Zum Hauptinhalt springen

Veranstaltungsverzeichnis

Lehrveranstaltungen SoSe 2021

Fachbereichübergreifende Studienangebote

Veranstaltungen anzeigen: alle | in englischer Sprache | für ältere Erwachsene | mit Nachhaltigkeitszielen

Career Center

Bewerbung & Selbstpraesentation

Career Center-Veranstaltungen: Fristen für anmeldungspflichtige Workshops über StudIP

Anmeldezeiträume Sommersemester 2021 über StudIP
Anmeldungen für September laufen vom 18. Juni bis Donnerstag, 19. August 2021

Anmeldezeiträume Wintersemester 2021/2022 über StudIP
Anmeldungen für Oktober laufen vom 01. Juli bis Donnerstag, 02. September 2021
Anmeldungen für November laufen vom 20. August bis Donnerstag, 21. Oktober 2021
Anmeldungen für Dezember laufen vom 01. Oktober bis Donnerstag, 18. November 2021
Anmeldungen für Januar 2022 laufen vom 08. Oktober 2021 bis Donnerstag, 02. Dezember 2021
Anmeldungen für Februar 2022 laufen vom 25. November 2021 bis Donnerstag, 20. Januar 2022
Anmeldungen für März 2022 laufen vom 16. Dezember 2021 bis Donnerstag, 17. Februar 2022

Anmeldezeiträume Sommersemester (2022) über StudIP
Anmeldungen für April laufen vom 06. Januar bis Donnerstag, 17. März 2022
Anmeldungen für Mai laufen vom 17. Februar bis Donnerstag, 21. April 2022
Anmeldungen für Juni laufen vom 17. März bis Donnerstag, 19. Mai 2022
Anmeldungen für Juli laufen vom 14. April bis Donnerstag, 16. Juni 2022
Anmeldungen für August laufen vom 19. Mai bis Donnerstag, 21. Juli 2022
Anmeldungen für September laufen vom 16. Juni bis Donnerstag, 18. August 2022

Veranstaltungen

VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
CC-42-SoSe21Start Your Career in Germany Today! (in englischer Sprache)

Blockveranstaltung

Einzeltermine:
Di 27.04.21 18:00 - 20:00 Online

Are you international student who wants to work in Germany after completing your studies? Then this is the event for you! During this online workshop, you will:
• learn about how to prepare for job-searching and working in Germany;
• explore and reflect upon your career goals;
• work on creating a German-style resume;
• and learn practical tips specifically for international students looking for work

At the end of the workshop, you will have a personalized, concrete, and doable plan for reaching your goals.

The workshop is designed for international students who still have at least 1-2 semesters left in their studies.

Registration by e-mail until to Tuesday, 20 April 2021 at rcramer@uni-bremen.de.

After the registration you will receive your access data!

Ausführliche Informationen unter: www.uni-bremen.de/career-center/veranstaltungsprogramm/uebersicht-uni-team.html und www.uni-bremen.de/career-center/veranstaltungsprogramm/uebersicht-uni-team/detailbeschreibungen-uni-team.html

Rebekah Cramer
CC-43-SoSe21Writing a German-Style Resume (in englischer Sprache)
Writing a German-Style Resume (in English)

Seminar

Einzeltermine:
Di 22.06.21 18:00 - 19:00 Online

Are you an English-speaking international student who wants to work or complete a practicum in Germany? Then this is the event for you! During this online workshop, you will learn:
• What information to include on a German resume
• How to structure your resume
• How to write effective descriptions of your past work experience
• Where to find helpful resources for writing your resume
• General tips on applying for jobs in Germany

At the end of the workshop, you will have the opportunity to get feedback on your resume.

The information you’ll learn in the workshop can help you with writing a resume for a student job, practicum, or full-time position.

Registration by e-mail until to Tuesday, 15 June 2021 at rcramer@uni-bremen.de.

After the registration you will receive your access data!

Ausführliche Informationen unter: www.uni-bremen.de/career-center/veranstaltungsprogramm/uebersicht-uni-team.html und www.uni-bremen.de/career-center/veranstaltungsprogramm/uebersicht-uni-team/detailbeschreibungen-uni-team.html

Rebekah Cramer
CC-46-SoSe21Job application for Internationals – How to apply and work in Germany (in englischer Sprache)
(Interdisciplinary for international students and doctoral candidates who would like to work in Germany after completing their studies or doctorate)

Blockveranstaltung
ECTS: empfohlen 1

Einzeltermine:
Mi 04.08.21 - Do 05.08.21 (Mi, Do) 10:00 - 18:00 Online

Block event

This seminar provides you with all the important information to find your job in Germany. You will learn how to successfully prepare your application for the German job market and receive many tips that you need for the job interview. You will learn how to deal with stressful questions and can actively practise the job interview in a roleplay. You will also receive information about German business etiquette and corporate culture.

