Dr. phil. Larena Schäfer (Wiss. Mitarbeiterin)

Dr. phil. Larena Schäfer

Office: GW 2, B 3.120
Telephone: +49 (0)421 218-68172
Office Hours: by arrangement
E-Mail: l.schaeferprotect me ?!uni-bremenprotect me ?!.de


Curriculum Vitae

Dr. Larena Schäfer has been a Postdoctoral Researcher at the department of Foreign Language Education at the University of Bremen since April 2023. From 2014 to 2017, she worked as a research (project) assistant and lecturer in the field of Foreign Language Education at the University of Bremen. During this time, she was a member of the Creative Unit Fachbezogene Bildungsprozesse in Transformation (FaBiT), funded by the German Excellence Initiative. Her Ph.D. thesis emerged from this interdisciplinary research network. After deputizing the junior professorship (W1) Englische Fachdidaktik für die Grundschule und Sekundarstufe I at the University of Paderborn from 2018 to 2019, she took up a position at the Center for Teacher Education and Educational Research at the University of Bremen (2020-2023). Here, she was responsible for the evaluation of the projectSchnittstellen gestalten - Lehrerbildung entlang des Leitbildes des Reflective Practitioner an der Universität Bremen, funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF).

Research Areas

  • Qualitative classroom research and material design/evaluation (esp. Design-Based Research)
  • Inclusive and diversity-sensitive English Language Education
  • Fostering (trans)cultural competencies (esp. Multiliteracies)
  • (Global) art as a subject of learning in English lessons
  • Digitalization in English Language Education (esp. Virtual Learning Spaces, dealing with Artificial Intelligence)
  • Professionalization of pre-service teachers (esp. Reflective Practice)

Publications

Research Monograph

Schäfer, L. (2023). Förderung von multiliteracies mit Street Art im inklusiv ausgerichteten Englischunterricht. Eine Design-Based Research-Studie in der Sekundarstufe I. SFS - Studien zur Fremdsprachendidaktik und Spracherwerbsforschung, Vol. 21. Trier: WVT Wissenschaftlicher Verlag Trier. (Ph.D Thesis)

Edited Volumes

Verrière, K. & Schäfer, L. (Eds). (2019). Interaktion im Klassenzimmer. Forschungsgeleitete Einblicke in das Geschehen im Unterricht. Wiesbaden: Springer VS.

Contributions to Edited Volumes

Gödecke, G. & Schäfer, L. (2023). Bericht zum Symposium „Design-Based Research in der Fremdsprachenforschung“. In E. Wilden, L. Alfes, K. Cantone-Altintas S. Cikrikci & D. Reimann (Eds.). Standortbestimmungen. 29. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung in Essen, 22.-24. September 2021, Kongressband. Bielefeld: WBV.

Schäfer, L. & Tödter, M. (2022). Contested spaces – Globale Internetdiskurse als virtuelle Lernräume im Englischunterricht. In D. Feick & J. Rymarczyk (Eds.). Fremdsprachenlernen im virtuellen Raum (pp. 129-150). Berlin: Peter Lang.

Schäfer, L. & Tödter, M. (2022). Lost in negotiation? Gestaltungsprinzipien für einen an Kontroversität und Ambiguität ausgerichteten Englischunterricht. In L. König, B. Schädlich & C. Surkamp (Eds.). unterricht_kultur_theorie: Kulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht gemeinsam anders denken (pp. 113-124). Berlin: Springer VS.

Schäfer, L. (2020). Sichtweisen von Lehrkräften auf historisches Lernen und Denken im bilingualen Geschichtsunterricht. Eine empirische Studie zu Realisierungschancen und -grenzen. In T. Giesler & J. Pfingsthorn (Eds.). Masters of Reflective Practice - Abschlussarbeiten in der Fremdsprachendidaktik (pp. 111-128). Trier: WVT.

Schäfer, L. (2019). Zwischen Ausführen und Gestalten - Zur Rolle von Lehrkräften im Entwicklungsprozess einer fremdsprachendidaktischen Design-Based Research Studie. In A. Bikner-Ahsbahs, Angelika & M. Peters (Eds.). Unterrichtsentwicklung macht Schule. Fachdidaktische Forschung und Innovation im Fachunterricht (pp. 67-83). Berlin: Springer VS.

Schäfer, L. (2017). Von bunten Wänden und blumenwerfenden Demonstranten - Die Design-basierte Entwicklung und Erprobung einer Unterrichtssequenz zu Street Art im inklusiven Englischunterricht der Sekundarstufe I.In S. Thiele & C. Schlaak (Eds.). Migration, Mehrsprachigkeit und Inklusion – Strategien für den schulischen Unterricht und die Hochschullehre (pp. 141-157). Stuttgart: ibidem-Verlag.

Schäfer, L. (2017). Förderung kultureller-visueller Kompetenzen mit Street Art im Englischunterricht. In S. Doff & R. Komoss (Eds.). Making Change Happen. Wandel im Fachunterricht analysieren und gestalten (pp. 69-74). Berlin: Springer VS.

Schäfer, L. (2016). Wie kann kulturelles Lernen im Englischunterricht der Sekundarstufe I in heterogenen Lerngruppen angebahnt werden? Erste Ergebnisse einer Design-Based Research-Studie. In S. Doff (Ed.). Heterogenität im Fremdsprachenunterricht. Impulse - Rahmenbedingungen - Kernfragen - Perspektiven (pp. 93-107). Tübingen: Narr-Studienbücher.