Zum Hauptinhalt springen

Veranstaltungsverzeichnis

Lehrveranstaltungen WiSe 2021/2022

Language Sciences, M.A.

Lehrveranstaltungen für Studierende nach der neuen Prüfungsordnung (MPO 2014)

Pflichtmodule

Projektmodul (PR) (15 CP), 2. Semester

Modulbeauftragter: Prof. Dr. Thomas Stolz, Kontakt: stolz@uni-bremen.de

Anbei der Link zu häufig gestellten Fragen:
http://www.fb10.uni-bremen.de/linguistik/pdf/FAQ_MA_Projektmodul.pdf
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-M82-2-PR-1Multilingual Bremen / Mehrsprachigkeit in Bremen
Modultyp D im Modul FE im Studiengang Language Sciences, M.A.

Seminar

Termine:
wöchentlich Mi 14:00 - 16:00 Externer Ort: GW2 A 3.500 und asynchron (2 SWS)

In Bremen beträgt der Anteil der Bevölkerung mit Migrationshintergrund aktuell ca. 30%, bei Grundschülern über 50%. Mehrsprachigkeit ist demnach ein weit verbreitetes Phänomen, ohne dass schon alle Details über diese Art des Sprachverhaltens hinreichend erforscht sind.
In dieser stark empirisch ausgerichteten Veranstaltung sollen eigene, je nach Verpunktung mehr oder weniger umfangreiche studentische Forschungen initiiert und durchgeführt werden, die sich mit Mehrsprachigkeit in der Stadt oder dem Bundesland Bremen beschäftigen. In vierzehntäglich stattfindenden Sitzungen werden die wichtigsten linguistischen Erhebungsmethoden für mehrsprachige Situationen anhand exemplarischer Forschungsprojekte vorgestellt. Zudem sollen die Studierenden eigene Projekte entwickeln und diskutieren. In den Semesterferien werden bei größerem Beratungsbedarf weitere Seminar- oder Sondersprechstundentermine angeboten. Am Ende der Semesterferien werden in einem ganztägigen Workshop die Forschungsergebnisse vorgestellt. Das Seminar wird für das Modul FE anerkannt. Bei entsprechender Leistung wird dieses Modul auch als Projektmodul (PR) anerkannt.

Christel Stolz

Modul Wissenschaftliche Praxis (WI) (15 CP), 3. Semester

Modulbeauftragter: Prof. Dr. Thomas Stolz, Kontakt: stolz@uni-bremen.de

Die Studierenden sollen sich schon vor ihrem Masterabschluss mit dem wissenschaftlichen Alltag vertraut machen und dort eigene Erfahrungen sammeln. Diese Erfahrungen sollen sie außerhalb der vertrauten Seminarumgebung machen. D.h. dass die Studierenden im Rahmen dieses Pflichtmoduls den Kontakt zur Wissenschaftswelt suchen, indem sie z.B. versuchen,
eigene Ideen publik zu machen,
Diskussionsrunden zu suchen, in denen bestimmte Themen von Fachleuten angesprochen werden,
in Institutionen mitzuarbeiten, in denen sprachwissenschaftlich relevante Fragestellungen eine prominente Rolle spielen u.v.a.m.
Dabei sollen sich die Studierenden aktiv einbringen. Es wird empfohlen, dass sich die Aktivitäten im Modul Wissenschaftliche Praxis thematisch auf die geplante Masterarbeit orientieren.
In Absprache mit einem Betreuer / einer Betreuerin (möglichst in Personalunion mit einem Mentor / einer Mentorin) legen die Studierenden ein Portfolio vor, das mindestens zwei verschiedene durch schriftliche Belege nachzuweisende Leistungen aus folgenden Bereichen enthält:
1. Tagungsorganisation,
2. Hospitation/Praktikum an einer Forschungseinrichtung,
3. Hospitation/Praktikum bei einem linguistischen Verlag,
4. passive Teilnahme an linguistischen Konferenzen,
5. aktive Teilnahme an einer linguistischen Tagung durch eigenen Vortrag/eigenes Poster (Bestätigung des Eingangs des Abstracts genügt),
6. Erwerb einer weiteren Fremdsprache,
7. eigene Publikation (auch in Koautorenschaft, Bestätigung des Eingangs des Manuskripts genügt),
8. Tutorium im Rahmen des linguistischen Lehrprogramms,
9. aktive Teilnahme am Nachwuchskolloquium der Language Sciences,
10. Mitarbeit an einer studentischen Arbeitsgruppe in den Language Sciences,
11. weitere mit dem Betreuer / der Betreuerin abzusprechende Kategorien (z.B. zusätzliche Module aus dem Programm des MA Language Sciences, die nicht schon für den Wahlpflichtbereich genutzt werden).
Der Betreuer / die Betreuerin unterstützt die Studierenden durch Beratung (z.B. hinsichtlich der Auswahl der zu besuchenden Konferenzen, eines geeigneten Publikationsorgans, einer zu erlernenden Fremdsprache usw.). Dieses Modul bleibt unbenotet.
Anbei der Link zu häufig gestellten Fragen: http://www.fb10.uni-bremen.de/linguistik/pdf/FAQ_MA_WissPraxis.pdf
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-M82-3-WI-2Grundlagen wissenschaftlichen Arbeitens
Diese Veranstaltung findet eventuell online synchron statt.