First Day: My application for the German job market
  • How to find an appropriate company?
  • Analysis of the job ad
  • How to present your competencies in the proper light?
  • CV and cover letter for the German job market
  • The online job application form
  • Corporate culture and business etiquette in Germany

Second Day: Being successful in the job interview
  • Whom German companies are looking for?
  • What is expected in a job interview?
  • My questions to the enterprise
  • The etiquette manual for the interview
  • Frequently asked questions – tips
  • Frequently asked questions – training

Registrations for August run from 21 May to Thursday, 22 July 2021 via https://elearning.uni-bremen.de/ (Search for events / Search in the course catalogue / Interdisciplinary courses / Career Center under: Application & Self Presentation).

As soon as the registration procedure is closed, you will receive an e-mail from us with the access data!

Ausführliche Informationen unter:
https://www.uni-bremen.de/career-center/veranstaltungen.html
https://www.uni-bremen.de/career-center/veranstaltungen/uebersicht-uni-team.html
https://www.uni-bremen.de/career-center/veranstaltungen/uebersicht-uni-team/detailbeschreibungen-uni-team.html

Angela Schuette

Going International

Career Center-Veranstaltungen: Fristen für anmeldungspflichtige Workshops über StudIP

Anmeldezeiträume Sommersemester 2021 über StudIP
Anmeldungen für September laufen vom 18. Juni bis Donnerstag, 19. August 2021

Anmeldezeiträume Wintersemester 2021/2022 über StudIP
Anmeldungen für Oktober laufen vom 01. Juli bis Donnerstag, 02. September 2021
Anmeldungen für November laufen vom 20. August bis Donnerstag, 21. Oktober 2021
Anmeldungen für Dezember laufen vom 01. Oktober bis Donnerstag, 18. November 2021
Anmeldungen für Januar 2022 laufen vom 08. Oktober 2021 bis Donnerstag, 02. Dezember 2021
Anmeldungen für Februar 2022 laufen vom 25. November 2021 bis Donnerstag, 20. Januar 2022
Anmeldungen für März 2022 laufen vom 16. Dezember 2021 bis Donnerstag, 17. Februar 2022

Anmeldezeiträume Sommersemester (2022) über StudIP
Anmeldungen für April laufen vom 06. Januar bis Donnerstag, 17. März 2022
Anmeldungen für Mai laufen vom 17. Februar bis Donnerstag, 21. April 2022
Anmeldungen für Juni laufen vom 17. März bis Donnerstag, 19. Mai 2022
Anmeldungen für Juli laufen vom 14. April bis Donnerstag, 16. Juni 2022
Anmeldungen für August laufen vom 19. Mai bis Donnerstag, 21. Juli 2022
Anmeldungen für September laufen vom 16. Juni bis Donnerstag, 18. August 2022

Veranstaltungen

VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
CC-04a-SoSe21Successful interviews on telephone and skype (in englischer Sprache)

Seminar

Einzeltermine:
Fr 02.07.21 14:00 - 18:00 Online

  • Preparation for the interview, self-presentation, typical questions
  • exercises in small groups for self-presentation
  • Job interviews in role play with feedback

In this seminar you will receive tips for your interview in English and can practice the interview situations right away.

Registration for July 2021 runs from 16 April to Thursday, 17 June 2021 via https://elearning.uni-bremen.de/ (Search for events / Search in the course catalogue / Interdisciplinary degree programmes / Career Centre at: Going International).

As soon as the registration process is closed, you will receive an e-mail from us with the access data!

Detailed information is available at:
https://www.uni-bremen.de/career-center/veranstaltungen.html
https://www.uni-bremen.de/career-center/veranstaltungen/uebersicht-uni-team.html
https://www.uni-bremen.de/career-center/veranstaltungen/uebersicht-uni-team/detailbeschreibungen-uni-team.html

Angela Schuette
CC-45-SoSe21How to apply in English for internships and jobs abroad (in englischer Sprache)

Seminar

Einzeltermine:
Mo 28.06.21 18:00 - 20:00 Online

In this seminar you learn how to write your Resume/CV, letter of motivation and cover letter. You will optimize your application for the country you apply for. Our focus lies on Europe, North America and Asia.

