Zum Hauptinhalt springen

Dr. phil. Joanna Pfingsthorn (Researcher)

Researcher für das Arbeitsgebiet Fremdsprachendidaktik Englisch (Schwerpunkt Inklusion)

Dr. phil. Joanna Pfingsthorn

Office: GW 2, A 3.755
Telephone: 0421 218-68174
Office hours: by arrangement (via ZOOM)
E-Mail: pfingsthornprotect me ?!uni-bremenprotect me ?!.de

Portraitphoto

Curriculum Vitae

Dr. Joanna Pfingsthorn has been a researcher at the department of Foreign Language Education at the University of Bremen since 2019. Her main research interest is inclusive education in foreign language teaching. From 2007-2019 she worked as a lecturer and research associate at the Institute of English and American Studies at the University of Oldenburg, where she trained prospective EFL teachers. She holds a PhD in Foreign Language Education from the University of Oldenburg, a M.Sc. in Cognitive Science from the University of Amsterdam and B.A. in Psychology from Jacobs University Bremen.

Publications

Recent peer-reviewed articles

  • Pfingsthorn, Joanna. "Inclusive communicative language teaching: hidden contradictions and overt practical issues". The European Journal of Applied Linguistics and TEFL, 2021, in press.
  • Pfingsthorn, Joanna, Czura, Anna, Kramer, Christian and Stefl, Martin. "Interculturality and professional identity: Exploring the potential of telecollaboration in foreign language teacher education". Interculturality and the English Language Classroom, edited by Mabel Victoria and Chittima Sangiamchit, 2021, Palgrave Macmillan.
  • Pfingsthorn, Joanna, Kramer, Christian, Czura, Anna and Stefl, Martin. "The formation of professional identity and motivation to engage in telecollaboration in foreign language education". European Journal of Language Policy, 11(2), 2019, 143–165. doi:10.3828/ejlp.2019.10
  • Pfingsthorn, Joanna and Czura, Anna. "Student teachers’ intrinsic motivation during short-term teacher training workshop". Language, Culture and Curriculum, 30, 2017. 

Edited volumes and monographs

  • Doff, Sabine & Pfingsthorn, Joanna, editors. Media Meets Diversity @ School: Wie kann Lernen und Lehren in der digitalen Welt unter den Vorzeichen von Diversität gelingen? Trier: WVT, 2020.
  • Giesler, Tim, and Pfingsthorn, Joanna, editors. Masters of Reflective Practice. Abschlussarbeiten in der Fremdsprachendidaktik. Studien zur Fremdsprachendidaktik und Spracherwerbsforschung vol. 15, WVT, 2020.
  • Pfingsthorn, Joanna. "Variability in learner errors as a reflection of the CLT paradigm shift". Fremdsprachendidaktik inhlats- und lernerorientiert. Peter Lang, 2013.

Further articles:

  • Pfingsthorn, Joanna, and Giesler, Tim. “Specific preferences vs. inclusive foreign language education: (Pre-service) teachers' implicit attitudes towards varieties of English.” Pluricentric Languages amd Language Education. Pedagogical Implications and Innovative Approaches to Language Teaching, edited by Marcus Callies and Stefanie Hehner. Routledge Research in Language Education, Routledge, in preparation.
  • Pfingsthorn, Joanna, and Giesler, Tim. “... und sie lernen doch! Englischlehrerbildung in Zeiten der Pandemie.” From Exclusion to Community. Lehren und Lernen in pandemischen Zeiten, edited by Heiner Böttger and Julia Weltgen, in preparation.
  • Pfingsthorn, Joanna. "What are language errors?". Die Große Frage, edited by Sabine Doff,  Tim Giesler und Mareike Tödter. Trier: WVT.
  • Giesler, Tim & Pfingsthorn, Joanna. "Anbahnung autonomem Lehrerhandelns durch Elemente Forschenden Studierens". Masters of Reflective Practice. Abschlussarbeiten in der Fremdsprachendidaktik. 2020, Trier: WVT.
  • Niesen, Heike & Pfingsthorn, Joanna. "Forschendes Studieren in der Lehrerbildung". Masters of Reflective Practice. Abschlussarbeiten in der Fremdsprachendidaktik, edited by Tim Giesler and Joanna Pfingsthorn.

Recent conference and guest talks

  • May 2021: ATEE one-day Conference: Teaching Languages Post-Covidly. "Flexible alienation and effective frustration: Pre-service foreign language teachers on their education during the COVID-19 crisis" (with Tim Giesler)
  • February 2021: 1. Bremer Vernetzungsforum - Vernetzte Zukunft – Zukünftige Vernetzung. Inklusive Bildung und Digitalität, Bremen,  „Forschung hilft: Potenziale inklusiver Unterstützung im Unterricht durch etablierte Forschungsinstrumente und -methoden“ (with Julia Weltgen)
  • Febraury 2021: 1. Bremer Vernetzungsforum - Vernetzte Zukunft – Zukünftige Vernetzung. Inklusive Bildung und Digitalität, Bremen: „Medienverfügbarkeit und digitale Lernangebote“ (with Julia Weltgen und Lisa Schüler)
  • February 2021: From Exclusion to Community - Lehren und Lernen in pandemischen Zeiten (online): „Wenn man nicht kommunizieren kann... Potenziale eines inklusiven, digitalen Englischunterrichts“ (with Julia Weltgen)
  • February 2021: From Exclusion to Community - Lehren und Lernen in pandemischen Zeiten (online), : „... und sie lernen doch! Englischlehrerbildung in Zeiten der Pandemie“ (with Tim Giesler)
  • February 2021: III Second Language Learning and Disabilities Conference, Boston: “Inclusive communicative language teaching: hidden contradictions and overt practical issues” (with Ana Rovai)
  • December 2020: virtual guest talk at the KU Eichtstätt-Ingolstadt: „Ich sehe was, was Du nicht bist! Beurteilung von Lernprozessergebnissen von (angehenden) Lehrkräften im Kontext des inklusiven Fremdsprachenunterrichts der Sekundarstufe I“ (with Julia Weltgen)
  • December 2020: In Education WE trust? Vertrauen in Bildung und Bildugsmedien, Georg Eckert Institut/Leibniz Institut für internationale Schulbuchforschung, Braunschweig: „(Dis-)trust in assessment: How fundamental attribution error can threaten fair evaluation in inclusive foreign language education“
  • September 2020: Plurizentrische Sprachen und Fremdsprachenunterricht - Implikationen für eine reflektierte Handlungspraxis in Schule, Hochschule und LehrerInnenausbildung, Bremen: „Specific preferences vs. inclusive foreign language education: (pre-service) teachers’ implicit attitudes towards varieties of English” (with Tim Giesler)
  • May 2020: Teacher Education Policy in Europe (TEPE) - Sustainability and Ethics in Teacher Education and Education Policy, Helsinki, Mai 2020: “Fair assessment in inclusive foreign language (teacher) education: The role of fundamental attribution error in diagnostic processes” (with Julia Weltgen)
  • February 2020: Inklusionsforscher*innen Tagung (IFO), Wien: „Zugänge zu (fremdspachlichen) Welten – Attribution und Kompetenzvermittlung im inklusiven Unterricht“ (with Julia Weltgen)
  • November 2019: Valorizing Practice - Grounded Histories of Language Learning and Teaching, Hanse-Wissenschaftskolleg Delmenhorst: “The (notorious) CLT paradigm shift vs. the learned/tested curriculum”