Blockveranstaltung

Einzeltermine:
Sa 11.12.21 10:00 - 17:00 GW2 B3850
Anna Tilmans

Abschlussmodul (AM) (30 CP), 4. Semester

Modulbeauftragte: Dr. Christel Stolz, Kontakt: cstolz@uni-bremen.de

Das Abschlussmodul setzt sich aus der Masterarbeit (27 CP) und einer Begleitveranstaltung (3 CP - unbenotet) zusammen. Die Begleitveranstaltung ist ein eintägiger Workshop (Blockveranstaltung), der von Dr. Christel Stolz angeboten wird. Der Termin wird noch bekannt gegeben. Die Anmeldung bei der Veranstalterin ist verpflichtend.
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-M82-4-AM-1M.A.-Examensworkshop: "Kolloquium"
Der Termin wird rechtzeitig bekannt gegeben.

Blockveranstaltung

Der Examensworkshop ist eine Pflichtveranstaltung für alle MA-Studierenden im Fach Language Sciences, die im Wintersemester 2021/2022 ihre Abschlussarbeit beginnen. In der Mitte des WiSe ergeht eine schriftliche Einladung zu einer Vorbesprechung an alle Studierende, die sich bis dahin bei Stud.IP angemeldet haben. Bei der Vorbesprechung wird gemeinschaftlich der Termin des Workshops festgelegt, der meist in den Semesterferien liegt. Beim Workshop sollen die Studierenden ein ca. 45-minütiges Exposé ihrer Arbeit präsentieren, das anschließend im Plenum diskutiert wird. Die Abschlussarbeit muss zum Zeitpunkt des Workshops noch nicht abgeschlossen sein, vielmehr geht es um die Darstellung von work in progress. Die Präsentation der Abschlussarbeit ist unbenotet.

Christel Stolz

Modul Linguistisches Kolloquium A (LK) (3 CP), 1.-3. Semester

Modulbeauftragte: Dr. Christel Stolz, Kontakt: cstolz@uni-bremen.de
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-M82-1-3-LK-1Studientag mit Tom Güldemann: "Die Sprachen Afrikas"
Dieser Studientag findet online synchron statt.

Blockveranstaltung

Einzeltermine:
Do 27.01.22 09:00 - 18:00 online
Cornelia Stroh

Modul Linguistisches Kolloquium B (LK) (3 CP), 1.-3. Semester

Modulbeauftragte: Dr. Christel Stolz, Kontakt: cstolz@uni-bremen.de
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-M82-1-3-LK-2Studientag mit Nicole Nau: "Baltische Sprachen"
Dieser Studientag findet online synchron statt.