After this seminar you are able to create your application in English successful. If you need more help our individual check of your application could be of use for you (just with prior appointment)

Applications for June 2021 will be accepted from 19 March to Thursday, 20 May 2021 via https://elearning.uni-bremen.de/ (Event Search / Search in Course Catalogue / Interdisciplinary Study Programmes / Career Center under: Going International).

As soon as the registration process is completed, you will receive access data from us by e-mail.

Ausführliche Informationen unter:
https://www.uni-bremen.de/career-center/veranstaltungen.html
https://www.uni-bremen.de/career-center/veranstaltungen/uebersicht-uni-team.html
https://www.uni-bremen.de/career-center/veranstaltungen/uebersicht-uni-team/detailbeschreibungen-uni-team.html

Angela Schuette

Kompetenzzentrum Frauen in Naturwissenschaft und Technik

Das Kompetenzzentrum Frauen in Naturwissenschaft und Technik ist eine gemeinsame Einrichtung von allen naturwissenschaftlich-technischen Fachbereichen der Universitaet Bremen mit dem Ziel, die Teilhabe von Frauen in ihren Studiengaengen zu verbessern. Weitere Informationen unter http://www.meta.uni-bremen.de
Die Lehrangebote im Bereich MINT-Coaching sind insbesondere fuer Studentinnen der MINT-Faecher.
Die Lehrangebote im Bereich Kreative Robotik richten sich an Studierende aller Faecher.
Die Lehrangebote in den beiden Sommeruniversitaeten Informatica Feminale und Ingenieurinnen-Sommeruni richten sich an Studentinnen aller Faecher sowie an alle interessierten Frauen inner- und ausserhalb der Universitaet Bremen.

Informatica Feminale und Ingenieurinnen-Sommeruni

die Universitaet Bremen laedt Studentinnen aller Faecher ein zu zwei Sommeruniversitaeten. Die Veranstaltungen sind regulaere Lehrangebote der Universitaet Bremen, anrechenbar sowohl fuer das Sommersemester als auch das folgende Wintersemester:

Internationale Ingenieurinnen-Sommeruni, http://www.ingenieurinnen-sommeruni.de
Internationale Informatica Feminale, http://www.informatica-feminale.de

Das Angebot der beiden Sommeruniversitaeten richtet sich an Studentinnen aller Faecher und aller Hochschularten sowie an Weiterbildung interessierte Frauen und umfasst Fachinhalte der Ingenieurwissenschaften und der Informatik / IT vom Studieneinstieg ueber Grundlagen bis zu Spezialthemen. Workshops zu Beruf und Karriere runden das Programm ab. Das Themenspektrum beinhaltet Lehrveranstaltungen u.a. zu Robotik, Netzwerkmonitoring, Mobile Web, Qualitaetsmanagement, Softwareentwicklung, Datenbanken, MATLAB, Unix, Werkstoffen, Mikroelektronik, Projektmanagement, Wissenschaftliches Schreiben, Selbstmarketing und Genderkompetenz.

Alle Lehrveranstaltungen der Sommeruniversitaeten sind als General Studies-Angebote eingerichtet. In der Informatik sind zudem einzelne Lehrveranstaltungen im Rahmen der Freien Wahl anerkannt. Die jeweiligen Modulbezeichnungen befinden sich auf den Websites der Sommeruniversitaeten direkt bei den einzelnen Veranstaltungen.
Modulanmeldungen fuer Blockveranstaltungen sind uebrigens nach der Allgemeinen Bachelorstudienordnung jeweils bis zur Mitte der Durchfuehrung einer Veranstaltung moeglich; daher koennen diese Lehrangebote noch in allen Studiengaengen der Universitaet Bremen bis zum August angemeldet werden.

Der Unterricht findet in kleinen Gruppen durch Dozentinnen aus Wissenschaft und Praxis statt. Teilnehmerinnen koennen Wochenkurse und halbwoechige Angebote besuchen und Leistungsnachweise sowie Credit Points erwerben. Wir erwarten wiederum Teilnehmerinnen aus dem In- und Ausland. Unterrichtssprachen sind Deutsch oder Englisch.

Zusaetzlich finden oeffentliche Vortraege und Diskussionsrunden im Rahmen der Ringvorlesung zu aktuellen Themen aus den beiden Bereichen Ingenieurwissenschaften und Informatik statt. Ein Rahmenprogramm laedt zum Entspannen und zum Netzwerken unter Teilnehmerinnen und Dozentinnen ein.

