Schaffner (Zürich, Schweiz))

Deutsch
12:15 - 13:00

Internationalisation and university language policies: English for university staff at German language centers (PDF presentation)

Fabienne Quennet (Marburg) / Till van Lil (Münster)

English

Session 2

Interculturalism and Multilingualism

How can we promote interaction in language learning and dialog between cultures, languages and language learning communities?

Chair: Christine Rodewald (Bremen) / Nicola Heimann-Bernoussi (Bochum)
Room: B 3009
TimeTopiceLanguage
16:15 - 17:00

Funktionale Mehrsprachigkeit an der Hochschule – das Sprachenkonzept der TU Darmstadt als sprachenpolitische Realisierung der Werte Diversität und Weltoffenheit

Stefanie Nölle-Becker / Britta Hufeisen / Constanze Bradlaw (Darmstadt)

Deutsch
17:00 - 17:45

Fostering student engagement through problem-solving in multidisciplinary, transnational teams (PDF presentation)

Susan McAnsh / Eva Braidwood (Oulu, Finland)

English

 

TimeTopicLanguage
14:30 - 15:15

Creating a tool to explore Ukrainian language teacher multilingualism: Reporting findings of a pilot study

Maryana Natsiuk (Ternopil, Ukraine) / Viktoriia Osidak (Kiev, Ukraine) / Karin Vogt (Heidelberg)

English
15:15 - 16:00

Hajdemo do roboty!? – Slawische Sprachen im Doppelpack schneller lernen

Melanie Alexandra Zedler / Violetta Kozik-Rafii (Bremen)

Deutsch
TimeTopicLanguage
11:30 - 12:15

Plurilingual teaching and learning approaches in university language courses (PDF presentation)

Stephanie Bergmann (Bremen)

English
12:15 - 13:00

Wie kann die direkte Beteiligung von Nichtregierungsorganisationen im Sprachunterricht das kulturelle Lernen und den kulturellen Austausch fördern? (PDF presentation) 

Olga Gaudioso Solsona (Münster)

Deutsch

Session 3

Flexible Learning and Teaching Formats

How are hybrid, blended, asynchronous and synchronous learning  and teaching formats helping us further adapt our teaching practices?

Chair: Irmgard Wanner (Leipzig) / Friederike Weiß (Bremen)
Room: B 2880
TimeTopicLanguage
16:15 - 17:00

A multi-dimensional teaching format for language education (PDF presentation)

Kristina Knauff / Nathalie Kirchmeyer (Stockholm, Schweden)

English
17:00 - 17:45

Fusing old and new techniques to support language learning and teaching

Emilia Johnson / Jane Mahoney / Jeroen van Engen (Groningen, Niederlande)

English

 

TimeTopicLanguage
14:30 - 15:15

Der Zukunft zugewandt: Sprachkurse- flexibel und diversifiziert

Anikó Brandt (Hamburg) / Friederike Weiß (Bremen)

Deutsch
15:15 - 16:00

‘Online Language Teaching and Inter-Institutional Sharing’ - Innovationen im Fremdsprachenunterricht an amerikanischen Hochschulen

Felix Kronenberg (Michigan, USA)

Deutsch
TimeTopicLanguage
11:30 - 12:15

Strategieorientierte Förderung

Alena Müller / Sinja Ballmer  / Jonathan Tadres (Zug, Schweiz)

Deutsch
12:15 - 13:00

Kollaboratives Schreiben mit dem Etherpad – Systematische Förderung der Schreibkompetenz am Beispiel eines Blended-Learning-Settings im universitären DaF-Unterricht

Stanislav Katanneck (Bochum)

Deutsch

Session 4

Online Language Assessment

Which tools can we use, what (new) assessment formats are there, and what precautions do we need to take?

Chair: Anna Soltyska (Bochum) / Sonja Zimmermann (Bochum)
Room: B 3850
TimeTopicLanguage
16:15 - 17:00

Sind Sprachenzentren zu noisy? – Ungewollte Variabilität in Beurteilungen in universitärer Fremdsprachenlehre

Tim Dittmann (Oldenburg)

Deutsch
17:00 - 17:45

Staatlich akkreditierte Sprachprüfungen während der Pandemie und danach

Krisztina Babos / Szilvia Dömők / Szilvia Gróf / Júlia Kissné Adorján / Magdolna Lehmann / Zoltán Géza Lukácsi / Róbert Märcz / Zsuzsanna Soproni (Budapest, Ungarn)

Deutsch

 

TimeTopicLanguage
14:30 - 15:15

CANCELLED

Integrierte mündliche Sprachfertigkeiten online fördern und prüfen

Adriana Ramírez de Kallweit  / Christina Mandt (Bonn)
 

German
15:15 - 16:00

Online implementation of an integrated writing assessment (PDF presentation)

Valeriia Koval (Bremen) / Ximena Delgado (Frankfurt / Main) / Claudia Harsch (Bremen) / Johannes Hartig (Frankfurt / Main)

English
TimeTopicLanguage
11:30 - 12:15

Integrating reading and writing and the role of a plagiarism-detection tool to enhance student learning in advanced academic English courses. (PDF presentation)

Martina Behrens / Claudia Harsch (Bremen)

English
12:15 - 13:00

Online Language Assessment: What we need to know about security

Arum Perwitasari (ETS, Niederlande)

English

Session 5

Autonomy

How can we reframe and promote the concept of learner autonomy amongst language teachers, learners and stakeholders? How can this autonomy be sustainably supported and how can appropriate learning spaces be designed for it?

Chair: Annette Jahnke (Bremen) / Christian Hagen (Nürnberg-Erlangen)
Room: B 2900
TimeTopicLanguage
16:15 - 17:00

Wieviel Heteronomie braucht der Fremdsprachenunterricht? (PDF presentation) 

Madjid Nezhad Masum (Heidelberg)

Deutsch
17:00 - 17:45

CANCELLED

Unterstützung und Validierung von selbstgesteuerten Sprachlernprojekten in der Hochschulbildung

Katia Carraro (Fribourg | Freiburg, Schweiz)

Deutsch

 

TopicTopicLanguage
14:30 - 15:15

AI meets AI: Wie lassen sich artificial intelligence und academic integrity in Einklang bringen?

Anna Soltyska (Bochum) / Sigrid Behrent (Paderborn)

Deutsch
15:15 - 16:00

Interactional Practices in Peer Tutoring of Autonomous Language Learners (PDF presentation)

Henning Vahlenkamp (Bremen)

English
TimeTopicLanguage
11:30 - 12:15

Gebaute Veränderung: Das LanguageLab+ als Raum für extracurriculares Sprachenlernen (PDF presentation)

Sabine Schmidt / Ali Esmi (Frankfurt / Main)

Deutsch
12:15 - 13:00

Aufbau von Sprachcafés als Teil eines Selbstlernzentrums

Steffen Skowronek / Samira Luna Villanueva (Potsdam)

Deutsch
Updated by: SZHB