Blockveranstaltung

Einzeltermine:
Di 08.02.22 09:00 - 18:00 online
Cornelia Stroh

Modul Linguistisches Kolloquium C (LK) (3 CP), 1.-3. Semester

Modulbeauftragte: Dr. Christel Stolz, Kontakt: cstolz@uni-bremen.de
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-M82-1-3-LK-3Studientag mit Elisabeth Rieken: "Indogermanistik - was ist das?"
Dieser Studientag findet online synchron statt.

Blockveranstaltung

Einzeltermine:
Do 20.01.22 09:00 - 18:00 online
Cornelia Stroh
10-M82-1-3-LK-4Studientag mit Damaris Nübling: "Onomastik - Namenkunde"
Dieser Studientag findet online synchron statt.

Blockveranstaltung

Einzeltermine:
Di 15.02.22 09:00 - 18:00 online
Cornelia Stroh

Wahlpflichtmodule

CP-Schema für den Wahlpflichtbereich:
Modultyp A = 3 CP
Modultyp B = 6 CP
Modultyp C = 6 CP
Modultyp D = 9 CP

Theoriemodul (TH), 1. - 4. Semester

Modulbeauftragter: Prof. Dr. John Bateman, Kontakt: bateman@uni-bremen.de
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
03-IMAP-ASE (03-MB-711.13)Automatische Spracherkennung
Automatic Speech Recognition

Vorlesung
ECTS: 6

Termine:
wöchentlich Di 14:00 - 16:00 MZH 1450 Vorlesung
wöchentlich Do 14:00 - 16:00 MZH 1450 Vorlesung

Profil KIKR
Schwerpunkt: IMA-AI
Modultyp C (6 CP) im Studiengang Language Sciences M.A.

Die Vorlesungsinhalte werden über Videos und Folien asynchron bereitgestellt ("flipped classroom"-Konzept). Darüber hinaus gibt es einen Präsenz-Termin am Dienstag. Dieser Präsenz-Termin ist als "Interaktives Repititorium" gestaltet und wird nicht aufgezeichnet. Donnerstags finden im Zwei-Wochen-Rhythmus Übungen statt.

Der Kurs "Automatische Spracherkennung" bietet eine Einführung in die automatische Spracherkennung. In diesem Kurs werden die Sprachverarbeitung beim Menschen, Signalverarbeitung, statistische Modellierung von Sprache sowie die wesentlichen praktischen Ansätze und Methoden für den Einsatz automatischer Spracherkennung behandelt.

Tanja Schultz
Ayimnisagul Ablimit
10-M79-C2-01Ökolinguistik
Modultyp B/C im Studiengang Language Sciences, M.A. - digital

Seminar

Termine:
wöchentlich Mi 16:15 - 17:45 Online (2 SWS)
Prof. Dr. Ingo Hans Warnke
10-M79-C2-02Multimodale Hermeneutik
Modultyp D im Studiengang Language Sciences, M.A. - hybrid

Seminar

Termine:
wöchentlich Di 14:15 - 15:45 GW1 A0010 (2 SWS)
Dr. Andreas Rothenhöfer
10-M80-1-OrMo-05Current Topics in Research on World Englishes (in englischer Sprache)
Modultyp A-D im Studiengang Language Sciences, M.A.

Seminar

Termine:
wöchentlich Fr 10:15 - 11:45 GW2 A3390 (CIP-Labor FB 10)

In the last decades, the research paradigm of World Englishes has experienced a proliferation of detailed studies of different aspects of Englishes across the world. These descriptions have largely focused on phonological, lexical, morphosyntactic, and, more recently, also pragmatic and cultural-cognitive aspects of World Englishes. In this seminar we will review recent trends and current research topics and methods in the field (e.g. model formation, lexico-grammatical variation and innovation, pragmatics, and metaphor and idioms). Students will then develop and work on corpus-based empirical research projects in which they examine selected aspects of World Englishes.