Ein gemeinsames JobForum mit verschiedenen Firmen und Institutionen sowie einem umfangreichen Vortragsangebot findet in beiden Sommerunis statt und bietet Firmen langfristige Kontakte zu engagierten Studentinnen und motivierten neuen Mitarbeiterinnen.

Die Anmeldegebuehr betraegt einmalig 35 Euro fuer Studentinnen und Erwerbslose bei einem Aufenthaltszeitraum von zwei Wochen und 50 Euro fuer drei Wochen. Fuer erwerbstaetige Frauen betraegt der Teilnahmebeitrag 35 Euro pro Tag.
Waehrend der gesamten Zeit steht eine kostenlose Kinderbetreuung zur Verfuegung.

Anmeldungen und Bestellungen von kostenlosen Flyern sind ueber die Websites moeglich. Anmeldeschluss ist jeweils Ende Juli (genauere Angaben siehe Websites).
VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
META-2021-ALL-IF24. internationale Informatica Feminale (in englischer Sprache)
Informatica Feminale - Summer University for Women in Computing
Sommeruniversität für Frauen in der Informatik /Summer University for Women in Computing

Blockveranstaltung
ECTS: 1-3 (je Kurs/for every course)

60 Lehrveranstaltungen in Deutsch und Englisch für Bachelor- und Masterstudentinnen aller Fächer. Als General Studies sowie teilweise als Fachstudium im Sommersemester 2021 sowie im Wintersemester 2021/22 anerkannt. Alle Einzelangaben, Zeiten und Anmeldungen jederzeit nur über die Website https://www.informatica-feminale.de.
60 courses in German and English for women Bachelor and Master students from all fields of study. Courses are part of General Studies, some are accepted in Informatics; in the summer semester 2021 as well as in winter semester 2021/22. Further information, schedules and registration only on the website https://www.informatica-feminale.de.

Veronika Oechtering
Henrike Illig
META-2021-ALL-IS13. internationale Ingenieurinnen-Sommeruni (in englischer Sprache)
Ingenieurinnen-Sommeruni - Summer University for Women in Engineering
Sommeruniversität für Frauen in den Ingenieurwissenschaften / Summer University for Women in Engineering

Blockveranstaltung
ECTS: 1-3 (je Kurs/for every course)

60 Lehrveranstaltungen in Deutsch und Englisch für Bachelor- und Masterstudentinnen aller Fächer. Als General Studies sowie teilweise als Fachstudium im Sommersemester 2021 sowie im Wintersemester 2021/22 anerkannt. Alle Einzelangaben, Zeiten und Anmeldungen jederzeit nur über die Website https://www.ingenieurinnen-sommeruni.de.
60 courses in German and English for women Bachelor and Master students from all fields of study. Courses are part of General Studies, some are accepted in Informatics; in the summer semester 2021 as well as in winter semester 2021/22. Further information, schedules and registration only on the website https://www.ingenieurinnen-sommeruni.de.

Veronika Oechtering
Henrike Illig
META-2021/IF-IS.2021.NAC.02Engineering for social transformation: climate change, technology and gender (in englischer Sprache)

Blockveranstaltung
ECTS: 1-2

Class period: Mon 20th – Thu 24th September 2021

In this course we will explore how science and engineering can serve as a key tool to solve challenges in society. The focus will be on how from different fields (natural sciences, informatics, engineering, etc.) positive impacts can be achieved specially towards the challenges that climate change brings to humanity. The gender aspect will be central in the course, exploring different perspectives and approaches to develop gender-responsive solutions.
Basic insights on the Paris Agreement regarding the relation between climate change, technology and gender will be given as well.

Hint: This course is part of the international summer schools Informatica Feminale and Ingenieurinnen-Sommeruni. Participants need to register via https://www.informatica-feminale.de or https://www.ingenieurinnen-sommeruni.de.

Adriana Coppola-Gonzalez
META-2021/IF.2021.DAT.01Matrix-Based Programming and Data Visualization using Matlab or GNU Octave (in englischer Sprache)

Blockveranstaltung
ECTS: 1

Einzeltermine:
Mo 26.07.21 09:30 - 12:45 Big Blue Button
Mo 26.07.21 14:30 - 17:45 Big Blue Button / Jitsi Meet (individual study time)
Mo 02.08.21 09:30 - 12:45 Big Blue Button
Mo 02.08.21 14:30 - 17:45 Big Blue Button / Jitsi
Mo 09.08.21 09:30 - 11:00 Big Blue Button (Presentation / Feedback Session)

Class period: Mon 26th July - Mon 09th Aug 2021

This course offers a hands-on approach to programming in a matrix-based programming language.
Participants may chose whether to use Matlab or GNU Octave as a working environment, as the fundamental syntax is identical in both programming languages.

