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Dr. Miira Hill

: Dr. Miira Hill

Building/room:  Linzer Straße 6 (LINZ6)
Phone:  +49 (0) 421 218 676 36

E-Mail:  mhillprotect me ?!uni-bremenprotect me ?!.de

Member of the ZeMKI Lab: "Digital Communication and Information Diversity"

Vita

Miira Hill is a sociologist and postdoctoral researcher at ZeMKI. Since 2020 she is associated with the Professor of Communication and Media Studies with a focus on Digital Communication. She is member of the Lab “Digital Communication and Information Diversity” and is coordinating the graduate program at ZeMKI. From 2018-2020, she has been coordinating the interdisciplinary module "Science Uses Methods" at the Leuphana University in Lüneburg. She studied sociology, technical environmental protection and psychology in Stuttgart, Bielefeld, San Francisco and Berlin and did her doctorate on contemporary communication and legitimation practices of science in transdisciplinary science communication at the Technical University of Berlin in the field of general sociology (title: Slamming Science. The New Art Of Old Public Science Communication; Scientific debate in 2016; Supervisors: Prof. Dr. Hubert Knoblauch and Prof. Dr. Martin Reinhart). In her thesis, she applied and worked on theories of sociology of knowledge, feminist approaches to science and technology studies as well as innovation research. After earning her doctoral degree, Miira Hill was a part of the interdisciplinary research training group "Innovation Society Today" at the TU Berlin.

For many years she has been teaching in the fields of emotion sociology, social constructivism, sociology of religion, qualitative and visual methods, history of science, history of sexuality and visual communication. She is currently researching on the relationship between science and the public in the context of digital societies and related developments at German universities, especially in the field of digital humanities and digitally mediated methods.

 

Publications

 

  1. Hill, M und Katharina Kirn (2021): Die Nahbarkeit des Digitalen. Zur Verminderung von Technikangst durch (weibliche) Vergemeinschaftung. In: Buzzword Digitalisierung. Relevanz von Geschlecht und Vielfalt in digitalen Gesellschaften. Friederike Apelt, Jördis Grabow, Lisbeth (Hrsg.) Suhrcke
  2. Hill, M. (2020): Innovative Popular Science Communication? Materiality, Aesthetics and Gender in Science Slams. In: J. M. Morcillo und C. Y. Robertson-von Trotha (Hrsg.) Genealogy of Popular Science: From Ancient Ecphrasis to Virtual Reality. Bielefeld: transcript Verlag
  3. Hill, M (2020): Wissenschaft und Öffentlichkeit im Zeichen der Digitalisierung: Die Produktion und Kommunikation des Science Slams. In: P. Niemann,L. Bittner,C. Hauser, P. Schrögel (Hrsg.) Science-Slam:Multidisziplinäre Perspektiven auf eine populäre Form der Wissenschaftskommunikation. Springer Fachmedien Wiesbaden
  4. Wilke, R. & Hill, M.; (2019): Visual and aesthetic practices in science communication. In: Traue, B.; Blanc, M.; Cambre, M.-C. (Hrsg.): Visibilities. Multiple Orders and Practices through Visual Discourse Analysis and Beyond. Forum Qualitative Research, Special Issue.
  5. Hill, M. & Braunisch, L. (2019): Schaubilder: Zur kommunikativen Konstruktion des Knoblauch’schen Denkens. Oder: zur Frage, warum Huberts Schaubilder ohne ihn keinen Sinn ergeben. In: B. Schnettler, R. Tuma, D, vom Lehn, B. Traue, T. S. Eberle (Hrsg) Kleines Al(e)phabet des Kommunikativen Konstruktivismus: Fundus Omnium Communicativum - Hubert Knoblauch zum 60. Geburtstag. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden
  6. Weiser, A., Hill, M., Picht, L., Prien-Ribcke, S., Lübcke, E., & Heudorfer, A. (2019): Forschendes Lernen an der Leuphana Universität Lüneburg: Das Leuphana Semester. In: G. Reinmann, E. Lübcke, & A. Heudorfer (Hrsg.) Forschendes Lernen in der Studieneingangsphase. Springer Fachmedien Wiesbaden.
  7. Hill, M. (2017): Die Versinnbildlichung der Wissenschaft im Science Slam. Herausforderungen für Gesellschaftswissenschaften in gegenwärtigen kommunikativen Gattungen. In: S. Selke; A. Treibel (Hrsg.) Öffentliche Wissenschaft und gesellschaftlicher Wandel. Wiesbaden: Springer VS, 169-186.
  8. Hill, M. (2017): Science Slam und die (Re)Präsentation von Wissenschaft. Neue Einsichten des Kommunikativen Konstruktivismus über Wissenschaftskommunikation in der Popkultur. In: J. Reichertz; R. Tuma (Hrsg.) Der Kommunikative Konstruktivismus bei der Arbeit . Weinheim, München: Juventa Verlag, 187-217.
  9. Hill, M. (2015): Embodiment of Science in Science Slams. A Case of Informal Public Science Communication. In: E. Stengler (Hrsg.) Studying Science Communication. University of West England science communication Postgraduate Papers, 18-23.
  10. Hill, M. (2014): Science Slam und die Geschichte der Kommunikation von wissenschaftlichem Wissen an außeruniversitäre Öffentlichkeiten. In: J. Engelschalt; A. Maibaum, (Hrsg.) Auf der Suche nach den Tatsachen. Proceedings der 1. Tagung des Nachwuchsnetzwerks INSIST, Berlin, 127-141.