Obligatory preparatory reading (can be downloaded as PDF from folder "Readings"):

Bolton, K. 2013. Varieties of World Englishes. In C. A. Chapelle (ed.), The Encyclopedia of Applied Linguistics. Oxford: Wiley-Blackwell. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9781405198431.wbeal1260

Prof. Dr. Marcus Callies
10-M80-1-OrMo-07Introduction to the study of multimodality (in englischer Sprache)
synchronous and asynchronous digital sessions and face-to-face as allowed and wished. Modultyp A-D im Studiengang Language Sciences, M.A.

Seminar

Termine:
wöchentlich Fr 16:00 - 18:00 GW2 B3010 (Kleiner Studierraum)

In the course a detailed overview of the growing field of multimodality will be given, examining how different expressive resources (text, pictures, diagrams, layout, movement, sound, ...) combine productively for effective communication, and how problems and failures of communication can be analysed. The course will be example driven, looking at particular kinds of multimodal communication in order to introduce some of the basic theoretical and practical methods developed for state of the art multimodality research. The course is a prerequisite for taking up further more advanced studies of mixed mode communication forms later in the MA programme. Participants will engage with analytic methods from film theory, design theory, comics and sequential art, psychological approaches, rhetoric, advertising and more, all critically reassessed and extended through modern multimodality theory and method. A broad interdisciplinary textbook introducing the field is Bateman/Wildfeuer/Hiippala (2017, de Gruyter) "Multimodality: foundations, research and analysis. a problem-oriented introduction", available from the university library. It will be possible to study the course online; face-to-face meetings may be organised as the situation allows.

Prof. John Arnold Bateman, Ph.D.
10-M80-3-SpecMo-02Multimodal analysis of audiovisual media: film, TV, videos, ... (in englischer Sprache)
synchronous and asynchronous digital sessions and face-to-face as allowed and wished. Modultyp A-D im Studiengang Language Sciences, M.A.

Seminar

Termine:
wöchentlich Di 14:15 - 15:45

In this course participants will learn how to analyse audiovisual media, i.e., any kind of media where communication combines moving images, sound, language, music and so on. We will work through the standard challenges that audiovisual media raise and approaches taken in, for example, film studies and media communication. We will then show how explicitly multimodal models of analysis can refine results in order to see how the media function communicatively. Assessment for the course will primarily be based on practical analyses addressing particular research questions to be worked out during the course by each participant. Group work will also be possible. Analyses can serve many purposes, from aesthetic to critical sociocultural discourse analysis.

Information will be available online and the entire course may be studied online. Face-to-face meetings will be held to the extent that circumstances allow and are wanted by participants.

Prof. John Arnold Bateman, Ph.D.

Empiriemodul (EM), 1. - 4. Semester

Modulbeauftragter: Prof. Dr. Thomas Stolz, Kontakt: stolz@uni-bremen.de
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-M79-C1-02Sprachkontakt
Modultyp A im Studiengang Language Sciences, M.A.

Seminar

Termine:
wöchentlich Fr 10:15 - 11:45 GW2 B1216 (2 SWS)

Sprachen stehen durch uebereinzelsprachliche Kommunikation und Mehrsprachigkeit der jeweiligen Sprecherschaften in stetigem Kontakt und beeinflussen sich gegenseitig. In diesem Kurs wollen wir ergruenden, wie sich dieser Einfluss phonologisch, lexikalisch und grammatisch auswirkt und welche Faktoren dafuer ursaechlich sind, um auf dieser Grundlage kontaktbedingten Sprachwandel in der deutschen Sprachgeschichte sowie aktuelle Tendenzen zu untersuchen.

Dr. Andreas Jäger
10-M80-1-OrMo-05Current Topics in Research on World Englishes (in englischer Sprache)
Modultyp A-D im Studiengang Language Sciences, M.A.