Programming in Matlab or Octave has several advantages widely recognized in academic and industrial fields of application.
The following aspects will be covered in the course:
  • Matlab or Octave as high-level programming languages are easy-to-use thanks to an interactive programming environment (allowing for both command-line and GUI-based programming).
  • Fundamental aspects of programming, including the use of scripts, functions, control structures,.., but also the "traps" to be considered when using a numeric approach to problem solving will be discussed.
  • Matlab or Octave are "MATrix LABoratories", where performing mathematical operations is easy when the concept of matrix calculations is applied. You will learn how to use this for the efficient analysis of data and how to avoid writing long code.
  • Solutions for almost any mathematical problem are available as functions and can be customized for individual use. In this introductory course, one focus is to properly use such functions based on examples and explanations provided in the software documentation.
  • There is a variety of options to analyze and visualize data, which will be introduced in order to obtain a template to be used in one's proper study or research project.

The course will combine seminaristic online classes - which leave enough time for coding introductory examples together with the lecturer - with practical sessions, where the aspects above can be applied in exercises and small application projects.
Feedback sessions will allow to answer individual questions, e.g. on the analysis of one's proper data set or the use of specific toolboxes.

Hint: This course is part of the international summer schools Informatica Feminale and Ingenieurinnen-Sommeruni. Participants need to register via https://www.informatica-feminale.de or https://www.ingenieurinnen-sommeruni.de.

Yvonne Beck

Veranstaltungen Studierwerkstatt

Angebote für Fachbereiche und Kooperationsprojekte

Fachbereich 07

VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
Stwk 21 14.6Tutor*innenschulung (nur für Studierende des FB 7) (in englischer Sprache)
How to become a good tutor - the basic skills

Seminar
ECTS: 3

Einzeltermine:
Mo 27.09.21 - Di 28.09.21 (Mo, Di) 09:00 - 17:00

Lernziele der Schulung sind:
Die angehenden TutorInnen werden auf die Rolle als AnleiterInnen von Lerngruppen mit einer Einführung in die Didaktik und die Grundlagen des effektiven Lernens vorbereitet. Sie erfahren, wie man das Verstehen von Inhalten oder Problemlösungen beim Lernen als Lehrender mit Methoden effizient unterstützen kann, welche sozialen Kompetenzen für die Leitung eines Tutoriums erforderlich sind wie man diese in der konkrete Lehrsituationen umsetzen kann (z.B. richtige Gesprächsführung bei schwierigen Lehr-Lernsituationen).

Folgende Inhalte werden mit unterschiedlichen Methoden vermittelt:
• Grundlagen zum Lernen und Lehren: Kurze Einführung in wesentliche Inhalte zum Lernen und Lehren, der richtige Einsatz von unterschiedlichen Medien und Methoden in einem gut strukturierten Lehrveranstaltungsablauf sowie Motivierung in der Lerngruppenarbeit etc.
• Gesprächstechniken, angemessener Umgang mit schwierigen Situationen im Tutorium, Feedbackmethoden.
• In Simulationen von konkreten Lehrveranstaltungen werden die theoretischen Inhalte praktisch erprobt und eingeübt.

In Hinblick auf mögliche Online-Tutorien oder Hybridformate wird zusätzlich auf folgende Fragen eingegangen:
• Wie organisiere ich Online-Veranstaltungen auf den im FB 7 üblichen Plattformen, wie Zoom und StudIP?
• Wie lassen sich kleine und größere Gruppen in digitalen Formaten aktivieren?
• Welche Formen der Kooperation sind für welche Inhalte und Veranstaltungsformate sinnvoll, z.B. Lerntandems, Arbeitsgruppen?
• Wie lassen sich Inhalte online gut vermitteln? Welche einfachen technischen Möglichkeiten gibt es dafür und wie lassen sie sich ideal einsetzen?