Seminar

Termine:
wöchentlich Fr 10:15 - 11:45 GW2 A3390 (CIP-Labor FB 10)

In the last decades, the research paradigm of World Englishes has experienced a proliferation of detailed studies of different aspects of Englishes across the world. These descriptions have largely focused on phonological, lexical, morphosyntactic, and, more recently, also pragmatic and cultural-cognitive aspects of World Englishes. In this seminar we will review recent trends and current research topics and methods in the field (e.g. model formation, lexico-grammatical variation and innovation, pragmatics, and metaphor and idioms). Students will then develop and work on corpus-based empirical research projects in which they examine selected aspects of World Englishes.

Obligatory preparatory reading (can be downloaded as PDF from folder "Readings"):

Bolton, K. 2013. Varieties of World Englishes. In C. A. Chapelle (ed.), The Encyclopedia of Applied Linguistics. Oxford: Wiley-Blackwell. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9781405198431.wbeal1260

Prof. Dr. Marcus Callies
10-M80-1-OrMo-07Introduction to the study of multimodality (in englischer Sprache)
synchronous and asynchronous digital sessions and face-to-face as allowed and wished. Modultyp A-D im Studiengang Language Sciences, M.A.

Seminar

Termine:
wöchentlich Fr 16:00 - 18:00 GW2 B3010 (Kleiner Studierraum)

In the course a detailed overview of the growing field of multimodality will be given, examining how different expressive resources (text, pictures, diagrams, layout, movement, sound, ...) combine productively for effective communication, and how problems and failures of communication can be analysed. The course will be example driven, looking at particular kinds of multimodal communication in order to introduce some of the basic theoretical and practical methods developed for state of the art multimodality research. The course is a prerequisite for taking up further more advanced studies of mixed mode communication forms later in the MA programme. Participants will engage with analytic methods from film theory, design theory, comics and sequential art, psychological approaches, rhetoric, advertising and more, all critically reassessed and extended through modern multimodality theory and method. A broad interdisciplinary textbook introducing the field is Bateman/Wildfeuer/Hiippala (2017, de Gruyter) "Multimodality: foundations, research and analysis. a problem-oriented introduction", available from the university library. It will be possible to study the course online; face-to-face meetings may be organised as the situation allows.

Prof. John Arnold Bateman, Ph.D.
10-M80-3-SpecMo-02Multimodal analysis of audiovisual media: film, TV, videos, ... (in englischer Sprache)
synchronous and asynchronous digital sessions and face-to-face as allowed and wished. Modultyp A-D im Studiengang Language Sciences, M.A.

Seminar

Termine:
wöchentlich Di 14:15 - 15:45

In this course participants will learn how to analyse audiovisual media, i.e., any kind of media where communication combines moving images, sound, language, music and so on. We will work through the standard challenges that audiovisual media raise and approaches taken in, for example, film studies and media communication. We will then show how explicitly multimodal models of analysis can refine results in order to see how the media function communicatively. Assessment for the course will primarily be based on practical analyses addressing particular research questions to be worked out during the course by each participant. Group work will also be possible. Analyses can serve many purposes, from aesthetic to critical sociocultural discourse analysis.

Information will be available online and the entire course may be studied online. Face-to-face meetings will be held to the extent that circumstances allow and are wanted by participants.

Prof. John Arnold Bateman, Ph.D.
10-M82-1-4-EM-1Crosslinguistik der Konjunktionen
Blockkurs in Präsenz in der KW 11 2022. Modultyp B/C im Studiengang Language Sciences, M.A.

Seminar

Einzeltermine:
Mo 14.03.22 - Fr 18.03.22 (Mo, Di, Mi, Do, Fr) 10:00 - 16:00 GW2 B3770
Thomas Stolz
10-M82-1-4-EM-2Cognitive Linguistics and Multimodal Communication at the Crossroads
synchronous and asynchronous digital sessions

Seminar

Termine:
wöchentlich Mi 18:00 - 20:00 SFG 2060 (2 SWS)

This course is an examination of the fundamental processes underlying people’s political/economic judgments and attitude formation. Topics include multimodal metaphor, blending, framing and framing effects, mental models and discourse, embodied cognition and moral reasoning; the inadequacies of the rational actor model; the difference between reflexive and reflective thought; individual differences in morality and their role in individual differences in political attitudes and everyday economic decision-making and problem-solving; the moral roots of conservatives and liberals; financial crises (e.g., the 2008 American financial crisis and the Eurozone crisis), bailouts, empathy, and selfishness; self-change and brain change; belief, desire, ideology, and moral motivation; and culture, cognition, and moral-political reasoning.

Ahmed Elsayed

Feldstudienmodul (FE), 1. - 4. Semester

Modulbeauftragte: Dr. Christel Stolz, Kontakt: cstolz@uni-bremen.de
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-M82-2-PR-1Multilingual Bremen / Mehrsprachigkeit in Bremen
Modultyp D im Modul FE im Studiengang Language Sciences, M.A.

Seminar

Termine:
wöchentlich Mi 14:00 - 16:00 Externer Ort: GW2 A 3.500 und asynchron (2 SWS)

In Bremen beträgt der Anteil der Bevölkerung mit Migrationshintergrund aktuell ca. 30%, bei Grundschülern über 50%. Mehrsprachigkeit ist demnach ein weit verbreitetes Phänomen, ohne dass schon alle Details über diese Art des Sprachverhaltens hinreichend erforscht sind.
In dieser stark empirisch ausgerichteten Veranstaltung sollen eigene, je nach Verpunktung mehr oder weniger umfangreiche studentische Forschungen initiiert und durchgeführt werden, die sich mit Mehrsprachigkeit in der Stadt oder dem Bundesland Bremen beschäftigen. In vierzehntäglich stattfindenden Sitzungen werden die wichtigsten linguistischen Erhebungsmethoden für mehrsprachige Situationen anhand exemplarischer Forschungsprojekte vorgestellt. Zudem sollen die Studierenden eigene Projekte entwickeln und diskutieren. In den Semesterferien werden bei größerem Beratungsbedarf weitere Seminar- oder Sondersprechstundentermine angeboten. Am Ende der Semesterferien werden in einem ganztägigen Workshop die Forschungsergebnisse vorgestellt. Das Seminar wird für das Modul FE anerkannt. Bei entsprechender Leistung wird dieses Modul auch als Projektmodul (PR) anerkannt.

Christel Stolz

Sprachkompetenzmodul (SP), 1. - 4. Semester

Modulbeauftragter: Prof. Dr. Thomas Stolz
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-M82-1-4-SP-1Chamorro für Linguist*innen
Die Lehre findet online asynchron statt. Modultyp B/C im Studiengang Language Sciences, M.A.

Vorlesung
Thomas Stolz

Methodenmodul (ME) 1.-4. Semester

Modulbeauftragter: Prof. Dr. Thomas Stolz Kontakt: stolz@uni-bremen.de
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
03-IMAP-ASE (03-MB-711.13)Automatische Spracherkennung
Automatic Speech Recognition

Vorlesung
ECTS: 6

Termine:
wöchentlich Di 14:00 - 16:00 MZH 1450 Vorlesung
wöchentlich Do 14:00 - 16:00 MZH 1450 Vorlesung

Profil KIKR
Schwerpunkt: IMA-AI
Modultyp C (6 CP) im Studiengang Language Sciences M.A.

Die Vorlesungsinhalte werden über Videos und Folien asynchron bereitgestellt ("flipped classroom"-Konzept). Darüber hinaus gibt es einen Präsenz-Termin am Dienstag. Dieser Präsenz-Termin ist als "Interaktives Repititorium" gestaltet und wird nicht aufgezeichnet. Donnerstags finden im Zwei-Wochen-Rhythmus Übungen statt.

Der Kurs "Automatische Spracherkennung" bietet eine Einführung in die automatische Spracherkennung. In diesem Kurs werden die Sprachverarbeitung beim Menschen, Signalverarbeitung, statistische Modellierung von Sprache sowie die wesentlichen praktischen Ansätze und Methoden für den Einsatz automatischer Spracherkennung behandelt.

Tanja Schultz
Ayimnisagul Ablimit
10-77-5-C1a-1Das französische Lexikon - lexikologische und lexikographische Aspekte
Modultyp B im Studiengang Language Sciences, M.A.