Anna Katharina Driver

Peer Learning: Tutor*innen und Coaches

VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
Stwk 21 14.6Tutor*innenschulung (nur für Studierende des FB 7) (in englischer Sprache)
How to become a good tutor - the basic skills

Seminar
ECTS: 3

Einzeltermine:
Mo 27.09.21 - Di 28.09.21 (Mo, Di) 09:00 - 17:00

Lernziele der Schulung sind:
Die angehenden TutorInnen werden auf die Rolle als AnleiterInnen von Lerngruppen mit einer Einführung in die Didaktik und die Grundlagen des effektiven Lernens vorbereitet. Sie erfahren, wie man das Verstehen von Inhalten oder Problemlösungen beim Lernen als Lehrender mit Methoden effizient unterstützen kann, welche sozialen Kompetenzen für die Leitung eines Tutoriums erforderlich sind wie man diese in der konkrete Lehrsituationen umsetzen kann (z.B. richtige Gesprächsführung bei schwierigen Lehr-Lernsituationen).

Folgende Inhalte werden mit unterschiedlichen Methoden vermittelt:
• Grundlagen zum Lernen und Lehren: Kurze Einführung in wesentliche Inhalte zum Lernen und Lehren, der richtige Einsatz von unterschiedlichen Medien und Methoden in einem gut strukturierten Lehrveranstaltungsablauf sowie Motivierung in der Lerngruppenarbeit etc.
• Gesprächstechniken, angemessener Umgang mit schwierigen Situationen im Tutorium, Feedbackmethoden.
• In Simulationen von konkreten Lehrveranstaltungen werden die theoretischen Inhalte praktisch erprobt und eingeübt.

In Hinblick auf mögliche Online-Tutorien oder Hybridformate wird zusätzlich auf folgende Fragen eingegangen:
• Wie organisiere ich Online-Veranstaltungen auf den im FB 7 üblichen Plattformen, wie Zoom und StudIP?
• Wie lassen sich kleine und größere Gruppen in digitalen Formaten aktivieren?
• Welche Formen der Kooperation sind für welche Inhalte und Veranstaltungsformate sinnvoll, z.B. Lerntandems, Arbeitsgruppen?
• Wie lassen sich Inhalte online gut vermitteln? Welche einfachen technischen Möglichkeiten gibt es dafür und wie lassen sie sich ideal einsetzen?

Anna Katharina Driver

Zertifikatsstudium Grundlagen Digitaler Medien in pädagogischen Kontexten

Digitale Medien in Lernumgebungen

VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
01-15-03-IoT(a)-VInternet of Things (in englischer Sprache)

Vorlesung
ECTS: 6 (4)

Einzeltermine:
Mo 20.09.21 - Fr 24.09.21 (Mo, Di, Mi, Do, Fr) 08:00 - 16:00
Mo 27.09.21 - Fr 01.10.21 (Mo, Di, Mi, Do, Fr) 08:00 - 16:00
Dr. Andreas Könsgen
Prof. Dr. Anna Förster
Dr. Asanga Udugama
03-06-M-311Digital Media: tautological machine meets logical human (in englischer Sprache)

Kurs
ECTS: 6

Termine:
wöchentlich Di 14:00 - 18:00 Kurs Präsenz

Einzeltermine:
Di 29.06.21 14:00 - 18:00 MZH 1460
Di 06.07.21 14:00 - 18:00 MZH 1460
Di 13.07.21 14:00 - 18:00 MZH 1460
Frieder Nake
03-BB-710.10 (03-IBAP-ML)Grundlagen des Maschinellen Lernens (in englischer Sprache)
Fundamentals of Machine Learning

Kurs
ECTS: 6

Termine:
wöchentlich Mi 10:00 - 12:00 Fragestunde Online

Schwerpunkt: AI
Die Veranstaltung hat einen synchronen Online-Termin am Mittwoch 10-12h. Darüber hinaus gibt es einen asynchronen Anteil in Form von Videos/ Folien

Tanja Schultz
Felix Putze
03-BB-711.01 (03-IBAP-CS)Cognitive Systems (in englischer Sprache)
Grundlagen der Informationsverarbeitung in natürlichen und künstlichen Systemen

Vorlesung
ECTS: 6

Termine:
wöchentlich Mo 08:00 - 10:00 Vorlesung online
wöchentlich Mi 08:00 - 10:00 Übung Online
Thomas Dieter Barkowsky
03-BE-802.98a 03-IBVA-DS)Data Science (in englischer Sprache)
Applied Machine Learning

Kurs
ECTS: 6

Termine:
wöchentlich Mo 10:00 - 12:00 Kurs online
wöchentlich Mo 12:00 - 14:00 Kurs online

Bitte Beschreibungen im folgenden Link beachten:
https://agim.uni-bremen.de/lehrveranstaltung/data-science-1/

Dr. Hendrik Heuer
Dr. Juliane Jarke
03-M-GS-8Methods of Advanced Data Science in R (in englischer Sprache)
a course on data science methods with practicals and projects

Vorlesung
ECTS: 3

Termine:
wöchentlich Mi 14:00 - 16:00 Vorlesung

Einzeltermine:
Mi 16.06.21 17:15 - 19:00 Zoom

We organize the course online via Zoom.
The course provides an introductory level of programming skills in R.
In continuation to last semesters data science case studies, methods for clustering and classification will be in main focus, including Machine Learning. Students are welcome to present own ideas, data and projects. I expect a project report or a method talk with demo on own data.
Practicals in "R" will work also on synthetic data to illustrate methods features, limitations and differences.

Prof. Dr. Stephan Frickenhaus
03-MB-804.03 (03-IMAA-EC)Entertainment Computing (in englischer Sprache)

Vorlesung
ECTS: 6

Termine:
wöchentlich Di 12:00 - 14:00 Vorlesung online
wöchentlich Di 14:00 - 16:00 Übung Online

Profil: DMI
Schwerpunkt: IMK-DMI, IMA-VMC

Prof. Dr. Rainer Malaka
03-ME-899.03 (03-IMVA-EI)Embodied Interaction (in englischer Sprache)

Kurs
ECTS: 6

Termine:
wöchentlich Do 10:00 - 12:00 Kurs online
wöchentlich Do 12:00 - 14:00 Kurs online

Profil: DMI.
Schwerpunkt: DMI, VMC
Zuzüglich 2 SWS nach Vereinbarung.

Robert Porzel
Prof. Dr. Rainer Malaka
08-29-GS-41Sociology meets Psychology (8): Participation in digitally mediated communication and cooperation? With conclusions for acting socially sustainably in organisations. / online (in englischer Sprache)
[Soziologie trifft Psychologie (8): Beteiligung in digital vermittelter Kommunikation und Kooperation? Folgerungen für sozial nachhaltiges Handeln in Organisationen.]

Seminar
ECTS: 3/6

Termine:
wöchentlich Di 17:00 - 20:00 (2 SWS)

The 17 Sustainable Development Goals of the United Nations 2015 are valid until 2030. The world community wants a humane life for all people. Natural resources shall be protected, poverty and hunger in all is forms should be combated. Health, high-quality education, and equality shall be promoted. What do those goals mean on the level of work and organisation? In the micro-political climate of organisations it should be asked how acting socially sustainable does look like. This becomes apparent in light of specific issues; with the pandemic-induced home office with digitally mitigated communication and cooperation, participation becomes a key question: How is participation in processes concerning specific employees possible when those are not on the premises but in their home office? Approaches of participation build specifically on effects promoted by dialogue and action in groups: the functions of holding and containment in groups, by group cohesion and –culture, va group-related thinking and decision-making. The goal of participation are based on humanistic insights, it answers to basic human needs. Participatory approaches are based on effects in groups, such as group cohesion and –culture, group thinking and decision making. How well does participation go with digitally mediated communication at work?
Participants in this seminar analyse topics of interest in this framework: In the start workshop, frames are set content-wise and methodological, also teams are founded. In five workshops students work on specific contents: 1 Ethic, humanistic, and health related foundations; 2 Resonance, world relation and health (Rosa, Rahm et al.); 3 Living learning in groups by theme-centered interaction (Cohn, Meyerhuber); 4 Basics of organisational development (Lewin; French & Bell); 5 Digital divide issues (van Dijk 2006). Digital tools promising participation will be analysed, as well as the new language emerging during the digital push. Students conduct one interview each with a practitioner, and include results in their workshop. An overall closing workshop helps to evaluate the insights gained.
Students work in a team of four on a topic. They create an adult education workshop and write a professional documentary. In all steps, the lecturer gives support, advice, and feedback. An accompanying writing-workshop of 30 minutes follows after each workshop.
All seminars of the general studies series „Sociology meets psychology: acting socially in organisations“ can be studied singular or as a set. Recommended for students in their 3rd semester, open for students from their 1st semester on, open for students from other faculties (BA, MA) and ERASMUS. As an intense training seminar, the group is limited to 19 participants (for chance of presence parts).
2 SWS: Fortnightly, starting in the 2nd week of the term, 3 full hours (s.t.!), Tuesdays from 5p.m-8p.m.. Apply reliable via Stud.IP; participation only with mandatory use of a camera for digital parts. All materials and communication via Stud.IP.
Recommended sources
Sustainable Development Goals of the United Nations, easy explanation by BRD government: https://www.bundesregierung.de/breg-en/issues/sustainability
Meyerhuber, Sylke 2019. Theme-Centered Interaction for Educating Future Leaders Applied Social Psychology for Teaching Academics to Act Socially Sustainably in Organisations. In S. Meyerhuber, H. Reiser, M. Scharer (Eds.), Theme-centered Interaction in Higher Education. London, New York: Springer Nature, 3-56.
Performance requirements / ECTS /CP
Preparation of an interactive workshop on a specified topic, including a field exploration and a written documentary in small teams of students (6 ECTS/CP).