Seminar

Termine:
wöchentlich Di 10:15 - 11:45 GW2 B3010 (Kleiner Studierraum) (2 SWS)

Das Seminar wird aus synchroner und diachroner Perspektive den Wortschatz der frz. Sprache beleuchten – sowohl in lexikologischer als auch in lexikographischer Hinsicht und unter Berücksichtigung ausgewählter innerhexagonaler und außerhexagonaler Varietäten.
Zunächst werden grundlegende Konzepte der Lexikologie/Lexikographie geklärt und verschiedene theoretische Perspektivierungen auf das Lexikon (auch in Abgrenzung zu anderen Domänen der Sprache) diskutiert. Wir werden uns dann intensiv mit Fragen zur Struktur des frz. Lexikons, zur Natur der lexikalischen Einheiten und ihrem Verhältnis zueinander sowie zu Erweiterungsmöglichkeiten des französischen Wortschatzes (z.B. Wortbildung, Entlehnungen) befassen. In welcher Form geht das lexikalische Wissen in die Lexikoneinträge von Wörterbüchern ein? Um dieser, und weiterer Fragen nachzugehen, werden wir uns in lexikographischer Hinsicht mit ausgewählten frz. Wörterbüchern beschäftigen und dabei u.a. die Struktur und den Informationsgehalt von Lexikoneinträgen (vergleichend) analysieren.
Um an dem Seminar teilnehmen zu können, wäre es sehr empfehlenswert, über Französischkenntnisse zu verfügen.

Literatur:
Gévaudan, P. (2007): Typologie des lexikalischen Wandels. Bedeutungswandel, Wortbildung und Entlehnung am Beispiel der romanischen Sprachen. Mit einer Zusammenfassung in französischer Sprache. Tübingen, Stauffenburg.
Niklas-Salminen, A. (2015): La lexicologie. 2e édition. Paris, Armand Colin.
Schafroth, E. (2014): Französische Lexikographie. Einführung und Überblick. Berlin, de Gruyter.

Dr. Katrin Mutz
10-M79-C1-01Sprache der Politik – Gegenstände und Methoden der Politolinguistik
Modultyp B/C im Studiengang Language Sciences, M.A. - digital

Seminar

Termine:
wöchentlich Mi 18:15 - 19:45 Online (2 SWS)
Prof. Dr. Ingo Hans Warnke
10-M80-1-OrMo-05Current Topics in Research on World Englishes (in englischer Sprache)
Modultyp A-D im Studiengang Language Sciences, M.A.

Seminar

Termine:
wöchentlich Fr 10:15 - 11:45 GW2 A3390 (CIP-Labor FB 10)

In the last decades, the research paradigm of World Englishes has experienced a proliferation of detailed studies of different aspects of Englishes across the world. These descriptions have largely focused on phonological, lexical, morphosyntactic, and, more recently, also pragmatic and cultural-cognitive aspects of World Englishes. In this seminar we will review recent trends and current research topics and methods in the field (e.g. model formation, lexico-grammatical variation and innovation, pragmatics, and metaphor and idioms). Students will then develop and work on corpus-based empirical research projects in which they examine selected aspects of World Englishes.

Obligatory preparatory reading (can be downloaded as PDF from folder "Readings"):

Bolton, K. 2013. Varieties of World Englishes. In C. A. Chapelle (ed.), The Encyclopedia of Applied Linguistics. Oxford: Wiley-Blackwell. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9781405198431.wbeal1260

Prof. Dr. Marcus Callies
10-M80-1-OrMo-07Introduction to the study of multimodality (in englischer Sprache)
synchronous and asynchronous digital sessions and face-to-face as allowed and wished. Modultyp A-D im Studiengang Language Sciences, M.A.

Seminar

Termine:
wöchentlich Fr 16:00 - 18:00 GW2 B3010 (Kleiner Studierraum)

In the course a detailed overview of the growing field of multimodality will be given, examining how different expressive resources (text, pictures, diagrams, layout, movement, sound, ...) combine productively for effective communication, and how problems and failures of communication can be analysed. The course will be example driven, looking at particular kinds of multimodal communication in order to introduce some of the basic theoretical and practical methods developed for state of the art multimodality research. The course is a prerequisite for taking up further more advanced studies of mixed mode communication forms later in the MA programme. Participants will engage with analytic methods from film theory, design theory, comics and sequential art, psychological approaches, rhetoric, advertising and more, all critically reassessed and extended through modern multimodality theory and method. A broad interdisciplinary textbook introducing the field is Bateman/Wildfeuer/Hiippala (2017, de Gruyter) "Multimodality: foundations, research and analysis. a problem-oriented introduction", available from the university library. It will be possible to study the course online; face-to-face meetings may be organised as the situation allows.

Prof. John Arnold Bateman, Ph.D.
10-M80-3-SpecMo-02Multimodal analysis of audiovisual media: film, TV, videos, ... (in englischer Sprache)
synchronous and asynchronous digital sessions and face-to-face as allowed and wished. Modultyp A-D im Studiengang Language Sciences, M.A.

Seminar

Termine:
wöchentlich Di 14:15 - 15:45

In this course participants will learn how to analyse audiovisual media, i.e., any kind of media where communication combines moving images, sound, language, music and so on. We will work through the standard challenges that audiovisual media raise and approaches taken in, for example, film studies and media communication. We will then show how explicitly multimodal models of analysis can refine results in order to see how the media function communicatively. Assessment for the course will primarily be based on practical analyses addressing particular research questions to be worked out during the course by each participant. Group work will also be possible. Analyses can serve many purposes, from aesthetic to critical sociocultural discourse analysis.

Information will be available online and the entire course may be studied online. Face-to-face meetings will be held to the extent that circumstances allow and are wanted by participants.

Prof. John Arnold Bateman, Ph.D.

Zusatzveranstaltung für Promovierende

VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
10-M82-Z-01Boot Camp für Doktorand*innen: Schreiben der Dissertation auf Englisch
online, asynchron. Die Zeiten entnehmen Sie bitte der Beschreibung.

Seminar

Boot Camp für Doktorand*innen: Schreiben der Dissertation auf Englisch

COURSE DESCRIPTION
Do you want to improve your scientific writing in English? The “dissertation boot camp” is an intensive writing program targeting the tools, language, strategies and structure needed to successfully finish the doctoral dissertation. While writing your English-language dissertation, this semester-long program will support you via targeted peer and expert feedback, short workshops, group check-ins, and writing-analysis methods that help each writer to better understand the expectations and conventions of his or her own specialized field and finish more productively overall. In the process, you can also expect to improve your long-term English writing skills and control of the writing process.
This program is specifically for doctoral candidates who are currently, or will soon begin, writing their dissertations in English. It is not appropriate for those not writing during the program semester.
This program contributes to a doctoral project within the fields of Linguistics, Writing Center Studies, and Rhetoric/Composition. Participants will be asked to provide anonymous feedback for the purpose of evaluating the program, and must consent to the anonymous use of certain data produced during/after the program.

COURSE DATES

Whole-group meetings, when scheduled, will occur on Mondays at 10am. Other weekly meetings are expected to be arranged within individual groups, etc. Meetings will be held online until further notice.

Program begins 18 October (participant data collection)

25 October - First course meeting 10:00 - 12:00
Week of 1 November – individual tasks
8 Nov - meeting 10:00 - 15:00
15 Nov - meeting 10:00 - 12:00
Week of 22 November - individual meetings
29 November - meeting 10:00 - 12:00
Week of 6 December - individual meetings
13 December - meeting 10:00 - 12:00
Week of 3 January - individual meetings
10 January - meeting 10:00 - 12:00
Week of 17 January - individual meetings
Week of 25 January - individual meetings
31 January - meeting 10:00 - 12:00
Boot Camp für Doktorand*innen: Schreiben der Dissertation auf Englisch

Zoe Vercelli