Dr. Sylke Meyerhuber
09-50-GS-5Filmmaking (in englischer Sprache)

Seminar

Termine:
wöchentlich Mi 14:00 - 18:00 GW2 A4120 (4 SWS)
Dipl.-Ing. Bernd Bullwinkel
12-M31-FDD4-2Digital Literacy (in englischer Sprache)

Seminar
ECTS: 3

Termine:
zweiwöchentlich (Startwoche: 1) Fr 14:00 - 17:30 (2 SWS) Online
Dr. Melike Yumus

eGeneral Studies

Online-Angebote

VAKTitel der VeranstaltungDozentIn
eGS-VA-SM-10Sustainability Marketing (in englischer Sprache)

Vorlesung
ECTS: 3

Whether it is coping with ‘Peak Oil’, meeting the challenge of climate change, helping farmers in poorer countries through fair trade, or finding ways to keep discarded products out of the landfills, sustainability issues are the biggest challenges facing businesses. The course shows how the complexities of sustainability issues can be integrated into marketing. The systematic, step-by-step approach of sustainability marketing involves: an analysis of socio-ecological priorities to complement conventional consumer and market research; an integration of ethical values into marketing strategy; the development of sustainability marketing strategies; a new consumer-oriented sustainability marketing mix of the ‘4 Cs’ (Customer Solutions, Communications, Customer Cost, Convenience) to replace the outmoded and producer-oriented ‘4 Ps’; and finally an analysis how innovation and marketing can go beyond responding to social change to contribute to a transformation to a more sustainable society. The course is ideally suited to both students and practitioners at many different levels and disciplines, including marketing, innovation, CSR, sustainability and environmental management.

In dieser videobasierten Selbstlernveranstaltung können Sie jederzeit einsteigen, in Ihrem eigenen Lerntempo die Videos durcharbeiten und den Prüfungstermin zum Abschluss der Lehrverantaltung frei wählen.

Weitere Infos finden Sie hier bei Stud.ip oder auf unserer Website www.va-bne.de

Bei Fragen wenden Sie sich gern an: egs@zmml.uni-bremen.de

Dipl. Oec. Katharina Lingenau
Dr. Oliver Ahel
Dr. Christiane Bottke
eGS-VA-WIT-15World in Transition (in englischer Sprache)

Vorlesung
ECTS: 3

The lecture “World in Transition” is offered by members of the German Advisory Council on Global Change (WBGU). The WBGU is an independent, scientific advisory body to the German federal government. Its principal tasks are to analyse global environment and development problems and to elaborate recommendations for action and research. In this lecture, the WBGU presents its flagship report “World in Transition – A Social Contract for Sustainability”. The lecture starts with an interview providing a comprehensive overview of the global transformation towards a low-carbon society. Subsequent lectures highlight the characteristics of the so-called »anthropocene«, including the main impacts of climate change. A detailed view on concepts of transformation is presented and aspects of technical and economic feasibility are adressed in detail. The role of the state and change agents in the transformation process are also examined. Finally, you will become familiar with some instruments and measures that can advance the great transformation towards sustainability. A special lecture focuses on the role of scientific advice in policy making and explains the functioning of the WBGU and how it produces scientific policy advice.

In dieser videobasierten Selbstlernveranstaltung können Sie jederzeit einsteigen, in Ihrem eigenen Lerntempo die Videos durcharbeiten und den Prüfungstermin zum Abschluss der Lehrverantaltung frei wählen.

Weitere Infos finden Sie hier bei Stud.ip oder auf unserer Website www.va-bne.de

Bei Fragen wenden Sie sich gern an: egs@zmml.uni-bremen.de

Dipl. Oec. Katharina Lingenau
Dr. Oliver Ahel
Dr. Christiane Bottke